راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با چهار تن از مدیران هلدینگ نیک‌اندیش درباره کسب‌وکارهای اصلی این هلدینگ / متمرکز بر حوزه‌هایی با توان خلق ارزش بالا

«نیک‌پرداخت»، «کوین‌نیک»، «کوین‌نیک‌مارکت» و «نیک‌بوم» کسب‌وکارهای اصلی هلدینگ نیک‌اندیش هستند؛ هلدینگی که اکنون در حال تحقیق و توسعه در حوزه‌های هوش مصنوعی، روباتیک و تلکام است تا بتواند با خلق ارزش در این حوزه‌ها، دنیا را به سمت یک تغییر مثبت هرچند کوچک سوق دهد

شماره ۴۷ ماهنامه عصر تراکنش، هلدینگ تجارت الکترونیک مبتکران نیک‌اندیش را شاید به‌عنوان مجموعه‌ای بشناسید که فقط در حوزه رمزارزها فعال است و خدماتی مانند صرافی را در این حوزه ارائه می‌دهد؛ اما این هلدینگ نه‌تنها کسب‌وکارهای مختلفی را در حوزه رمزارزها دارد؛ بلکه در حوزه‌های دیگری مانند املاک و مستغلات نیز ورود کرده است تا بتواند تغییر و تحولی در ماهیت سنتی خدمات مشاور املاک به وجود آورد. هلدینگ نیک‌اندیش که اکنون سومین سال فعالیت خود را می‌گذراند، چهار کسب‌وکار اصلی دارد و در حال تحقیق و توسعه در حوزه‌های هوش مصنوعی، روباتیک و تلکام است؛ حوزه‌هایی که مدیرعامل این هلدینگ معتقد است دارای ظرفیت بالایی برای خلق ارزش هستند و ورود به این حوزه‌ها می‌تواند دنیا را به سمت یک تغییر هرچند کوچک برای زندگی بهتر سوق دهد. این هلدینگ که در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شده، ابتدا در حوزه رمزارزها، با نام «نیک‌پرداخت» شروع به فعالیت کرد و سپس با راه‌اندازی «کوین‌نیک» و «کوین‌نیک‌مارکت» به بخش‌های دیگر رمزارزها نیز پرداخت. نیک‌اندیش در کنار کسب‌وکارهای رمزارزی خود، از سال گذشته وارد حوزه املاک نیز شده و با نام «نیک‌بوم» در منطقه 5 تهران فعالیت می‌کند. برای آشنایی هرچه بیشتر و بهتر با این هلدینگ و چهار کسب‌وکار زیرمجموعه آن و البته مدیران این مجموعه، به سراغ بنیان‌گذاران هلدینگ نیک‌اندیش رفتیم و از آنها درباره سوابق کاری‌شان و وضعیت فعلی و آینده این مجموعه و شرکت‌های تابعه آن پرسیدیم.


از تجربه یک شکست تا شکل‌گیری نیک‌اندیش


وحید والی یکی از بنیان‌گذاران هلدینگ نیک‌اندیش و در حال حاضر مدیرعامل این هلدینگ است. او که دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر است، از سال ۱۳۸۸ در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین فعال بوده و نخستین درآمد خود از طریق اینترنت را در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ کسب کرده است. والی درباره ورودش به حوزه اینترنت و کسب‌وکارهای آنلاین می‌گوید: «تا قبل از سال ۱۳۸۸، در حوزه‌های مختلف دیگری فعالیت کردم؛ برای مدتی راننده تاکسی و همچنین کارگر ساختمان بودم. به‌تدریج با دنیای اینترنت آشنا و وارد این حوزه شدم. کارم را با چند سایت آگهی رایگان شروع کردم و سپس به فعالیت در زمینه هاستینگ پرداختم. یکی، دو کسب‌وکار خارجی هم در این بین راه‌اندازی کردم که هنوز فعالیت می‌کنند. علاوه بر اینها در یک دوره‌ای، فرصت همکاری با مجموعه پیمنت24 برایم پیش آمد و به‌صورت رسمی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ با آن مجموعه همکاری کردم. در این بین کسب‌وکارهای دیگری هم داشتم و تجربه شکست هیجان‌انگیزی را در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ با دو نفر از شرکا پشت سر گذاشتیم؛ آن موقع یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده بودیم و بیش از 30 هزار دلار در سال ۱۳۹۰ از دست دادیم. این شکست یک نقطه عطف در زندگی من بود که به این فکر بیفتم تا تمام تخم‌مرغ‌هایم را در یک سبد نچینم و در حوزه‌هایی که هیچ سررشته‌ای ندارم، با افرادی شراکت کنم که در آن حوزه‌ها تخصص دارند.»

