راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چطور یک کلاهبردار با 16 دستگاه پایانه فروش 124 میلیارد تومان به جیب زد؟

تبهكاری كه فوق‌لیسانس دارد در زندان شگرد این كلاهبرداری را آموزش دید و از جعبه جادویی توانست طعمه‌هایش را در 20 استان ایران شكار كند. فروردین ماه سال جاری یكی از همیاران پلیس با مراجعه به دفتر پلیس فتای زنجان ادعا كرد یكی از شبكه‌های ماهواره‌ای با زیرنویس كردن مسابقه پیامكی اقدام به فریب بینندگانش می‌كند.

.

شما در مسابقه برنده شده‌اید

همیار پلیس در جریان تحقیقات به پلیس گفت: چندی پیش كه در حال تماشای برنامه مورد علاقه‌ام در یكی از شبكه‌های ماهواره‌ای بودم، متوجه مسابقه پیامكی كه زیرنویس آن برنامه بود، وسوسه شدم در مسابقه شركت كنم و با ارسال پیامك به یكی از شماره‌ها منتظر قرعه‌كشی ماندم. روز بعد پیامكی برایم ارسال شد كه در مسابقه برنده شده‌ام و با یك شماره تلفن تماس بگیرم، خیلی خوشحال شدم و زنگ زدم، زنی جوان كه خود را منشی شركت نكته طلایی معرفی می‌كرد پس از گرفتن آدرس خانه‌ام ادعا كرد روز بعد جایزه‌ام كه یك تلویزیون ال‌سی‌دی است را برایم خواهند فرستاد، دقایقی بعد همان زن دوباره تماس گرفت و كد پستی از من خواست و گفت باید 28 هزار تومان هزینه پستی را به یك شماره حساب بریزم، ابتدا خواستم این كار را انجام بدهم ولی احتمال دادم این ماجرا یك كلاهبرداری باشد، بنابراین دوباره در مسابقه پیامكی شركت كردم و از قصد جواب اشتباه به سوال دادم، روز بعد دوباره برایم پیامكی آمد كه شما در مسابقه برنده شده‌اید كه مطمئن شدم كلاهبرداری در كار است.

.

دوربین‌های مداربسته به کمک پلیس آمدند

با ادعاهای این مرد، ماموران برای رازگشایی از این ماجرا تجسس‌های میدانی خود را آغاز كردند و با ردیابی شماره تلفنی كه پیامك‌های برنده شدن را ارسال می‌كرد دریافتند شماره متعلق به مرد جوانی به نام محمد است كه بدین ترتیب وی احضار شد و در بازجویی‌ها ضمن ادعای بی‌گناهی و بی‌اطلاعی از ماجرای مسابقه پیامكی گفت: من چند ماه پیش به واسطه خرید و فروش خودرو با زن جوانی آشنا شدم و با گذشت مدتی ارتباطمان بیشتر شد تا جایی كه قرار بود با هم ازدواج كنیم. ماه پیش نسترن به من زنگ زد و گفت كه می‌خواهد مرا ببیند و گفت می‌خواهد چند مدتی به مسافرت برود و از من پول خواست، مقدار پولی كه می‌خواست زیاد بود و من گفتم كه آن مقدار پول را ندارم و وی از حرف‌هایم ناراحت شد و قهر كرد، من كه نمی‌خواستم دختر مورد علاقه‌ام ناراحت شود كارت بانكی و موبایلم را به وی دادم و از آن زمان چند بار بیشتر او را ندیده‌ام. ماموران پلیس در ادامه بررسی‌هایشان متوجه شدند بیش از هزار نفر پول‌هایی بین 28 تا 35 هزار تومان به حساب این مرد ساده‌لوح واریز كرده‌اند و پول‌ها نیز در چندین نوبت از این حساب به حساب‌های دیگر منتقل و برداشت شده است. با توجه به بدست نیامدن سر نخی از محل زندگی زن جوان، كارآگاهان با بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته بانك‌هایی كه پول‌ها‌ برداشت و منتقل شده بود موفق شدند تصویری از زن ناشناسی به دست آورند كه با نشان دادن آن به محمد، وی تأیید كرد صاحب عكس همان نسترن است.

