راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طالبان در بایکوت مالی / ارائه خدمات مالی به افغانستان متوقف می‌شود

پیش‌تر دولت آمریکا از صندوق بین‌المللی پول خواسته بود از ارسال کمک اقتصادی 400 میلیون دلاری که قرار بود هفته آینده به افغانستان برسد، جلوگیری کند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا ذخایر دولتی افغانستان در بانک‌های این کشور را مسدود کرد و عرضه دلار به مقصد افغانستان را نیز که تا پیش از این به‌منظور کمک به اقتصاد این کشور انجام می‌شد، متوقف کرد.

طهورا آدینه‌وند/ طی روزهای اخیر با تسلط طالبان بر شهرهای مهم افغانستان، این کشور وارد فاز جدیدی از بحران‌های سیاسی و اقتصادی شده است. از پیامدهای این شرایط بحران‌زده می‌توان به کاهش ذخایر بانک مرکزی، مسدودی حساب‌های دولت افغانستان و قطع همکاری شرکت‌های ارتباطی و نقل‌وانتقال پولی اشاره کرد.

در همین راستا سخنگوی صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «در حال حاضر در مورد به رسمیت شناختن دولت افغانستان در جامعه بین‌الملل شفافیت وجود ندارد؛ بنابراین طی اقدامی افغانستان را از دستیابی به منابع تخصیص‌یافته منع می‌کنیم.»

پیش‌تر نیز دولت آمریکا از صندوق بین‌المللی پول خواسته بود از ارسال کمک اقتصادی 400 میلیون دلاری که قرار بود هفته آینده به افغانستان برسد، جلوگیری کند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا ذخایر دولتی افغانستان در بانک‌های این کشور را مسدود کرد و عرضه دلار به مقصد افغانستان را نیز که تا پیش از این به‌منظور کمک به اقتصاد این کشور انجام می‌شد، متوقف کرد.

یک مقام دولت بایدن در این‌باره گفته است: «هرگونه دسترسی به دارایی دولت افغانستان در آمریکا برای طالبان میسر نخواهد بود.»

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد: «اگر طالبان، افغانستان را به‌طور کامل به تصرف خود درآورد، حتی یک سنت هم به افغانستان کمک نمی‌کنیم.» به باور ماس، دولت افغانستان بدون کمک‌های بین‌المللی دوام نمی‌آورد.

این اقدامات باعث وحشت مقامات بانک مرکزی افغانستان شده و اوضاع اقتصادی این کشور را دچار بحران کرده و به سقوط ارزش پول ملی افغانستان و کاهش ذخایر بانک مرکزی و در نتیجه فرار «اجمل احمدی»، رئیس‌کل بانک مرکزی افغانستان منجر شده است.

اوضاع افغانستان همچنان ملتهب است؛ بنابراین پیش‌‌بینی می‌شود که سازمان‌های جهانی به کمک شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و ارتباطی، طالبان را تحت فشار اقتصادی بیشتری قرار دهند.


همگام‌شدن شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی با بایکوت طالبان


شرکت وسترن‌یونیون که یکی از مهم‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و ارتباطی در جهان است، در راستای اهداف صندوق بین‌المللی پول و قطع همکاری با طالبان، به‌تازگی ارائه خدمات خود و نقل‌وانتقال پول از طریق این شرکت را در افغانستان متوقف کرده است.

جریان پول افغان‌های شاغل در خارج از افغانستان یکی از منابع اصلی درآمد خانواده‌های آنها در داخل کشور است، بنابراین در پی این سیاست شرکت وسترن‌یونیون، ممکن است از کمک‌های مالی به طالبان که از طریق خطوط ارتباطی این شرکت انجام می‌شود، جلوگیری به عمل آید، اما این تصمیم و سیاست‌هایی از این دست، بر اقتصاد خانوار و بخش خصوصی افغانستان تأثیرات بسیار منفی خواهد گذاشت و سنگ بزرگی در مسیر رشد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهایی خواهد بود که قصد فعالیت زیر نظر طالبان را دارند.

با وجود این مدیران وسترن‌یونیون گفته‌اند که خدمات این شرکت در افغانستان در صورت حل‌وفصل بحران جاری می‌تواند از سر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.