والی در سال ۱۳۹۷ تصمیم به پایه‌گذاری هلدینگ نیک‌اندیش با کمک سه نفر از شرکایش می‌گیرد؛ افسانه درودگر، سعید نیکزاد و محمدجواد اسدپور. ابتدا فقط در حوزه پرداخت‌های ارزی با برند «نیک‌پرداخت» فعالیت می‌کردند، سپس وارد حوزه‌های دیگر و به‌صورت تخصصی حوزه رمزارز به‌عنوان OTC شدند و بعد هم «کوین‌نیک‌مارکت» را راه‌اندازی کردند که در زمینه پلتفرم‌های P2P کریپتو فعالیت می‌کند. در کنار کسب‌وکارهای رمزارزی که راه‌اندازی کرده بودند، وارد حوزه املاک هم شدند و با نام «نیک‌بوم» شروع به فعالیت در منطقه 5 تهران کردند که بیش از یک سال از شروع این کسب‌وکار می‌گذرد. مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش درباره نیک‌بوم این‌طور می‌گوید: «خوشبختانه در این یک سال، به یکی از بازیگران منطقه ۵ تبدیل شده‌ایم. یکی از دستاوردهای نیک‌بوم این بوده که از طرف قوه قضائیه و اتحادیه املاک برگزیده ‌شده که دعاوی ملکی بین مالکان و مستأجران را داوری کند و عضو تیم داوران باشد. رأی ما مستقیماً به اجرای احکام دادگستری ارسال می‌شود و این یکی از دستاوردهای ما بوده که طی مدت کوتاهی حاصل شده است.»

والی در بین صحبت‌هایش از مدیران ارشد هلدینگ نیک‌اندیش که در کنار چهار بنیان‌گذار این مجموعه برای پیشبرد اهداف تلاش می‌کنند نیز نام می‌برد؛ حسن منتظر، مدیر فروش هلدینگ و مدیرعامل کوین نیک؛ افشار جوکار، مدیر محصول هلدینگ و مدیرعامل کوین‌نیک‌مارکت؛ حسن کشاورز، مدیر اجرایی و پرداخت‌های ارزی هلدینگ؛ فرزین فتاحی، مدیر توسعه هلدینگ؛ سونا نیک‌رفتار، مدیر کنترل کیفیت هلدینگ و بهار سیار، مدیر مارکتینگ هلدینگ افرادی هستند که طبق صحبت‌های والی، کمک زیادی در راستای هرچه بهتر شدن عملکرد این مجموعه انجام می‌دهند.

والی درباره زمینه‌های دیگری که هلدینگ نیک‌اندیش در کنار حوزه رمزارزها و املاک به آنها می‌پردازد نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «در کنار این چهار کسب‌وکار، زیرمجموعه‌های دیگری هم در هلدینگ نیک‌اندیش هستند. برای مثال ما در عرصه بین‌الملل نیز فعالیت می‌کنیم. خوشبختانه با استفاده از پتانسیلی که در کشورهای دیگر داشتیم و نیروهای کارآمد ایرانی، کسب‌وکارهای خود را در چند حوزه و به‌خصوص در زمینه صرافی و فضای ابری در عرصه بین‌الملل گسترش دادیم. در زمان برجام فرصت خوبی برای ما فراهم شد که تمام کسب‌وکارهایمان را رونق دهیم، ولی نافرجامی برجام باعث یکسری اتفاقات ناگوار برای ما شد؛ یکی از بدترین آنها این بود که اکنون به ‌واسطه همکاری با مجموعه پیمنت24 برای ما پرونده حقوقی ساخته شده است. ما استدلال و دلایل محکمه‌پسند و کافی داریم و می‌توانیم نشان دهیم که خیلی درگیر کارهای پیمنت۲۴ نبودیم، ولی به هر حال تمام تلاش‌هایمان برای کمک به اقتصاد کشور و رشد و آبادانی کشور با خلق ارزش بود.»