.

کلاهبرداران زن

ماموران در ادامه تحقیقات دریافتند بیشترین برداشت‌های پول در كرج صورت می‌گیرد بنابراین با به دست آوردن سرنخ‌های دیگر موفق شدند نسترن را دستگیر كنند كه وی در بازجویی‌ها هنگامی كه خود را در برابر شواهد پلیس دید لب به اعتراف گشود و گفت: من و 28 زن جوان دیگر در شركتی تحت سرپرستی مردی به نام حمیدرضا كار می‌كنیم و وظیفه‌مان پاسخگویی به كسانی است كه در مسابقه پیامكی شبكه ماهواره‌ای شركت می‌كنند. وی در ادامه گفت: كسانی كه در مسابقه شركت می‌كنند و پیامك می‌فرستند ما به آن‌ها زنگ می‌زدیم و آدرس خانه‌شان را برای ارسال هدایا می‌پرسیدیم، سپس با گرفتن آدرس و كدپستی از آنان می‌خواستیم 28 هزار تومان به حساب شركت بابت هزینه‌های پستی واریز كنند و روز بعد منتظر دریافت هدیه خود باشند. این زن با اعتراف به كلاهبرداری 20 میلیون تومانی ادامه داد: من و اپراتورهای دیگر می‌دانستیم كه حمیدرضا و شریك‌هایش كلاهبردار هستند و با توجه به حقوق خوبی كه می‌گرفتیم در كارهایشان دخالت نمی‌كردیم البته هنگامی كه دیدم آن‌ها به راحتی پول به جیب می‌زنند، با فریب مرد جوانی كارت بانكی‌اش را گرفتم و به كسانی كه به شركت زنگ می‌زدند شماره خودم را می‌دادم. با اعترافات زن تبهكار، ماموران كه خود را در برابر باند سازمان یافته‌ای می‌دیدند سعی كردند طوری افراد این شركت به ویژه گردانندگان آن را تحت تعقیب قرار دهند كه راهی برای فرار آنان مهیا نشود.

.

21 حساب اصلی و 124 میلیارد کلاهبرداری

بدین ترتیب كارآگاهان برای پی بردن به عمق فعالیت این شركت، حساب‌هایی كه بینندگان شبكه ماهواره‌ای پول را به آن واریز می‌كردند تحت بررسی قرار دادند و متوجه شدند 21 حساب اصلی به نام حمیدرضا در بانك‌های مختلف وجود دارد كه هر شب پول‌ها به حساب‌‌های دیگری منتقل می‌شود و در طول شش ماهه نخست سال 91 بیش از 124 میلیارد تومان توسط شركت‌كنندگان به این حساب‌ها واریز شده است. تجسس‌های دیگر نیز گویای آن بود 4 میلیون بیننده از سراسر كشور در مسابقه پیامكی شركت كرده‌ و پول‌هایی بین 82 تا 53 هزار تومان نیز به 21 حساب اصلی واریز كرده‌اند و گردانندگان مسابقه نیز هر دو ماه یكبار آدرس شركت خود در تهران را تغییر می‌دهند.

.

10 خط تلفن ثابت، 16 دستگاه پز بانکی

با توجه به گستردگی فعالیت‌های این باند كلاهبرداری پیامكی، كارآگاهان پلیس فتای زنجان كه می‌دانستند برداشت‌ها از تهران صورت می‌گیرد با تعقیب و مراقبت‌های شبانه‌روزی از چند دستگاه عابربانك در سعادت آباد و جنت‌آباد كه انتقال‌ پول‌ها از حساب‌های اصلی به حساب‌های فرعی صورت می‌گرفت موفق شدند در سه عملیات همزمان در ساعت 2 بامداد 14 تیرماه سال جاری گردانندگان مسابقه پیامكی را دستگیر كنند. در ادامه مأموران در بازرسی از دفتر رئیس باند موفق به كشف 10 خط تلفن ثابت، چندین سیم‌كارت تلفن‌های اعتباری، 16 دستگاه پز بانكی، گاز اشك‌آور، دفترچه یادداشت‌هایی كه اسامی پرداخت‌كنندگان پول در آن نوشته شده بود و تعداد بسیاری بسته‌های اهدایی كه كمتر از 4 هزار تومان ارزش داشتند، شدند.

