راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آخرین حضور طرح ساماندهی فضای مجازی در صحن علنی مجلس / نمایندگان موافق و مخالف با اصل هشتادوپنجی شدن طرح صیانت چه گفتند

صبح امروز، 6 مرداد 1400، اصل هشتادوپنجی شدن طرح ساماندهی فضای مجازی و واگذار شدن آن به کمیسیون تخصصی، با توافق اکثریت نمایندگان، تصویب شد. نمایندگان موافق و مخالف این طرح، در حاشیه اظهارنظر در مورد واگذاری آن به کمیسیون، به دفاع یا انتقاد از محتوای آن نیز پرداختند. گفتنی است با توجه به اینکه موضوع این جلسه، شمول یا عدم شمول طرح ذیل اصل 85 بود، بررسی مفصل محتوای طرح، در دستور کار قرار نداشته و بر تمرکز بر مسائل مربوط به این اصل، تأکید می‌شد.


نیاز به اشتغال‌زایی در حوزه فناوری


موافق طرح رضا تقی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، آن را به‌خاطر حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در مقابل رقبای خارجی، مفید دانست. او در مورد صندوق حمایت از شرکت‌های ایرانی بیان کرد: «در سال 1396 برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، شورای عالی فضای مجازی مصوب کرد که 5 میلیارد تومان به آنها وام اعطا شود. 5 میلیارد تومان وام به پیام‌رسان‌های داخلی در مقابل 300 یا 350 میلیون دلار هزینه‌ تلگرام برای ایجاد و توسعه خود. خودتان منصفانه، قضاوت کنید آیا این [پیام‌رسان‌های داخلی] می‌توانند با آن [یعنی تلگرام] مقابله کند؟ این صندوق برای حمایت از کسب‌وکارهای داخلی ایجاد شده است.»

تقی‌پور برای اشاره به سایر حمایت‌های این طرح از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «تا امروز برای پهنای باند به طرف خارجی پول پرداخت کرده‌ایم اما طبق این طرح، به تولیدکننده محتوای داخلی که تا پیش از این پول پهنای باند را می‌پرداخت، حق‌السهم می‌دهیم که اعتبار آن از محل این صندوق تأمین می‌شود.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص لزوم اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان فناوری اطلاعات گفت: «ما حدود 500-400 هزار آموخته این رشته و رشته‌های مرتبط داریم؛ درصورتی‌که برای آنها اشتغال‌زایی نکنیم، در کجا می‌خواهند مشغول شوند؟ آیا می‌خواهند مسافرکشی کنند؟»

تقی‌پور در مورد ضرورت تصویب این طرح برای ضابطه‌مندی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی بیان کرد: «این طرح دست مسئولین را برای مذاکره با پلتفرم‌های خارجی باز می‌کند تا در چارچوب قوانین و مقررات ما به فعالیت خود ادامه دهند. یعنی اگر در آنجا جرمی اتفاق افتاد یا در آن فروشگاه یا نرم‌افزار خارجی دزدی شد، با پلیس ما همکاری کنند تا این پول بازگردد.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد لزوم اخذ مالیات از پیام‌رسان‌های خارجی گفت: «آیا بابت داده‌هایی که از کشور می‌برند و درآمد کسب می‌کنند، چیزی به کشور ما می‌دهند؟ آیا پلتفرم‌های خارجی امروز به ما مالیات می‌دهند؟ این همه از تبلیغات درآمد دارند، ‌آیا شنیده‌اید که کسی مالیات داده باشد؟ چون قانون نداریم، نمی‌توانیم حرفی داشته باشیم و این شروع قانونمند شدن است.»


بن‌بست اقدامات سلبی


مخالف طرح حسن محمدی‌یاری، عضو کمیسیون صنایع مجلس، نفر بعدی بود که در مورد این طرح صحبت کرد. او در اشاره به توانمندی مردم در تشخیص نحوه استفاده از فضای مجازی گفت: «اگر ما به عنوان نمایندگان مجلس و مردم، به دنبال حفظ حقوق مردم هستیم باید دغدغه‌های آنها را لحاظ کنیم. مردم، خودشان بهترین تمیزدهندگان در استفاده از فضای مجازی هستند. اگر بخواهیم دغدغه واقعی مشترکان که مردم هستند در فضای مجازی رصد کنیم، ‌امروز می‌بینیم که با مطرح شدن این طرح، متأسفانه عده زیادی مراجعه‌کننده داریم که ابراز نگرانی کرده‌اند.»

محمدی‌یاری در مورد اهمیت فضای مجازی برای رشد و توسعه کسب‌وکارها بیان کرد: «فضای مجازی یکی از بسترهای مهم برای کسب‌و‌کار است. اگر ما به بندهای این طرح نگاه کنیم،‌ می‌بینیم خیلی از محرومیت‌هایی که اعلام شده به کسب‌وکارهای خود مردم و خوداشتغالی آسیب‌ می‌زند.»