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک اندیش

جایگاه نیک‌اندیش تا پایان ۱۴۰۰


والی در رابطه با برنامه‌های هلدینگ نیک‌اندیش تا پایان سال 1400 نیز به اختلاف‌نظرهایی که بین شرکت‌های فعال در عرصه رمزارز، دولت و مجلس وجود دارد، اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «دولت‌مردان باید به ما کمک کنند تا پایان سال 1400 چارچوبی برای حوزه رمزارزها شکل گیرد. ما هم از فضای خاکستری هیچ لذتی نمی‌بریم، دوست داریم همه‌چیز روشن و شفاف باشد و در این راستا تمام تلاش خود را می‌کنیم که با همکاری دیگر مجموعه‌های این حوزه و رگولاتور، چارچوبی برای فعالیت مجموعه‌های رمزارز در کشور ایجاد شود؛ اما برنامه دیگری که داریم مربوط به حوزه املاک است؛‌ قصد داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ به یکی از بازیگران مهم عرصه املاک تبدیل شویم؛ به‌ نحوی‌ که هر فردی که در منطقه 5 تهران ساکن است، اسم ما را شنیده باشد. به‌صورت کلی روی برندینگ هلدینگ نیک‌اندیش کار خواهیم کرد تا مردم هرچه بیشتر با فعالیت‌های هلدینگ آشنا شوند. در کوین‌نیک‌مارکت، رمزارز به‌صورت همتابه‌همتا خریدوفروش می‌شود و تا پایان 1400 سعی می‌کنیم از رقبا پیشی بگیریم و جزء چند بازیگر اول در این حوزه در کشور باشیم.»


چالش‌های گاه‌وبیگاه حوزه رمزارز


مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش درباره خبر مسدودسازی درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز و چالش‌هایی که در پی آن برای نگهداشت منابع انسانی داخل شرکت و کاربران صرافی به وجود آمد، معتقد است که برای چنین چالش‌هایی نیاز به تدبیر مداوم وجود دارد: «به ‌محض اینکه چنین اخباری درز پیدا می‌کند، باعث نگرانی کاربران می‌شود و بدین صورت حجم زیادی از پول‌های بازار به سمت صرافی‌های خارجی فرستاده می‌شود. خروج ارزی که همیشه مسئولان نگران آن هستند را خودشان دامن می‌زنند. خوشبختانه درگاه‌ها بسته نشد، وگرنه تمام سرمایه‌های کاربران از کشور خارج می‌شد. ما در پی ایجاد فضای امنی هستیم که دارایی‌های ایرانیان داخل ایران بماند، ولی مسئولان با رفتار خود خلاف این جریان را شکل می‌دهند. با رخدادهای اخیر، ما از حیث منابع انسانی دچار چالش شدیم، چون نیروهای ما نگران تعطیلی شرکت بودند. از طرف دیگر کاربران را دغدغه‌مند می‌دیدیم. تلاش ما طی این سال‌ها این بود که تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینیم، پس کسب‌وکارهای مختلفی را در کنار هم شکل دادیم تا اگر یکی از بین رفت، کل مجموعه دچار بحران نشود. این مسئله را به کاربران نیز انتقال و توضیح داده‌ایم که علت انجام چند کار همزمان همین بوده است. شاید اگر کل وقت خود را روی یک کسب‌وکار می‌گذاشتیم، می‌توانستیم خیلی موفق‌تر عمل کنیم و از رقبا پیشی می‌گرفتیم، ولی به‌دلیل دغدغه و بی‌ثباتی‌هایی که وجود دارد، روی حوزه‌های مختلف مشغول شدیم تا در حد امکان، از خطرات احتمالی محفوظ باشیم.»

