راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره ۴۷ عصر تراکنش با پرونده‌ای درباره کارنامه فین‌تکی دولت‌ روحانی منتشر شد / هیچ قعر و قله‌ای در کار نیست

شماره ۴۷ ماهنامه عصر تراکنش با عکسی از محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک کارآفرین بر جلد آن منتشر شد؛ بانک کارآفرین در سومین دهه فعالیتش می‌خواهد در کنار تصویر قبلی که از خود به‌عنوان یک بانک B2B در ذهن مردم بر جای گذاشته، سرویس‌های B2C را نیز گسترش دهد، خدماتی را برای نسل جدید ارائه کند و به سوی چابکی بیشتر برود. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش پرونده مفصلی درباره کارنامه فین‌تکی دولت‌ روحانی می‌خوانید. همچنین به چالش‌ها و مشکلات حقوقی بر سر راه وصول میراث دیجیتالی نیز پرداخته‌ایم و ۲۰ کارت اعتباری برتر ۲۰۲۱ را معرفی کرده‌ایم. در ادامه نگاهی به برخی مطالب شماره ۴۷ ماهنامه عصر تراکنش خواهیم داشت.

در شماره تیرماه ماهنامه عصر تراکنش، یادداشت‌هایی از رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش، رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی، سیدقاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل شرکت آدانیک، افسانه اوضاعی، مشاور عالی مدیرعامل و مدیر پروژه بانکداری دیجیتال بانک تجارت، مهدی جوادی‌فرد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و تحلیل کسب‌وکار فناپ، محمدعلی بخشی‌زاده، قائم‌مقام هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات، سیدحامد حسینی‌نژاد، مدیر امور توسعه سرمایه‌های انسانی داتین و ماکان سرور، دانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات را می‌خوانید.


تدبیر، امید، هر دو یا هیچ‌کدام؟


در پرونده «کارنامه فین‌تکی دولت روحانی» عملکرد دولت‌های روحانی را در حوزه فناوری‌های مالی بررسی کردیم تا ببینیم در این هشت سال چه کارهایی در حوزه فین‌تک کشور انجام شده، چه کارهایی انجام نشده و چه کارهایی می‌توانست انجام شود، ولی هیچ‌گاه رخ نداد. در این پرونده در گزارش مبسوطی به این هشت سال از منظر فناوری‌های مالی پرداختیم و البته نظر ۲۹ کارشناس و فعال اکوسیستم فین‌تک را درباره نسبت دولت روحانی با این حوزه جویا شدیم. دولت‌های روحانی اگرچه نمره بالایی در این حوزه نگرفته است، اما ردّی این حوزه هم نیست.

در این پرونده علاوه بر بررسی عملکرد هشت ساله دولت‌ روحانی در حوزه فین‌تک، در میزگردی با رضا باقری‌اصل و کیوان جامه‌بزرگ درباره ایده فناوری‌های مالی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداختیم که هر دو کارشناس فناوری معتقدند که نفت و نفت‌فروشی یکی از مهم‌ترین موانع در پیشرفت و توسعه فناوری بوده است. رضا باقری‌اصل در این میزگرد گفت: «سرمایه‌گذاری دولت اول آقای روحانی به سمت ایجاد و توسعه پهنای باند باعث شد نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه گسترش یابد و تغییر پارادایم بزرگی برای اولین‌بار رخ دهد. دولت دوم تمرکز را بر باز کردن فضا برای کسب‌وکارها گذاشت و در این رابطه موفقیت داشت، ولی به دلایل مختلف فضا به‌طور کامل باز نشد.»

کیوان جامه‌بزرگ نیز گفت: «در میان 10 حوزه اصلی فین‌تک، یکی از مهم‌ترین اتفاقات مربوط به رگ‌تک و احراز هویت بود که فشار کرونا و اقبال مقطعی مردم به بازار سرمایه باعث شکل‌گیری سجام و احراز هویت غیرحضوری شد. در عین حال در سایر حوزه‌ها (برای مثال رمیتنس)، بازاری در کشور و منطقه وجود داشت که توجهی به آن صورت نگرفت.»


