راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین گزارش سالانه دیجی‌کالا منتشر شد / رشد ۱۵۱ درصدی ارزش خالص کالای فروخته شده در دیجی‌کالا

دیجی‌کالا دومین گزارش سالیانه خود را منتشر کرد. این گزارش به گزیده‌ای از آمارها و داده‌های مربوط به دیجی ‌کالا در سال ۹۹ می‌پردازد. در این گزارش تلاش شده تا تصویری از سهم بازار دیجی‌کالا از تجارت الکترونیکی کشور ارایه شود. تنوع بیش از ۴.۵ میلیون کالا و مشارکت بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی و همچنین بیش از ۳۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه از وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا نشان از اهمیت این پلتفرم خریدوفروش آنلاین دارد. دیجی کالا برای اولین بار در سال ۹۹ گزارش سالیانه خود را منتشر کرد تا شروعی برای ارائه گزارش‌های سالیانه این‌چنینی در ایران باشد. در ادامه به بخش‌هایی از این گزارش می‌پردازیم.


معرفی دیجی‌کالا


دیجی‌کالا پلتفرمی مبتنی بر تکنولوژی است که مأموریت دارد تجربه‌ای خوشایند از خریدوفروش را برای تمام مردم ایران به‌وسیله ایجاد دسترسی به طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات و امکانات با بهترین قیمت و کامل‌ترین اطلاعات فراهم کردند. ازجمله اصلی‌ترین محصولات دیجی‌کالا می‌توان به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، فیدیبو، دیجی‌استایل، سوپرمارکت آنلاین، دیجی‌پی و… اشاره کرد.


آمار دیجی کالا در یک نگاه


دیجی‌کالا در سال ۹۹ به‌صورت ماهانه بیش از ۳۰ میلیون بازدیدکننده داشت و بیش از ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی در آن فعالیت کردند. در پلتفرم دیجی‌کالا بیش از ۴.۵ میلیون تنوع کالایی وجود دارد و بیش از ۸۲۰۰ پرسنل به‌صورت مستقیم با مجموعه دیجی‌کالا مشغول به کار هستند.


وضعیت خرده‌فروشی آنلاین در ایران


سهم خرده‌فروشی آنلاین در ایران ۳.۲ درصد از کل بازار خرده‌فروشی ایران محسوب می‌شود که این آمار مشتمل بر فروشگاه‌های اینترنتی به همراه خرده‌فروشی بر بستر شبکه‌های اجتماعی است. طبق آمار نزدیک به ۵ هزار فروشگاه آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیکی در ایران فعال هستند و این در حالی است که آمار مشخصی از خرده‌فروشی در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. طبق آمار سهم خرده‌فروشی آنلاین در سال ۹۹ با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده و رقم ۲ درصد از سال ۹۸ به ۳.۲ درصد از کل بازار خرده‌فروشی ایران رسیده است؛ که این رقم درجایی مثل چین حدود ۴۴ درصد از کل بازار خرده‌فروشی این کشور با جمعیت میلیاردی را تشکیل می‌دهد.


ارزش کالای فروخته‌شده در دیجی‌کالا در سال ۹۹


ارزش خالص کالای فروخته‌شده در دیجی‌کالا در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ با رشد ۱۵۱ درصدی مواجه شده که نشان از افزایش ۲.۵ برابری دارد. فروش خالص ریالی دیجی‌کالا در ۸ سال گذشته نیز به‌طور متوسط ۱۰۷ درصد به‌طور میانگین رشد داشته است.


اشتغال در دیجی کالا


بیش از ۸۲۰۰ پرسنل مستقیم در بیش از ۴۸۰ عنوان شغلی در تمام مراکز گروه دیجی‌کالا در ۳۱ استان ایران مشغول به کار هستند که این آمار با رشد ۲ برابری نسبت به سال ۹۸ همراه بوده است. محل فعالیت ۸۰ درصد این افراد در تهران است. بخش‌های توزیع، انبار، امورمشتریان و محتوا بیشترین سهم از پرسنل را به خود اختصاص داده است.


