پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
جوانمردی در رویداد شهرهوشمند: اپراتورهای یکپارچه شهری میتوانند دغدغه تاریخی ایجاد مدیریت یکپارچه شهری را کمرنگ کنند
نمایشگاه تهران هوشمند با محوریت تحول دیجیتال و خدمات دیجیتال (شهرهای هوشمند در دوران کرونا و پساکرونا) که امسال به دلیل همهگیری کرونا بهصورت مجازی برگزار شد شامل همایش سخنرانی چهرهها و مدیران ارشد دولتی و شهری، نشستهای تخصصی و برنامههای گفتوگومحور با مدیران ارشد بود.
شهاب جوانمردی، مدیرعامل مجموعه فناپ یکی از چهرهها و مدیران ارشد این همایش بود که در این نشست تخصصی درباره شهر هوشمند و اپراتورهای هوشمند شهری گفتوگو کرد.
شهاب جوانمردی ضمن طرح این پرسش که چرا ما در شهرها به دنبال هوشمندی هستیم، گفت: «شهرها که نماد جدی تمدن در دنیای امروز هستند، هرروز پرجمعیتتر، پرازدحامتر و همراه با خدمات پیچیدهتری میشوند و قاعدتاً شهروندان به دنبال زندگی آسودهتر، ارزانتر و باکیفیت بالاتری هستند و اینجاست که فناوری میتواند کمکی برای مدیران شهری باشد تا امکان زندگی آسانتر و مطلوبتر شهری را فراهم کند. درواقع اگر از ابزارهای فناورانه بهدرستی بهره بگیریم، باوجود مواجهه با پیچیدگیهای فراوان فرآیندهای مدیریت شهری و با توجه به دادههایی که گردآوری میکنیم، میتوانیم امکاناتی را فراهم آوریم و همچنین ابزارهایی را تعبیه کنیم که شرایط زندگی مطلوب شهری را بهبود بخشد.»
او در ادامه افزود: «ممکن است شرایط مطلوبی که ذکر شد در حملونقل هوشمند شهری باشد یا برای مثال جمعآوری زباله و بازیافت آن، یا مکانیابی مناسب خدمات متنوع شهری که باید شهرداری به شهروندان ارائه کند، و یا هر چیزی که بههرحال به شئون مختلف زندگی شهری مردمی مرتبط است که از بامداد تا شامگاه کار و تلاش میکنند.»
مدیرعامل فناپ اظهار داشت: «خیلی وقتها به موضوع شهر هوشمند صرفاً از منظر فناوری نگاه میشود، آنچنانکه گویا این شهرها هستند که مانند بسیاری از اماکن یا صنایع دیگر جولانگاه حضور فناوریاند، بیآنکه به مخاطب توجهی شود یا هدفی مناسب برای شهروندان و زندگی مطلوب شهری مدنظر قرار گیرد و متأسفانه این امر موجب میشود تا پیچیدگی و سردرگمی بیشتری برای شهروندان به وجود آید».
بنا به گفته مدیرعامل فناپ، مدیریت شهری تنها در اختیار شهرداری نیست و بسیاری از ارگانها، سازمانها، نهادها و وزارتخانهها در مدیریت شهری وارد میشوند و مداخله میکنند. برای مثال، سازمان آب یا گاز یا هر نهاد دیگری که قرار است خدمترسانی کند، بیآنکه مدیریتش در دستِ کلانِ شهرداری و مدیریت شهری باشد و حتی در یک مرکز هماهنگی متمرکزشده باشد، بهطور مستقل و دلخواه برای مسائل مختلف شهری اقدام میکند. اما آیا ورود فناوری میتواند کمکی به این مسائل باشد؟
به نظر شهاب جوانمردی، اگر در نظامِ سیاستگذاری کلان این امکان را فراهم نکنیم، ممکن است تا رسیدن به نقطهای که دستگاههای مختلف دستکم از منظر هماهنگکننده شهرداریها را بهعنوان مرکزیتی مناسب شناسایی و از آن تبعیت کنند، زمان زیادی به درازا بکشد. ما میتوانیم اپراتورهای هوشمند فناورانه را بهکارگیریم و از اسب تروای فناوری استفاده کنیم تا شاهد روی دادن مدیریت متمرکز باشیم.
