پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
با روشهای چهار سال پیش نمیتوان نتیجه گرفت / درباره مسئله کسبوکارهای نوآور، آدرس غلط ندهیم
اقتصاد نوآوری در ایران بزرگ شده است؛ اکنون با کسبوکارهای نوآوری در حوزه رمزارز روبهرو هستیم که گفته میشود گردش مالی آنها چند هزار میلیارد تومان در روز است. یکی از مشکلات جدی اینماد همین کسبوکارهایی است که در سالهای اخیر رشد تصاعدی داشتهاند و دیگر نه استارتاپهایی کوچک هستند و نه هنوز طبق چارچوب و مجوز خاصی فعالیت میکنند. سرعت به نتیجه رسیدن ایدهها بهشدت افزایش یافته و صنایع جدید با سرعتی سرسامآور در حال شکگیریاند و رگولاتورها و تنظیمگرها از رسیدن به آنها بازماندهاند.
رضا قربانی، رئیس کمیسیون فینتک نصر تهران / این روزها موضوعات و چالشهای مهمی بر سر راه کسبوکارهای اقتصاد نوآوری وجود دارد؛ دو مورد از آنها یکی «طرح صیانت» است و دیگری الزام کسبوکارهای اینترنتی به داشتن اینماد. طرح صیانت علیرغم مخالفتهای جدی که با آن شده، فعلا طبق رأی مجلس اصل هشتاد و پنجی شده است و کار بررسی و تصویب آن در کمیسیون تخصصی مرتبط انجام خواهد شد؛ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و شاپرک بانک مرکزی هم اجبار کردهاند که پرداختیارها به کسبوکارهایی که اینماد ندارند، درگاه پرداخت ندهند. متأسفانه برخی که در کوچک نگه داشتن سقف نوآوری، استارتاپها و کسبوکارهای فناوری در ایران مقصر هستند و با دمیدن از سر گشاد شیپورِ امید و ناامیدی، سالها کسبوکارهای ایران را در تشخیص مسیر گمراه کرده بودند، به چهار سال پیش خود برمیگردند و میگویند اکوسیستم استارتاپی ایران هنوز با مسائل چهار سال پیش دست به گریبان است! چگونه است که مهمترین نمادهای همین اکوسیستم استارتاپی (دیجیکالا، کافه بازار، ایسام، هاستایران و زنبیل) پنج ستاره شدن اینمادشان را جشن میگیرند، ولی مسئله اکوسیستم استارتاپی هنوز اینماد است؟ نه؛ مسائل اکوسیستم استارتاپی کشور همانهایی نیست که چهار سال پیش بوده، بلکه برخی که در گذشته ماندهاند، اصرار دارند با مدلهای اشتباه و تاریخ مصرف گذشته به همهچیز نگاه کنند و آنهایی که زمانی سوار موج تغییر شده بودند، از تغییر جا ماندهاند و قادر به درک تغییرات امروز نیستند.
اقتصاد نوآوری در ایران بزرگ شده است؛ اکنون با کسبوکارهای نوآوری در حوزه رمزارز روبهرو هستیم که گفته میشود گردش مالی آنها چند هزار میلیارد تومان در روز است. یکی از مشکلات جدی اینماد همین کسبوکارهایی است که در سالهای اخیر رشد تصاعدی داشتهاند و دیگر نه استارتاپهایی کوچک هستند و نه هنوز طبق چارچوب و مجوز خاصی فعالیت میکنند. سرعت به نتیجه رسیدن ایدهها بهشدت افزایش یافته و صنایع جدید با سرعتی سرسامآور در حال شکگیریاند و رگولاتورها و تنظیمگرها از رسیدن به آنها بازماندهاند.
مسائل امروز دیجیکالا و اسنپ با مسائل امروز کویننیک و نوبیتکس تفاوت دارد. مسائل همه این کسبوکارها با آنهایی که بر بستر شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت میکنند، نهتنها تفاوت است بلکه تعارض منافع دارند. مسائل امروز برخی از کسبوکارها مانند کافهبازار و تپسی ورود به بورس است که باید طبق چارچوبهای درست و قانونی انجام شود و قطعا با مسائل کسبوکارهایی که درگیر اینماد هستند، یکی نیست. حتی همه کسبوکارهای حوزه استارتاپی ایران در برابر پیادهسازی طرح صیانت به یک اندازه تحتتأثیر قرار نمیگیرند. به همین خاطر در روزهای گذشته رفتارهای متفاوت و گاه متناقض از کسبوکارهای بزرگ فناوری ایران دیدیم.
برای درک دنیای امروز و آنچه اقتصاد نوآوری مینامیم، نیاز به مدلهای جدید ذهنی داریم؛ اصرار به روشهای قدیمی نهتنها خیانت در حق جوانان این کشور است، بلکه زمینه نابودی آخرین دریچههای تحول را نیز فراهم میکند.