بیشترین کالاهایی که جست‌وجو شده است


پس از گذشت ۱۴ سال از آغاز فعالیت دیجی کالا می‌توان این پلتفرم را به‌عنوان اولین مرجع خرید کاربران شناخت. جست‌وجو در دیجی‌کالا یکی از اولین کارهایی است که انجام می‌دهند، بررسی جست‌وجوهای کاربران دیجی‌کالا نشان‌دهنده بخش قابل‌توجهی از نیازهای بازار و کاربران است. جست‌وجوی ماسک تنفسی در سال ۹۹ در مقایسه با سال گذشته بسیار بیشتر شده است. به‌طوری‌که پس از گوشی موبایل و کفش، پرجست‌وجوترین کالا ماسک است.


مشتریان از چه ابزارهایی برای خرید استفاده می‌کنند؟


به‌طور میانگین بیش از ۵۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به دیجی‌کالا از اپلیکیشن آن به این پلتفرم مراجعه می‌کنند. بیش از ۵۶ درصد از کل بازدیدهای دیجی‌کالا از طریق اپلیکیشن بوده است. در جایگاه بعدی افرادی هستند از طریق موبایل به این پلتفرم مراجعه کردند که حدود ۲۷ درصد از مراجعه‌کنندگان را تشکیل می‌دهد. همچنین حدود ۱۶ درصد از مراجعه‌کنندگان با کامپیوتر شخصی به آن مراجعه کردند.


کدام استان‌ها از دیجی کالا بیشتر خرید کردند


در طول سال ۹۹ مردم استان‌های تهران، البرز و قم بیشترین خرید از دیجی‌کالا را به ثبت رساندند و به ترتیب سیستان و بلوچستان، کرمان و کردستان کمترین خرید را از این پلتفرم داشتند.


مشتریان چگونه هزینه خود را پرداخت کردند؟


طبق گزارش دیجی کالا نزدیک به ۸۰ درصد از خریداران هزینه خود را به‌صورت آنلاین پرداخت کردند و حدود ۱۸ درصد در محل و کارت‌بانکی خرید خود را انجام دادند. زیر یک درصد از کاربران دیجی کالا خرید خود را نقدی انجام دادند و حدود ۲ درصد کاربران از کارت هدیه استفاده کردند. به نظر می‌رسد شیوع کرونا تأثیر قابل‌توجهی در استقبال مردم از پرداخت الکترونیکی داشته است.


دیجی کالا چند درصد از کالاهای خود را به‌موقع تحویل داده است؟


تحویل به‌موقع دیجی‌کالا یکی از شاخص‌های مهم رضایت‌مندی مشتریان است. دیجی‌کلا این شاخص را با ابزارهای موقعیت‌یابی مأموران ارسال سفارش اندازه‌گیری می‌کند. مسائلی مانند محدودیت‌های رفت‌وآمد به دلیل کرونا، فعالیت فروشنده‌های دیجی‌کالا را در سرتاسر ایران تحت تأثیر قرار می‌دهد. درنتیجه فرآیند تأمین و ارسال کالاها از جانب فروشندگان دچار اخلال می‌شود و کالا دیرتر از زمان مشخص‌شده به مرکز پردازش دیجی‌کالا می‌رسد. طبق آمار در سال ۹۹ بیش از ۹۵ درصد سفارش‌ها به‌موقع به مشتریان تحویل‌شده است. همچنین در این سال حدود ۸۱ درصد سفارش‌ها به‌صورت دیجی‌کالا اکسپرس ارسال‌شده است.


تعداد کسب‌وکارها در پلتفرم دیجی‌کالا


در سال ۹۹ هر فروشنده فعال به‌طور متوسط ماهانه ۵۱۰ میلیون ریال فروش داشته است. در مهرماه سال ۹۹ نیز یکی از فروشندگان موفق شد ۵۸۰ میلیارد ریال فروش داشته باشد. این عدد رکورد فروشندگان در یک ماه را شکست. طبق این گزارش تعداد کسب‌وکارها در سال ۹۹ که به‌عنوان فروشنده فعالیت کردند رشد ۱۵۰ درصدی داشته و به تعداد ۱۵۲ هزار و ۴۰۶ فروشنده رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.