در حین صحبت‌های والی درباره چالش‌هایی که کسب‌وکارهای فعال حوزه رمزارز در کشور با آن روبه‌رو هستند، صدای آژیر پلیس از پنجره اتاق شنیده می‌شود. والی با اشاره به این صدا یادآوری می‌کند: «در شرایطی که دائم صدای آژیر می‌شنویم و نگران هستیم که هر لحظه بیایند و ما را دستگیر کنند، سعی داریم با کاربران صحبت کرده و آنها را با این توجیه آرام کنیم که هنوز قانون مصوبی در این حوزه وجود ندارد و در حال رایزنی هستیم. در همین یکی، دو هفته اخیر با مجلس، بانک مرکزی، ریاست‌جمهوری و با هر جا که توانسته‌ایم مکاتبه کرده‌ایم. مکاتبات ما از چندین سال پیش شروع شده بود، ولی بانک مرکزی هیچ‌وقت تصمیم قطعی نگرفته بود تا اینکه کار به مجلس کشیده شد. امروز هم در خبرها خواندم که طی دو هفته آتی می‌خواهند سروسامانی به بازار رمزارزها بدهند که ما نیز استقبال می‌کنیم.»


چرا حوزه املاک؟


این کارشناس حوزه رمزارز، چند کسب‌وکار را دارای ظرفیت بالا برای خلق ارزش برمی‌شمارد؛ یکی حوزه رمزارز است و دیگری حوزه املاک: «چشم‌انداز هلدینگ نیک‌اندیش این است که دنیا را به سمت یک تغییر، هرچند کوچک، برای زندگی بهتر تمام مخلوقات؛ اعم از انسان و حیوان و محیط‌زیست سوق دهد. از نظر من املاک و رمزارز توانایی خلق ارزش دارند. فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند روباتیک، هوش مصنوعی و تلکام نیز جزء حوزه‌هایی هستند که توانایی بالایی برای خلق ارزش دارند. من همیشه این چند حوزه را دارای توانایی خلق ارزش خارق‌العاده می‌دانستم. ما نگاه سنتی به املاک نداریم؛ بلکه به‌تدریج با مطرح‌تر و بزرگ‌تر شدن در حوزه املاک، می‌خواهیم از فناوری‌های روز مانند بلاکچین نیز در این زمینه کمک بگیریم. در کشور ما سعی می‌شود همه‌چیز را بلاکچینی کنند، ولی تحقیقات ما در مورد املاک نشان می‌دهد، شاید نه در آینده نزدیک، ولی بالأخره فناوری‌های نوین مانند بلاکچین و هوش مصنوعی در زمینه املاک ارزش‌هایی بیافرینند که به نفع همه باشد.»

وحید والی در رابطه با فعالیت‌های هلدینگ در زمینه هوش مصنوعی، روباتیک و تلکام تشریح می‌کند: «در ایران بعضی کارها را در حد تحقیق و توسعه در این حوزه‌ها انجام داده‌ایم. یکسری حرکت‌ها در خارج از ایران در دست انجام داریم که زمانی که به نتیجه رسیدند، درباره آنها می‌گوییم.»


نیک‌بوم و چشم‌اندازی که در سر دارد


محمدجواد اسدپور که بنیان‌گذار دیگر هلدینگ نیک‌اندیش است، تحصیل‌کرده رشته‌های مهندسی نرم‌افزار و تجارت الکترونیکی است. او با یادآوری دورانی که بازاریابی و ویزیتوری محصولات نرم‌افزاری او را ترغیب به تحصیلات مرتبط با نرم‌افزار کرد، معتقد است که بین دانشگاه و بازار کار فاصله زیادی وجود دارد و همین امر باعث ترغیب او به تمرکز بر کارهای مفید و عملی شد: «من فعالیت‌های فراوانی در زمینه بازاریابی و فروش نرم‌افزار، مواد غذایی، معادن و مواد معدنی و عرصه‌های فریلنسری داشتم. در سال ۱۳۹۰ با چند نفر دیگر شرکت کوچکی را تأسیس و یک شکست را تجربه کردیم. سپس وارد عرصه پرداخت‌های ارزی و ارزهای دیجیتال شدیم و افتخار آشنایی با آقای والی را پیدا و شروع به همکاری کردیم. بنده یکی از بنیان‌گذاران هلدینگ و در حال حاضر مدیرعامل نیک‌بوم هستم.»

