راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری ظرفی نیست که هر مظروفی را بپذیرد

با توجه به زمینه‌های فکری‌ای که ما داریم و دیدگاه‌های ایدئولوژیک حاکم بر ما فناوری چیزی نیست که به راحتی با سبک زندگی ما تطبیق پیدا کند و اگر بخواهیم مانند گذشته عمل کنیم این ما خواهیم بود که بدون شرط خودمان را با فناوری تطبیق می‌دهیم. زمان زیادی را از دست داده‌ایم و کاش از این همه فرصت‌سوزی درس بگیریم. کاش روز فناوری تلنگری باشد برای ما که چگونه از فناوری در مسیر درست بهره‌برداری کنیم

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران / ۲۲ تیرماه روز فناوری اطلاعات است؛ با تلاش‌های دوستان‌مان در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای این روز به نام فناوری اطلاعات نامگذاری شد. متاسفانه با توجه به شرایط دردناک کرونایی کشور، این روز در انبوه خبرهای بد گم شده است. قاعدتاً در صورتی که اهمیت فناوری و مدیریت فناوری را جدی‌تر گرفته بودیم امروز شاهد فشارهای استخوان‌خردکن ناشی از یک همه‌گیری جهانی نبودیم.

متاسفانه انبوه چالش‌های دوران همه‌گیری ما را بهت‌زده کرده است؛ ولی برای آنهایی که اهل فناوری هستند مشاهده این همه تصمیم اشتباه در مهار یک ایپدمی عجیب و باورنکردنی است. کرونا نشان داد که ما از فناوری به خوبی استفاده نمی‌کنیم و فرصتی که فناوری پیش روی ما قرار داده است را آسان از کف می‌دهیم. این در حالی است که بیشتر کژکارکردهای فناوری شامل حال ما می‌شود و بیشتر آسیب‌هایش بر بدن نحیف ما تحمیل می‌شود؛ نمونه‌اش همین کرونا!

این که در تقویم روزی به نام فناوری نامگذاری شده شاید برای خیلی‌ها موضوع مهمی نباشد. بسیاری از ما عادت کرده‌ایم با بی‌توجهی محیط اطراف‌مان را ببینیم و بسیاری از ما هم مهارت یافته‌ایم که خودمان را از محیط اطراف‌مان جدا کنیم؛ گویی مسافرانی هستیم در اتاق‌های بهترین هتل شهر و منتظریم در اولین فرصت سفرمان را تمام کنیم. متاسفانه چه در داخل کشور و چه از بیرون از کشور این پیام به صورت متواتر بیان می‌شود که همه ما موقتی هستیم. گویی هر کسی که اندک توان فکری و تحلیلی و کار کردن دارد باید بارش را بگذارد روی کولش و برود جایی دیگر خانه بسازد.

آنقدر این پیام شدید است که هر پیامی خلاف آن پاسخش توهین است و تحریم و تهدید! متاسفانه از سبد فناوری فقط آسیب‌هایش را برداشته‌ایم و می‌خواهیم با طرح‌های عجیب و غریب و فوری چیزی را درست کنیم. دقت نمی‌کنیم فناوری تاریخ دارد و اگر به اینجا رسیده بدون توجه به تاریخ فناوری نمی‌توانیم آن را مهار کنیم. فناوری فلسفه دارد و بدون توجه به فلسفه‌اش نمی‌توانیم آن را مهار کنیم. فناوری ظرفی نیست که هر مظروفی را بپذیرد و گاهی اوقات همین موضوعات ساده را فراموش می‌کنیم.

فناوری دست‌ساخت بشر است ولی از جایی به بعد به بشر حکم و مسیرش را تعیین می‌کند. با توجه به زمینه‌های فکری‌ای که ما داریم و دیدگاه‌های ایدئولوژیک حاکم بر ما فناوری چیزی نیست که به راحتی با سبک زندگی ما تطبیق پیدا کند و اگر بخواهیم مانند گذشته عمل کنیم این ما خواهیم بود که بدون شرط خودمان را با فناوری تطبیق می‌دهیم. زمان زیادی را از دست داده‌ایم و کاش از این همه فرصت‌سوزی درس بگیریم. کاش روز فناوری تلنگری باشد برای ما که چگونه از فناوری در مسیر درست بهره‌برداری کنیم.

منبع سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.