رمزارزها؛ میراثی بی‌وارث؟


علاوه‌بر این مطالب، در گزارشی به این موضوع پرداختیم که با فوت صاحب حساب رمزارزی، آیا وراث هم دست‌شان از دارایی‌های دیجیتال متوفی کوتاه می‌شود یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال با محمد جعفر نعناکار، کارشناس حقوقی و فعال در حوزه فناوری‌های مالی، احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر و عرفان لاجوردی، رئیس هیئت‌مدیره بیت‌پین گفت‌وگو کردیم و سعی کردیم از این طریق، راه‌حل‌های قانونی برای احقاق حق مالکیت و مالیت رمزارزها را بعد از فوت صاحب حساب رمزارزی بررسی کنیم.


تعمیق بانکداری شرکتی با توسعه بانکداری خرد


گفت‌وگوی ویژه شماره تیرماه عصر تراکنش با مدیرعامل بانک کارآفرین در خصوص توسعه رویکرد این بانک از بانکداری شرکتی به سمت بانکداری خرد است. محمدرضا فرزین در گفت‌وگوی خود با عصر تراکنش درباره توسعه این رویکرد، گفت: «وقتی خدمات B2B ارائه کنیم، لاجرم باید به سمت حوزه B2C‌ هم برویم. به‌عنوان مثال هنگامی‌که به یک بنگاه خدمت ارائه می‌دهیم، باید به مدیران و کارکنان آنجا هم به‌عنوان افراد حقیقی خدمت‌رسانی کنیم که این رویکرد را می‌توان B2B2C نامید. گاهی برعکس، به یک بنگاه خدمت ارائه می‌دهیم و می‌خواهیم مشتریان آنها را تامین مالی کنیم تا محصولات شرکت را خریداری کنند؛ پس ناچار به ایجاد ابزارهای B2C می‌شویم.» فرزین در این گفت‌وگو به اقدامات بانک کارآفرین در راستای این توسعه رویکرد گفته است و به چالش‌هایی که در این راه با آنها روبه‌رو شدند نیز توضیح داده است.


شرط‌بندی


سال ۱۹۹۵، یکی از هم‌بنیان‌گذاران مجله «وایرد» یک مخالف فناوری را به چالشی دعوت کرد: آیا در ۲۵ سال آینده، فناوری جامعه را نابود خواهد کرد؟ اکنون نتیجه شرط‌بندی مشخص شده است. وایرد نتیجه این شرط‌بندی را منتشر کرده است که می‌توانید آن را در مطلب «شرط‌بندی» در شماره ۴۷ عصر تراکنش، بخوانید.


۲۰ کارت اعتباری برتر ۲۰۲۱


در این شماره از ماهنامه، ترجمه‌های خواندنی بسیاری از آخرین مقاله‌های روز دنیا که برگرفته از نشریات اکونومیست، وایرد، فورچون، نیوزویک و … است، آورده شده است. یکی از این مطالب خواندنی، ترجمه‌ای از نیوزویک است که برای اولین بار بهترین کارت‌های اعتباری سال ۲۰۲۱ را رتبه‌بندی و معرفی کرده است. نیوزویک در فهرستی، ۴۳ کارت اعتباری را در ۷ دسته قرار داده است که ما در برگردان فارسی، ۲۰ مورد را انتخاب کرده‌ایم و برای حفظ چارچوب فهرست اصلی مجله نیوزویک، از تمامی دسته‌ها به‌صورت تقریبا مساوی انتخاب و ترجمه کرده‌ایم.

علاوه بر این‌ گزارش‌ها، چندین و چند مطلب خواندنی دیگر نیز در شماره ۴۷ ماهنامه عصر تراکنش هستند. عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.