راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون امور تعاون وزارت رفاه در گفت‌وگو با راه پرداخت / نیاز به نگاه استارتاپی در بخش تعاون

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در اولین رویداد «کوپ استار» حضور داشت، معتقد است که بحث تعاون شدیداً به توسعه و نوآوری نیازمند است.

وظیفه استارتاپ‌های زیست‌بوم نوآوری و فناوری و حاکمیت کشور از نگاه محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت رفاه این است که سرمایه‌های سرگردان و خرد مردم را از طریق بسترسازی و کاهش خطر سرمایه‌گذاری به سمت ایده‌های استارتاپی روانه کنند. او در حاشیه رویداد کوپ استار در گفت‌وگویی کوتاه با راه پرداخت از لزوم تعامل بخش تعاون و استارتاپ‌های تعاونی گفت.


نیاز بخش تعاون به راه‌حل‌های تعاونی


محمد کبیری معتقد است حاملان نوآوری در بخش تعاون می‌توانند همین استارتاپ‌ها باشند که با ایده‌های نوآورانه این توان را دارند که چالش‌ها را احصا کنند و بر اساس آن راه‌حل‌های بهره‌ور ارائه بدهند و بخش تعاون واقعاً نیازمند این راه‌حل‌هاست. او گفت: «فکر می‌کنم توسعه زیست‌بوم نوآوری در بخش تعاون زمینه حضور بیشتر استارتاپ‌ها در این بخش را فراهم می‌کند تا بتوانیم استارتاپ‌هایی داشته باشیم که شکل حقوقی خروجی‌هایشان هم تعاونی باشد.»

به عقیده کبیری زیست‌بوم نوآوری در ایران یک پدیده تازه است و استارتاپ‌ها نیازمند این هستند که بسترهایی برایشان فراهم شود تا بتوانند ایده‌های نو خود را بدون واسطه در اختیار سرمایه‌گذران قرار بدهند. او در این مورد توضیح داد: «ما سرمایه‌های عظیم و سرگردانی در کشور داریم که هنوز به‌عنوان حاکمیت و از جانب استارتاپ‌ها حجم قابل‌توجهی از این سرمایه‌ها را نتوانسته‌ایم به سمت ایده‌های نوآورانه که بهره‌وری و سودآوری بالایی هم خواهند داشت، سوق بدهیم.»


بسترسازی برای سرمایه‌های سرگردان و خرد


کبیری در مورد وظیفه اصلی استارتاپ‌ها و حاکمیت در شرایط فعلی عنوان کرد: «به نظرم مهم‌ترین وظیفه استارتاپ‌های زیست‌بوم نوآوری، فناوری و حاکمیت کشور این است که سرمایه‌های سرگردان و خرد مردم را از طریق بسترسازی و کاهش خطر سرمایه‌گذاری به سمت این ایده‌ها روانه کنند و این امر شدنی است و ما هم برایش برنامه‌هایی داریم. در رویداد کوپ استار هم ایده نوآورانه‌ای در بحث تأمین مالی خرد تضمین‌شده که به جذب سرمایه خرد مردمی توسط استارتاپ‌ها می‌پردازند، ارائه کردیم و امیدوارم دوستان از این ظرفیت استفاده کنند.»

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلیت برنامه کوپ استار و رویدادهایی ازاین‌دست را جذاب دانست و تاکید کرد: «کوپ استار اولین برنامه‌ای بود که با حضور استارتاپ‌ها برگزار شد. قبلاً با شرکت‌های شکل‌گرفته دانش‌بنیان چنین تجربیاتی داشتیم که بیشتر حمایت می‌کردیم، اما این رویداد حرکت مهم و جدی‌تری بود تا هم بخش تعاون را با جامعه استارتاپی آشنا کنیم هم استارتاپ‌ها با مقوله تعاون آشنا شوند. تعامل این دو خانواده اتفاق مثبتی است و هم برای افرادی که دنبال جذب سرمایه هستند هم برای بخش تعاون که نیازمند توسعه بخش فناوری در خودش است، می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.