راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا امکان ورود به پارکینگ‌های عمومی با برچسب‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی وجود دارد؟

در زمان مقدمه چینی برای سفر یکی از اولین اقدامات، تخمین زمان رسیدن به مقصد است. تصور اینکه در عوارضی‌های بین شهری قرار است چقدر زمان شما تلف شود چندان خوشایند نیست. برای همین به نظرتان می‌رسد چه زمانی سفر را آغاز کنید که کمتر در عوارضی معطل بمانید، به خصوص زمانی که تنها یک یا دو گیت در عوارضی برای عبور باز باشد. یا زمانی که می‌خواهید برای خرید به یک مجتمع تجاری بروید، ورودی پرترافیک مجتمع‌های تجاری شما را آزار می‌دهد و به نظرتان زمان در حال تلف شدن است. یا حتی برخی اماکن تفریحی و ورزشگاه‌ها معضل توقف طولانی در پیدا کردن جای پارک و عبور از در پارکینگ را دارد که این مسئله گاهی شما را از تصمیم به رفتن حتی در مبدا منصرف می‌کند؟

در  چنین شرایطی، با شیوع ویروس کرونا و فراگیری موج بیماری دغدغه جدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم جابه‌جایی کارت عابر بانک و پول هم اضافه شده است.

این در حالی است که تمهیداتی در گذرگاه‌های شهری قرار داده شده است که همه این موارد را برطرف می‌کند. مثلا شما می‌توانید با قراردادن برچسبی بر روی شیشه خودرو خود از طریق کیف پول پرنا به راحتی و بدون معطلی در خروجی‌ها به راه خود ادامه دهید. یا با شناسایی پلاک خودرو توسط دوربین‌های نصب شده از طریق اعلام پیامک بر روی گوشی موبایل به راحتی مبلغ عوارض خود را پرداخت کنید. 


پرداخت الکترونیکی عوارض چیست؟


در سال 1959 ، ویلیام ویکری اقتصاددان کانادایی و برنده جایزه اقتصاد نوبل ، اولین کسی بود که سیستم عوارض الکترونیکی را برای کلان شهر واشنگتن پیشنهاد کرد. او پیشنهاد کرد که هر خودرو مجهز به فرستنده باشد. یعنی سیگنال شخصی فرستنده هنگامی که ماشین از تقاطع عبور می‌کند گرفته و سپس به رایانه مرکزی منتقل و شارژ با توجه به تقاطع و زمان روز محاسبه و به‌صورتحساب خودرو اضافه شود. 

پرداخت الکترونیکی عوارض(Electronic Toll collection (ETC))  از سیستم نظامی تشخیص دشمن از دوست  اقتباس شده است که آیا خودروی عبوری در برنامه جمع‌آوری عوارض ثبت‌نام کرده‌است یا خیر. این روش با هدف جلوگیری از تاخیر در جمع‌آوری عوارض جاده با استفاده از سیستم الکترونیکی به وجود آمده است، به طوری که خودرو در محل عوارضی توقف نکرده و مبلغ عوارضی به‌طور الکترونیکی از حساب او کسر می‌شود.

سیستم ETC، با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند برچسب‌های DSRC یا برچسب‌های RFID یا دوربین‌های پلاک خوان، خودرو را شناسایی کرده و در صورتی‌که خودرو ثبت نام نکرده یا مبلغ عوارضی را پرداخت نکرده باشد، از طریق دوربین‌های پلاک خوان جریمه می‌شود. این سیستم، علاوه بر استفاده در بزرگراه‌ها برای اخذ عوارض، در مناطق شهری نیز برای محل‌های طرح ترافیک و برای دریافت مبالغ طرح ترافیک Congestion Charging نیز استفاده می‌شود.


پرداخت الکترونیکی عوارض(ETC) در ایران


ناواکو به عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک مسکن ، پروژه پرداخت الکترونیکی عوارض به ‌عنوان یکی از ارکان مهم حمل‌ونقل هوشمند  را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد. این شرکت با هدف توسعه سیستم حمل‌ونقل هوشمند در کشور در این مسیر گام  برداشت که با استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری، الکترونیکی و مخابراتی به شناسایی، پردازش تصویر، ثبت، همگام‌سازی و ارسال اطلاعات پرداخته و وظیفه دریافت داده تردد، یکپارچه‌سازی، پردازش و عملیات مالی داده‌های دریافتی از آزادراه‌ها را انجام می‌دهد.


ویژگی‌های سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض ETC


پردازش سریع، پلاک خوانی با دقت بالا در وضعیت‌های مختلف، قابلیت فعالیت به‌صورت آنلاین و آفلاین، ارسال اطلاعات به سامانه مرکزی، امکان گزارش‌گیری و نمودارهای مختلف، مانیتورینگ تردد و تجهیزات و همچنین قابلیت سازگاری با کلیه مناطق جغرافیایی کشور از جمله ویژگی‌های ETC  است.


مزایای استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض


امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شهروندان سرعت است چرا که زمان بدون هیچ وقفه‌ای در حال گذر است و شهروند الکترونیکی تا حد زیادی این دغدغه را رفع کرده است. پرداخت الکترونیکی عوارض نیز به توسعه آن کمک میکند.

مشکل پول خرد، مصرف سوخت ، آلودگی هوا و ترافیک در ایستگاه‌های عوارضی از جمله معضلاتی است که با اتصال به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض می‌توان از آن نجات پیدا کرد.


پرداخت هزینه پارکینگ در اماکن عمومی و مجتمع‌های تجاری


در حال حاضر این سرویس را می توان به راحتی در ورودی‌های پارکینگ‌های مجتمع‌های تجاری نصب و بدون مشکل ردو بدل کردن کارت‌های بانکی هزینه را پرداخت کرد. صاحبان پارکینگ‌های عمومی، مجتمع‌های تجاری و ورزشگاه‌ها با همکاری ناواکو می‌توانند پارکینگ‎‌‎های خود را به این سیستم مجهز کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.