راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه منظومه استارلینک / تداوم برنامه اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس پس از دو ماه وقفه

پس از دو ماه وقفه، اسپیس‌ایکس ماهواره‌های بعدی استارلینک را در ماه اوت برای گسترش منظومه اینترنت ماهواره‌ای، به فضا می‌فرستد. این شرکت برای دو مأموریت فضایی در ماه آتی از پایگاه نیروی فضایی آمریکا در وندنبرگ کالیفرنیا استفاده می‌کند تا ماهواره‌هایی را که دسترسی به اینترنت پرسرعت را فراهم می‌کنند، در مدارهای نزدیک زمین مستقر کند.


مأموریت‌های استارلینک


به گزارش آبزرور در اولین مأموریت آتی اسپیس‌ایکس در 10 اوت، موشک فالکن 9، 60 ماهواره استارلینک را با خود به فضا می‌برد. مأموریت بعدی نیز در 16 اوت انجام می‌شود.

در مأموریت قبلی استارلینک در 30 ژوئن، سه ماهواره به مدار قطبی ارسال شدند. آخرین بار که اسپیس‌ایکس یک مجموعه متشکل از 60 ماهواره را به فضا فرستاد، 26 می 2021 بود. از آن زمان، این شرکت هر ماه دو الی سه مأموریت در هر ماه داشته است.

مراحل اولیه شبکه استارلینک شامل ارسال 4400 ماهواره به پنج پوسته مداری در مدار نزدیک زمین می‌شود. مأموریت 10 اوت که «استارلینک 1-2» نام دارد، یک پوسته مداری جدید را اشغال می‌کند. بعدازاین مأموریت، اسپیس‌ایکس امیدوار است هر ماه یک مجموعه‌های ماهواره‌های استارلینک را به فضا بفرستد تا در یک سال، منظومه خود را کامل کند.


اینترنت استارلینک


اسپیس‌ایکس با 1500 ماهواره (که بزرگ‌ترین منظومه ماهواره‌ها در جهان را داراست) از جواز کمیسیون فدرال ارتباطات، برای ارسال و فعالیت 12 هزار ماهواره استارلینک برخوردار است که این رقم، تقریباً ده برابر مجموع ماهواره‌های تجاری دیگر در مدار نزدیک زمین است. گوین شاتول رئیس اسپیس‌ایکس در ماه ژوئن گفته بود که استارلینک تا ماه سپتامبر به «پوشش ثابت جهانی» می‌رسد.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس در ماه می گفته بود که خدمات اینترنت این شرکت، در سراسر جهان بیش از نیم میلیون متقاضی داشته و انتهای ژوئن گفته بود استارلینک به 70 هزار کاربر دست یافته و احتمالاً در طی 12 ماه، به 500 هزار کاربر برسد.

استارلینک یک سرویس بتا را در چند کشور در آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه با نرخ 99 دلار در ماه راه‌اندازی کرده است. هزینه‌های پیش‌پرداخت کاربران آمریکایی، از 550 دلار تا 800 دلار (با توجه به نرخ مالیات، قیمت حمل‌ونقل و ابزار جانبی برای نصب) متغیر است.

ماسک بر این تأکید می‌کند که در مقایسه با سایر خدمات ماهواره‌ای، ارتفاع پایین ماهواره‌های اسپیس‌ایکس، تأخیر سرویس‌دهی را کاهش می‌دهد. او می‌گوید: «تأخیر سیستم استارلینک مشابه فیبرهای زمینی و 5G بوده و توقع داریم کمتر از 20 میلی‌ثانیه باشد.»


مسائل اجرایی پروژه استارلینک


«کیت استارلینک» که به مشتریان ارسال می‌شود، شامل چهار قطعه مهم است: ترمینال کاربر (آنتن)، یک سه‌پایه، یک روتر وای‌فای و یک منبع تأمین برق. اگرچه برخی از کاربران از روترهای وای‌فای استارلینک راضی نیستند، اما بیشتر آنها از کیفیت دیش‌های آنتن رضایت دارند.

ماسک اعلام می‌کند که شرکت به خاطر تعیین قیمت پایین آنتن‌ها، در حال زیان‌دهی است؛ او می‌گوید درحالی‌که قطعات سخت‌افزاری این دیش‌ها، 1300 دلار برای شرکت هزینه دارد، اسپیس‌ایکس آنها را به قیمت 499 دلار به کاربران می‌فروشد. مدیرعامل اسپیس‌ایکس بیان می‌کند: «ما در حال آزمایش بر روی نسل بعدی ترمینال‌ها برای فراهم کردن قابلیت‌های مشابه با هزینه‌های کمتر هستیم.»

طبق برآوردهای مدیران شرکت، عملیاتی شدن استارلینک حدود 5 تا 10 میلیارد دلار، هزینه دارد و پس‌ازآن، این شرکت به 20 تا 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلندمدت دیگر، احتیاج دارد. گفتنی است اسپیس‌ایکس امیدوار است که با ورود به بازار بزرگ‌تر، بتواند هر سال 30 میلیارد دلار (معادل ده برابر درآمد کسب‌وکار موشکی خود) سرمایه‌گذاری جذب کند.

ماسک می‌گوید: «[استارلینک] حالا در 12 کشور عملیاتی شده و هر ماه، تعداد بیشتری افزوده می‌شوند. ما دو قرارداد همکاری مهم با [شرکت‌های مخابراتی] شرکت‌های بزرگ داریم.» او اضافه می‌کند «علاوه‌براین، در حال مذاکره با تعدادی از [شرکت‌های مخابراتی دیگر] برای تأمین دسترسی استارلینک هستیم.»

مدیرعامل اسپیس‌ایکس می‌گوید که آنها در حال نزدیک شدن به ساخت نسل‌های بعدی ماهواره‌های استارلینک هستند. او بیان می‌کند: «ما به راه‌اندازی ماهواره 1.5 نزدیک‌تر شده‌ایم که دارای لینک‌های بین ماهواره‌ای لیزری است و مخصوصاً برای اتصال پیوسته کاربرد دارد.» او می‌افزاید: «سال آینده نسخه دوم ماهواره‌هایمان را راه‌اندازی می‌کنیم که قابلیت‌های بیشتری دارد.»


استارلینک در ایران


حتی پیش از تصویب اصل هشتادوپنجی شدن طرح ساماندهی فضای مجازی صحبت از اینترنت ماهواره‌ای و مخصوصاً اینترنت استارلینک، در میان برخی از خبرگزاری‌ها و کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده بود. در این میان، برخی از سایت‌های خبری داخلی و خارجی، از کلاهبرداری از متقاضیان اینترنت استارلینک و دریافت بیتکوین از آنها خبر می‌دهند؛ اگرچه آدرس مورد ادعای آنها اکنون به حالت تعلیق درآمده و شواهدی مبنی بر کلاهبرداری وجود ندارد، اما بهتر است نسبت به سوءاستفاده‌های مشابه، هوشیار بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.