مدیرعامل نیک‌بوم، بازار املاک را بسیار بزرگ می‌داند و طبق گفته‌های او، اندازه بازار املاک در دنیا، معادل 36 برابر کل طلاهای استخراج‌شده تاکنون است. اسدپور دلیل اینکه در یک محله کوچک تعداد زیادی بنگاه املاک وجود دارد و همگی فعال هستند را بزرگ‌بودن اندازه این بازار می‌داند که جای کار زیادی دارد. او توضیح می‌دهد: «تاکنون در ایران تغییر و تحول چشم‌گیری در حوزه مستغلات ندیده‌ایم؛ این در حالی است که در بسیاری از حوزه‌های دیگر، با ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور، تحولی در آنها به وجود آمده است. برای مثال در صنعت حمل‌ونقل، اسنپ و تپسی تحول‌آفرین شدند. در زمینه املاک و مستغلات تا به حال بیشترین پیشرفت مربوط به پلتفرم‌های آگهی بوده، ولی هنوز ارزش خاصی در این عرصه در ایران خلق نشده است. در حال حاضر افراد نمی‌توانند بدون دردسر، یک مشاور اختصاصی داشته باشند که نیاز آنها را به‌صورت دقیق بفهمد و خانه یا دفتر کار مورد دلخواه آنها را به شکل دقیق فراهم کند. وقتی یک مشتری وارد املاک ما می‌شود و می‌گوید که یک واحد تجاری یا مسکونی برای داروخانه می‌خواهد، ما باید حداقل متراژ مورد نیاز، شرایط حوزه استحفاظی داروخانه و یکسری ویژگی‌های خاص کسب‌وکار داروخانه را بشناسیم تا نیازی به ارجاعات بی‌مورد نباشد. دلیلی ندارد یک مشتری که می‌خواهد مرکز فیزیوتراپی راه‌اندازی کند را برای بازدید از ملکی بفرستیم که پله‌های زیادی دارد. ارجاعات بی‌مورد و غیرتخصصی وقت مشتری را می‌گیرد و او را به نتیجه نمی‌رساند. در نتیجه نیک‌بوم قصد دارد تغییر و تحولی عظیم در ماهیت کسب‌وکار مشاوران املاک ایجاد کند.»

با توجه به صحبت‌های اسدپور، نیک‌بوم به‌دنبال عزت و احترام به مشتریان و صرفه‌جویی در وقت آنها است: «متأسفانه در کشور ما دیدگاه خوبی نسبت به مشاوران املاک وجود ندارد. مشاور املاک باید مشاوره بدهد تا به بهترین شکل ممکن نیازتان مرتفع شود، ولی اکنون مردم باید یک مشاور هم بگیرند که به ایشان بگوید چطور با مشاور املاک، معامله انجام دهند. ما می‌خواهیم تغییر و تحولی در ماهیت مشاور املاک به وجود آوریم.»

محمدجواد اسدپور، مدیرعامل نیک‌بوم

متولی تحول در حوزه املاک و مستغلات


اسدپور معتقد است در شرایطی که شیوع ویروسی مانند کرونا را در دنیا شاهد هستیم، لزوم کسب‌وکارهای آنلاین هرچه بیشتر احساس می‌شود. او درباره برنامه‌های نیک‌بوم تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌گوید: «برنامه ما برای پایان سال 1400 این است که امکان بازدید آنلاین را برای کاربران‌مان فراهم کنیم؛ یعنی مشتری، ملک را به‌صورت آنلاین ببیند و ابهاماتی که در مشاهده آنلاین دارد، به‌واسطه اعتماد او به برند نیک‌بوم برطرف شود. هنگامی‌ که نیک‌بوم تأیید می‌کند که ملک، این قابلیت‌ها را دارد، خیال مشتری راحت باشد که خلاف آن اتفاق نمی‌افتد و اگر خلاف آن رخ داد، نیک‌بوم تضمین برگشت پول یا کنسل‌کردن معامله را به مشتری می‌دهد. ما قصد داریم فرایند معاملات املاک صد درصد، آنلاین شود و فقط آگهی و بازدید به‌صورت آنلاین نباشد؛ بلکه تمام مراحل خرید یا اجاره ملک به‌صورت آنلاین رخ دهد. ما می‌خواهیم متولی این تغییر و تحول در ایران باشیم.»