عضو کمیسیون صنایع، تغییر مواد طرح را نقطه‌ضعف آن دانسته و گفت: «امروز با طرحی مواجهیم که حدود 70 درصد نسبت به طرح اولیه، تغییر کرده است (برخی اعتقاد دارند که این طرح باید اساساً و 100 درصد تغییر کند). طرحی که دستخوش 70 درصد تغییر شده،‌ طرحی جالب و جامع نبوده است.»

او با محال دانستن همکاری سریع پیام‌رسان‌های خارجی تا فرصت مقرر چهارماهه بیان کرد: «در مواد این طرح پیش‌بینی شده پلتفرم‌هایی که در خارج از کشور وجود دارند، بعد از اجرایی شدن این قانون، طی چهار ماه دفاتر خودشان را در ایران راه بیندازند. با وضعیت تحریم ما قطعاً این قریب به محال بوده و امکان عملی ندارد که این دفاتر راه بیافتد. پیش‌بینی که اگر ظرف چهار ماه این راه نیافتد باید فیلتر شوند. اگر فیلتر شوند و جایگزینی نباشد،‌ قطعاً مردم آسیب می‌بینند.»

محمدی‌یاری با تأکید بر لزوم کار کارشناسی بیشتر و پیشنهاد ارائه لایحه از طرف دولت بعدی، در مورد لزوم مشورت با بخش خصوصی گفت: «در این طرح با بنگاه‌های خصوصی هیچ تعامل و مفاهمه‌ای صورت نگرفته، درحالی‌که بنگاه‌های خصوصی که به‌عنوان «پارلمان خصوصی» تلقی می‌شوند، باید مرجع تشخیص و مشورت باشند.»

عضو کمیسیون صنایع در خصوص شکست‌ رویکردهای سلبی بیان کرد: «سال‌های ابتدایی پس از انقلاب را به یاد بیاورید که گاه با نوار کاست داخل خودروها برخورد می‌شد، یا بحث ویدئو و ماهواره را به یاد بیاورید. آیا با اقدامات سلبی توانستیم جلوی این‌ها را بگیریم؟ دغدغه مقام معظم رهبری برای ما در فضای مجازی اصل و خط قرمز است. ایشان فرمودند که فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید؛ خب، ما چرا از این فرصت استفاده نکنیم و به‌صورت سلبی با آن برخورد کنیم؟»


صادر کردن پلتفرم‌های داخلی


موافق طرح سید علی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با پذیرش برخی از اشکالات طرح، درزمینه لزوم وارد عمل شدن مجلس در حوزه فضای مجازی گفت: «ما باید به این حوزه ورود پیدا کنیم و قانون داشته باشد، چون در این حوزه تابه‌حال قانون نداشته‌ایم، وضعیت کنونی را مشاهده می‌کنید. ما برای حمایت از جوانان‌مان به این طرح نیاز داریم. این همه شرکت دانش‌بنیان نداریم، چرا پلتفرمی را تولید نکنیم که در سطح دنیا سرویس بدهد؟ ما از طراحان کلاب هاوس و اینستاگرام و غیره کم داریم؟ ما می‌توانیم شبکه‌های داخلی خودمان را در سطح کشورهای حوزه مقاومت، کشورهای اسلامی، قارهای و جهانی طراحی و تقویت کنیم. می‌توانیم پلتفرم تولید کنیم و درآمد داشته باشیم؛ ما می‌توانیم این خدمات را صادر کنیم»

یزدی‌خواه در مورد محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام بیان کرد:‌ «همه دنیا به شهید سلمیانی ادای احترام می‌کند، اما رفتار اینستاگرام را ببینید؛ اسم شهید قاسم سلیمانی یا عکس و تمثال او را می‌گذارید، سریع حذف می‌کند. من چند بار متن گذاشتم، به من گفت اگر از این کارها بکنی، تو را بیرون می‌اندازیم. این معنای آزادی است که در غرب حاکم است. ما می‌گوییم که یک پلتفرم داخلی داشته باشیم تا بتوانیم آزادانه موضوعات‌مان را بارگذاری کنیم و ما را به این شکل مورد تهدید قرار ندهند.»


آسیب دیدن مردم با تصویب این طرح


مخالف طرح جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی با انتقاد نسبت به مشکلات اقتصادی درخصوص تلاش طرح برای محدودیت فضای مجازی گفت:‌ «در شرایطی که مردم تحت فشار شدید اقتصادی هستند، کسب‌وکارها به‌خاطر کرونا اکثراً تعطیل‌اند و بیشتر فعالیت مردم و روابط اجتماعی از طریق شبکه‌های مجازی صورت می‌گیرد، چه ضرورتی دارد که طرحی برای محدود کردن فضای مجازی در مجلس مطرح کنیم.»

محمودزاده با رد ادعا عدم برخورد با استفاده‌کنندگان از فیلترشکن بیان کرد: «در ماده 31 این طرح در مورد ابزار دور زدن مسدودسازی یعنی همان VPN، صحبت شده است؛ این طرح می‌گوید تولید، تکثیر، توزیع، فروش و انتشار جرم بوده و حبس و جریمه نقدی دارد. دو کلمه توزیع و انتشار شامل تک‌تک افرادی خواهد شد که مثلاً برای یک نفر یا یک گروه خانوادگی پروکسی بفرستند و جریمه خواهند شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.