او گفت: «برای مثال فرض کنید که به دنبال ساماندهی موضوع ترافیک شهری هستیم؛ در این حوزه علاوه بر شهرداری و شرکتها و نهادهای زیرمجموعه، قاعدتاً نهادهای دیگری نیز درگیر ماجرا هستند، از نیروی انتظامی بهعنوان نهادی جدی گرفته تا نهادهای دیگری در حوزه خدماترسانی و درمان مانند آمبولانسها یا کاربران دیگری که خارج از موضوع سیاستگذاری شهرداری و نیروی انتظامی هستند. دوباره فرض کنید دارای اپراتور شهریای باشیم که بهواسطه پلتفرمهای فناورانهای که بهخدمت میگیرد، امکان هماهنگیهای سطح بالا و اعمال سیاستهای یکپارچه را فراهم میکند و موجب میشود تا هرکدام از نهادهای مربوطه به دادههای خود دسترسی داشته باشند و سیاستهای خود را اعمال کنند. در این صورت، شهروند بهجای اینکه با چهلتکههای ناهمگون و ناموزون مواجه باشد، با خدمتی یکپارچه روبهرو خواهد بود. همچنین اگر بتوانیم به موضوع نگاهی فراتر داشته باشیم و بستری فراهم کنیم که در آن مراکز تولید داده یا اعمال سیاست و قانون در پلتفرمهای مختلف حضورداشته باشند، این امکان به وجود خواهد آمد که اپراتورهای هوشمند راهبری شهری بهواسطه واحد بودن اپراتور و یا اتصال به حوزههای مختلف توسط ابزارها و پلتفرمهای یکپارچه، امکان اعمال سیاستهای یکپارچه را داشته باشند. در چنین بستری، بهواسطه اعمال سیاست دستگاههای مختلف از طریق ابزار فناورانه و سکوی نرمافزاری یکسان و واحد، شاهد بروز و ظهور دیگری از مدیریت یکپارچه شهری توسط این ابزارهای هوشمند سازی و فناوری خواهیم بود.»
به گفته جوانمردی، بهجای به چالش کشیدن حوزه مدیریت و قلمرو اجرایی دستگاهها و ایجاد دغدغه و دعوا بر سر مسائل تاریخیِ مدیریت یکپارچه شهری، میتوان با ایجاد سکوهای نرمافزاری همهجانبه نگر ضمن اعمال سیاستهای یکپارچه به رفع تداخلها و کمرنگ کردن مزاحمتها نائل شویم و امکان هماهنگیها دادهها در بالاترین سطح آن را فراهمسازیم و دسترسیهای طبقهبندی شدهای ایجاد کنیم که با پردازش آنها و اعمال هوشمندی در دادهها بهغایت مدنظر خود برسیم.
او در پایان صحبتهایش گفت: «به نظر من، اگر انسان بودن، شهروندی و خدمات متناسب شهری را فراموش نکنیم، ابزارهای اپراتورهای یکپارچه شهری میتوانند آن دغدغه تاریخی را در مدیریت یکپارچه شهری کمرنگ کنند وزندگی مناسبتر و تجربه زیستی بهتری را برای شهروندان به ارمغان آورند. من بر این باورم که بهجای دنبال کردن دعواهای مدیریت یکپارچه یا متفرقه شهری میتوان با تکیهبر سکوهای نرمافزاری و پلتفرمهایی که امکان مدیریت هوشمند فرآیندهای مختلف توسط ذینفعان متفاوت را ایجاد میکنند، تجربه زیستی متناسب وزندگی هوشمند و شایستهای را برای شهروندان خود فراهم ساخت.»