محمدجواد اسدپور تشریح می‌کند که تمام املاک قابل ‌ارائه به مشتری در نیک‌بوم ابتدا کارشناسی عمومی و تخصصی و همچنین پلان‌برداری و تصویربرداری می‌شود تا مشتری بتواند ملک را به‌صورت سه‌بعدی بازدید کند: «البته این ویژگی و این فناوری خیلی ویژه نیست و از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده، بسیاری از موزه‌ها امکان بازدید آنلاین را فراهم کرده‌اند. شما می‌توانید خیلی راحت از یک موزه بازدید کنید و حس خوبی داشته باشید. ما به‌دنبال ایجاد بازدید آنلاین باکیفیت هستیم، نه صرفاً یک تصویر 360 درجه.»

مدیر نیک‌بوم، حوزه املاک و مستغلات را کاملاً مکان‌محور تلقی می‌کند و می‌گوید یکی از دلایلی که پلتفرم‌های املاک اکثراً تبدیل به پلتفرم آگهی شده‌اند، این است که با سرعت زیاد نمی‌توان تمام املاک کشور را پشتیبانی کرد: «یک بنگاه املاک که بسیار غنی و دارای ملک‌های زیاد است، 30 سال در یک منطقه کوچک می‌ماند و فعالیت می‌کند؛ چراکه این یک کسب‌وکار کاملاً مکان‌محور است و ما راه سختی را پیش رو داریم، ولی پیش‌بینی می‌کنیم که تا پنج سال آینده در 60 درصد از مناطق تهران فعالیت صفر تا صدی بازدید تا معامله را به‌صورت آنلاین انجام دهیم.»


تفاوت‌های کوین‌نیک، نیک‌پرداخت و کوین‌نیک‌مارکت


افسانه درودگر نیز یکی دیگر از بنیان‌گذاران هلدینگ نیک‌اندیش است که اکنون مدیر مالی این هلدینگ است. او که در حوزه نرم‌افزار و کامپیوتر تحصیل‌ کرده، از سال ۱۳۸۸ وارد کسب‌وکارهای آنلاین شده و چند سایت هاستینگ داشته است. او از ابتدای تأسیس هلدینگ نیک‌اندیش در سال ۱۳۹۷ در این مجموعه حضور داشته و در مورد تفاوت فعالیت‌های «نیک‌پرداخت» با «کوین‌نیک» می‌گوید: «نیک‌پرداخت خدمات ارزی آنلاین ارائه می‌دهد؛ یعنی برای نقد کردن درآمد ارزی به فریلنسرها کمک می‌کند و در انجام پرداخت به سایت‌های خارجی مانند سرویس‌های میزبانی و خدمات خارجی به کمک افراد می‌آید. عمدتاً مشتریان و کاربران نیک‌پرداخت فریلنسرها و کسانی هستند که سرورها و خدماتی را از خارج از کشور دریافت می‌کنند. در کوین‌نیک اما خدمات خریدوفروش ارز دیجیتال در قالب یک صرافی انجام می‌شود. در کوین‌نیک، هم خرید و هم فروش را خود ما انجام می‌دهیم، ولی در کوین‌نیک‌مارکت، خریدوفروش بین خود کاربران اتفاق می‌افتد.»

طبق صحبت‌های درودگر، دلیل راه‌اندازی کوین‌نیک‌مارکت این بوده که وقتی مردم خریدوفروشی انجام می‌دهند، مجبورند رمزارز خود را در صرافی‌های خارجی نگهداری کنند یا به سراغ کیف پول‌های سرد بروند؛ این در حالی است که بسیاری از صرافی‌های خارجی در بسیاری از موارد، اکانت ایرانی‌ها را مسدود می‌کنند و اجازه برداشت نمی‌دهند. همین امر پیش‌زمینه‌ای برای راه‌اندازی کوین‌نیک‌مارکت شد. یک نمونه‌ از صرافی‌های معروف، بایننس است که اجازه تبادل بین کاربران را می‌دهد: «طبیعتاً تأمین امنیت اموال کاربران دست خودمان است و نگرانی از حیث بسته‌شدن حساب کاربری نداریم.»