.

آموزش در زندان

سرهنگ نعمت‌اللـه امیری، رئیس پلیس فتای استان زنجان در این‌باره به شوك گفت: سرشاخه اصلی این باند كلاهبرداری مردی به نام «حمیدرضا» است كه فردی تحصیلكرده و با مدرك فوق‌لیسانس در زمینه كلاهبرداری سابقه‌دار است. وی پس از آزادی از زندان در سال 89 تاكنون با طراحی و ایجاد شبكه كلاهبرداری به شیوه مسابقه پیامكی ماهواره‌ای دست زده است. سرهنگ امیری در ادامه افزود: پرینت حساب حمیدرضا نشان می‌دهد وی 21 حساب اصلی برای واریز پول‌ها در بانك‌های مختلف داشته و بیش از 120 حساب فرعی دیگر نیز افتتاح كرده بود كه پول‌ها را از حساب‌های اصلی به این حساب‌ها منتقل كند. وی تنها در مدت 6 ماه از 4 میلیون طعمه‌اش كلاهبرداری كرده است و اپراتورهایش گاهی نیز از تماس‌گیرندگان می‌خواستند 10 تا 15 هزار تومان پول نقد داخل پاكت‌ها بگذارند تا بسته‌ها سریع‌تر برایشان ارسال شود. رئیس پلیس فتای زنجان افزود: رئیس این باند در بازجویی‌ها ادعا كرده است این شیوه را از زندان آموخته و برای این‌كه كسی به وی شك نكند به اپراتورهایش آموزش داده بود كه ابتدا آدرس را بگیرند، سپس نیم ساعت بعد كدپستی آنان را بگیرند تا طعمه‌ها كاملاً مطمئن شوند كه جوایز برایشان ارسال خواهد شد و برای اجرای نقشه از آنان می‌خواستند تا 28 هزار تومان پول واریز كنند تا كسی پی به این نقشه نبرد و مبالغ كم و خرد هیچ یك از طعمه‌ها را به شك نینداخته بود. امیری در بیان اعترافات سرشاخه اصلی مسابقه پیامكی ادامه داد: حمیدرضا در اعترافاتش عنوان كرد برای بی‌انگیزه كردن طعمه‌ها برای شكایت، پول كمی را برای واریز پیشنهاد داده است كه كسی برای شكایت و پیگیری به دادسرا نرود، چرا ‌كه كسی برای 28 هزار تومان وقتش را هدر نمی‌دهد و خود را اسیر دادسرا و كلانتری نخواهد كرد.

.

هیچ کسی شکایت نکرده است

این تبهكار حرفه‌ای با استفاده از این شگرد از بیش از 4 میلیون نفر كلاهبرداری چند صد میلیارد تومانی كرده است و باتوجه به شناسایی همه این افراد، تاكنون كسی برای شكایت رسمی مراجعه نكرده كه این خود جای تعجب دارد. رئیس پلیس فتای زنجان در پایان گفت: همه حساب‌های رئیس باند مسدود شده است و كارآگاهان در حال بررسی‌های دیگر برای شناسایی سایر طعمه‌های این مسابقه پیامكی هستند و باتوجه به كلاهبرداری از برخی هموطنان و فریب خوردن میلیون‌ها نفر، به بینندگان شبكه‌های ماهواره‌ای توصیه می‌كنیم از اعتماد به این شبكه‌ها و شركت در مسابقات پیامكی آنان كه بیشترشان كلاهبرداری است خودداری كنند و فریب جوایز آنان را نخورند.

منبع: شوک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.