راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، چگونه میلیون‌ها کاربر را احراز هویت می‌کند؟

با اوج گرفتن قیمت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها، معضل ثبت‌نام و احراز هویت کاربران دوباره تبدیل به گلوگاه صرافی‌های رمزارز شده است. اما صرافی بایننس چگونه این مشکل را به‌کلی حل کرده است؟ در عرض 11 سال از پیدایش رمزارزها، تعداد کاربران این تکنولوژی از 100 میلیون نفر فراتر رفته است. در دهه آینده و با رشد نمایی تعداد کاربران، یکی از مسئله‌های اصلی صرافی‌های رمزارز، ثبت‌نام و احراز هویت کاربران به‌منظور رعایت قوانین ضد پولشویی است.

به گزارش روابط عمومی یوآیدی، احراز هویت کاربران در صرافی‌های بزرگ مانند بایننس (Binance) که صرافی بین‌المللی هستند، با نیروی انسانی انجام نمی‌شود؛ اگر صرافی‌های بزرگ برای احراز هویت کارکنان خود از نیروی انسانی استفاده کنند، بدون شک این فرایند با شکست مواجه خواهد شد. زیرا با حجم درخواست روزانه‌ای که کاربران این صرافی‌ها دارند، استفاده از نیروی انسانی برای احراز هویت کاربران، اگر غیرممکن نباشد، بسیار هزینه‌بر خواهد بود. علاوه بر هزینه‌ها، محدودیت‌هایی نیز به وجود خواهد آمد. برای مثال، دقت نیروی انسانی به‌موازات خستگی و یا سهل‌انگاری کاهش پیدا می‌کند.

یک معضل دیگر صرافی‌های بین‌المللی، کاربرانی است که از کشورهای مختلف با مدارک شناسایی گوناگون مراجعه می‌کنند. جای هیچ شکی ندارد که اپراتور انسانی توانایی تشخیص صحت صدها مدرک هویتی از صدها کشور را ندارد. به همین دلایل، و به خاطر تأمین امنیت و سرعت احراز هویت کاربران، فرایند احراز هویت کاربران در این صرافی‌ها توسط شرکت‌های احراز هویت دیجیتال انجام می‌شود.

صرافی بایننس، احراز هویت کاربران خود را با همکاری شرکت رفینیتیو (Refinitiv) انجام می‌دهد. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان داده‌ها و زیرساخت‌های بازارهای مالی در جهان است که با بیش از 40 هزار کسب‌وکار در 190 کشور، با شرکت‌کنندگان در بازار مالی جهانی همکاری می‌کند.

ابزارهای مؤثر KYC یا مشتری خودت را بشناس، با افزایش تقاضا برای فرایند نظارتی در حال تبدیل‌شدن به یک نیاز مهم در صنعت رمزارز پایه هستند. این راه‌حل Binance را قادر می‌سازد تا عملکردهای پیشرفته World-Check را در گردش کار داخلی خود ادغام کند و به آن‌ها امکان می‌دهد روند غربالگری و KYC و مراقبت‌های لازم از طرف شخص ثالث را ساده کنند.

طبق گزارش Binance Research، تعداد کل کاربران رمزارز در سطح جهان در سه‌ماهه سوم سال 2020 به 101 میلیون نفر رسیده است، این در حالی است که این میزان در سه‌ماهه دوم سال 2017 فقط 5.8 میلیون نفر بوده است. به‌طور طبیعی میزان هجوم کاربران در یک سال گذشته، به خاطر رشد عجیب‌وغریب قیمت رمز ارزها، توزیع نامتوازنی برای 95 میلیون کاربر در 5 سال گذشته را ایجاد می‌کند. فرصتی که به‌راحتی با فرآیندهای طولانی و آفلاین می‌تواند از دست برود.

برای حل این مشکل، در نوامبر 2018 و با همکاری شرکت رفینیتیو، صرافی بایننس شروع به استفاده از محصول جدید احراز هویت دیجیتال کرد.

احراز هویت در بایننس در دو مرحله پایه و پیشرفته انجام می‌شود. در احراز هویت پایه، کشور، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد از کاربر درخواست می‌شود. در مرحله احراز هویت پیشرفته نیز، مدرک شناسایی، عکس و ویدیوی سلفی. پس از بارگذاری مدارک درخواستی و ویدیوی سلفی، این مدارک به واسطه هوش مصنوعی، پردازش و تایید می‌شوند.

اخیراً صرافی‌های رمز ارز ایران نیز، با افزایش کاربران خود، در زمینه احراز هویت آن‌ها با مشکل مواجه شده‌اند. زیرا روشی که صرافی‌ها برای احراز هویت کاربران خود به کار می‌برند، جوابگوی تعداد زیاد کاربر نیست. به این دلیل که آن‌ها از نیروی انسانی برای بررسی و تائید مدارک کاربر استفاده می‌نمایند. علاوه بر اینکه زمان بررسی مدارک کاربر توسط اپراتور انسانی محدود است، دقت اپراتور انسانی نیز محدود است. به‌علاوه این دقت به‌مرور کمتر می‌شود.

بنابراین صرافی‌های رمز ارز داخلی برای احراز هویت کاربران خود به یک سرویس در درجه اول، ایمن و سریع و دارای رابط کاربری خوب نیاز دارند که فرایند احراز هویت کاربران را به انجام برساند. سرویسی که این فرایند را با کمترین دخالت نیروی انسانی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

یوآیدی مفتخر است که برای اولین بار از این محصول در صرافی های رمزارز ایران رونمایی کرده است. به‌منظور احراز هویت کاربران صرافی اکسیر، تیم توسعه کسب‌وکار، محصول و فنی یوآیدی، محصول احراز هویت صرافی رمزارز را مطابق قوانین مالی و نظارتی ایران توسعه دادند.

سرویس احراز هویت یوآیدی، اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در ایران است که احراز هویت کاربر را با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌دهد. دقت و سرعت یوآیدی به دلیل استفاده از هوش مصنوعی در فرایند احراز هویت، بسیار بالا است. به‌علاوه، خدمات این سرویس به‌صورت شبانه‌روزی ارائه می‌شود. با استفاده از محصول جدید یوآیدی تحت عنوان محصول احراز هویت صرافی رمزارز، مشکلات مربوط به احراز هویت کاربران در صرافی‌های رمزارز به‌کلی حل‌شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.