افسانه درودگر، مدیرمالی هلدینگ نیک اندیش

درودگر مزیت رقابتی کوین‌نیک نسبت به رقبا را تیم پشتیبانی این مجموعه می‌داند و می‌گوید: «با افتخار می‌گویم بزرگ‌ترین مزیت رقابتی تمام کسب‌وکارهای ما نسبت به سایر رقبا، قدرت پشتیبانی بالای ماست. همکاران ما با دقت و حوصله پاسخ سؤالات مشتریان را می‌دهند و به‌صورت ۲۴ساعته فعال هستند.» درودگر سپس در رابطه با تعداد رمزارزهایی که کوین‌نیک پوشش می‌دهد، می‌گوید که در کوین‌نیک محدودیتی از بابت تعداد رمزارزها وجود ندارد و تمام ارزهای مجاز و معتبر معامله می‌شوند: «ارزهای مجاز یعنی آنهایی که وایت‌پیپر و تیم مشخصی دارند و در صرافی‌های معتبر بین‌المللی فهرست شده‌اند را می‌توانیم خریدوفروش کنیم، ولی در کوین‌نیک‌مارکت که بازارگاه C2C ماست، فقط 21 ارز خریدوفروش می‌شود. خیلی وقت نیست که کوین‌نیک‌مارکت را راه انداخته‌ایم و در همین چند ماه که از عمر کسب‌وکار کوین‌نیک‌مارکت می‌گذرد، تعداد خوبی رمزارز در آن پشتیبانی می‌شود؛ اما به‌طور کلی افزودن رمزارز جدید همیشه یکی از اهداف اصلی ما به‌شمار می‌رود تا مارکت را به ‌قدر امکان بزرگ‌تر کنیم.»


منابع انسانی؛ مهم‌ترین بخش نیک‌اندیش


سعید نیکزاد، مدیر منابع انسانی و هم‌بنیان‌گذار هلدینگ نیک‌اندیش که دارای مدرک کارشناسی الکترونیک و کارشناسی ارشد مخابرات است، از شروع فعالیتش به‌عنوان مدیر منابع انسانی در این هلدینگ می‌گوید: «بعد از دریافت فوق‌لیسانس بنا بود برای مقطع دکتری به خارج از کشور بروم، ولی در همین فاصله به‌عنوان اپراتور در شرکت آقای والی مشغول به کار شدم. ایشان به من پیشنهاد دادند طی چند ماهی که در ایران هستم، تجربه‌ای کسب کنم. من حدود سه ماه در آنجا بودم و کارم را از اپراتوری شروع کردم. از آنجا که فرد ریزبینی هستم، همیشه دقت می‌کردم که بزرگ‌ترین چالش‌های سازمان بر اثر چه عواملی پیش می‌آیند. همان‌جا متوجه شدم که بسیاری از مشکلات به رابطه افراد با یکدیگر برمی‌گردد؛ مثلاً نحوه صحبت ما با یکدیگر، شخصیت متفاوت ما و عدم درک متقابل. شخصیت‌های برون‌گرا شناختی از عکس‌العمل فرد درون‌گرا ندارند و بالعکس. به همین دلیل به حوزه منابع انسانی علاقه‌مند شدم و می‌خواستم کاری برای تسهیل فرایندهای شرکت انجام دهم. خیلی زود جذب واحد منابع انسانی شدم؛ از ابتدا متوجه بودم که در کسب‌وکار ما ایده، فقط گام نخستین است. بسیاری تصور می‌کنند که با داشتن یک ایده خوب می‌توانند کسب‌وکار خوب راه بیندازند، در حالی ‌که ایده فقط پنج درصد از رمز موفقیت است و سایر عوامل به نحوه اجرا برمی‌گردد و اکثر مشکلات اجرایی به رابطه بین افراد بازمی‌گردد.»

نیکزاد، منابع انسانی را یکی از نقاط تمرکز هلدینگ نیک‌اندیش می‌داند و اعتقاد دارد که اگر حال منابع انسانی شرکت خوب باشد، هر پروژه‌ای، به موفقیت می‌رسد: «در رابطه با اخباری که از مسدود شدن درگاه‌های صرافی رمزارز منتشر شد، ما جلسه‌ای مجازی با حضور کلیه دست‌اندرکاران شرکت برگزار کردیم و مدیرعامل مجموعه با آنها صحبت کرد. از روز اول می‌خواستم همکاران به ‌جای آنکه اخبار را از جای دیگر بشنوند، از زبان خودمان بشنوند. ابتدا چالش موجود را توضیح دادیم و گفتیم که این مسئله محتمل است، ولی ما هدف مشخصی داریم. به قول آقای والی؛ می‌خواهیم دنیا را به ‌جای بهتری برای زیستن تبدیل کنیم و اگر جلویمان را بگیرند، همچنان می‌ایستیم تا راه دیگری برای خلق ارزش در حوزه فناوری بیابیم. ما آسیب این اخبار را در منابع انسانی شرکت به حداقل رساندیم. همه دست‌اندرکاران شرکت ما چالش‌های پیش رو را می‌شناسند و نگرانی آنها را به حداقل رسانده‌ایم.»

نیک‌پرداخت، کوین‌نیک، کوین‌نیک مارکت و نیک‌بوم، کسب‌وکارهای اصلی هلدینگ نیک‌اندیش هستند؛ هلدینگی که اکنون در حال تحقیق‌وتوسعه در حوزه‌های هوش مصنوعی، روباتیک و تلکام است تا بتواند با خلق ارزش در این حوزه‌ها، دنیا را به یمت یک تغییر مثبت هرچند کوچک سوق دهد.
سعید نیکزاد، مدیر منابع انسانی هلدینگ نیک اندیش

مدیر منابع انسانی هلدینگ نیک‌اندیش، روابط بین افراد را مهم‌ترین چالش حوزه منابع انسانی عنوان می‌کند. به گفته او، تحقیقات نشان می‌دهند که مسائل مالی فقط بخشی از انگیزه افرادی است که می‌خواهند قسمت زیادی از شبانه‌روز خود را در یک محل کار سپری کنند. نیک‌اندیش در درجه اول شخصیت افراد را شناسایی می‌کند تا هر نفر را با الگوی مشخص به کار بگیرد. ابتدا فرصت یک‌هفته‌ای در اختیار نیروهای جدید می‌گذارد تا از محیط کار بازدید کنند و قدرت انطباق ایشان با محیط و بقیه با ایشان را ببینند. سپس دوره آزمایشی و آموزشی سه‌ماهه برای او برگزار می‌شود و در نهایت اگر همه‌چیز مطلوب بود، با او قرارداد بسته می‌شود.


پرورش نیروی انسانی


نیکزاد معتقد است هلدینگ نیک‌اندیش توانایی خوبی در پرورش نیروی انسانی دارد. میانگین سنی این هلدینگ 24 سال است، در حالی ‌که همه مدیران دهه شصتی هستند. نیروهایی که پتانسیل بالا اما دانش کم دارند را جذب می‌کنند، پرورش می‌دهند و به بازار کار متصل می‌کنند: «یکی از اهداف مهم ما در حوزه منابع انسانی، شناسایی استعداد افراد و استفاده از این استعداد در جای درست است. حتی اگر یک نیرو برای شرکت ما مناسب نباشد، او را به شرکت دیگر دوستان معرفی می‌کنیم تا در جای دیگر موفق باشد. طبیعتاً با توجه به اینکه پایه فعالیت‌های ما فناوری است، افرادی که به سراغ‌مان می‌آیند، باید گیک باشند و اطلاعات و مهارت‌های اولیه کامپیوتر و فناوری را داشته باشند؛ در عین ‌حال بر آموزش و همچنین پرورش نیروها تأکید زیادی داریم.»

در راستای تأکیدی که این هلدینگ برای آموزش افراد دارد، دوره‌های آموزشی‌ای برای نیروهای تازه‌وارد به این مجموعه برگزار می‌کند تا اگر افراد با موفقیت این دوره‌ها را گذراندند، به استخدام مجموعه نیک‌اندیش دربیایند: «در پی دوره‌های آموزشی که برگزار می‌کنیم، با یکی، دو مؤسسه و دانشگاه هم صحبت کرده‌ایم تا دانشجویان آنها برای گذراندن دوره کارآموزی به نیک‌اندیش بیایند و با فناوری‌های روز و همچنین فناوری بلاکچین آشنا شوند و چنانچه تمایل داشتند و حائز شرایط بودند، به استخدام نیک‌اندیش دربیایند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.