راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۴ ویژگی رئیس‌کل بانک مرکزی

[فاطمه محمدی| تسنیم]

بانک مرکزی یک نهاد صرفاً بانکی نیست و طبعاً رئیس آن به چهار تخصص «شأن و جایگاه سیاسی، تجربه و تخصص بانکی، دانش و مقام علمی اقتصادی و تجربه در رفتار و کردار بین‌المللی» نیاز دارد.

در فهرست وزیران پیشنهادی دولت تدبیر و امید به مجلس شورای اسلامی خبری از نامزدهای پیشنهادی برای تصدی چند پست مهم و کلیدی دیگر نیست. طبیعی است که نام متصدیان پیشنهادی پست‌های مهمی چون ریاست بانک مرکزی یا دبیری شورای امنیت ملی و مانند آن در فهرست وزیران نباشد اما این امر از اهمیت مسئولیت رئیس بانک مرکزی یا دبیری شورای امنیت ملی نمی‌کاهد.

در اغلب دنیا این‌گونه پست‌ها نه‌تنها در حد وزیر تعریف می‌شود که گاهی با نوع مسئولیت، میزان استقلال و تأثیرگذاری کلانی که در حد ملی و بین‏ المللی دارند حتی بالاتر از وزیر هم تعریف می‌شود.

مقام ریاست بانک مرکزی به‌تبع نوع مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که دارد، آن هم در کشوری که سیاست‌های پولی و ارزی آن از مهمترین موضوعات کلان آن کشور است دارای ویژگی‌های خاصی است که عنایت به آن در تعیین فرد مناسب برای این مسئولیت اهمیت پیدا می‌کند.

bank-markazi-bulding-way2pay-91-12-12

.

بانک مرکزی یک کشور در تعریف علمی مسئول

• اعمال سیاست‌های پولی

• نظارت بر نهادهای پولی و بانکی و اعتباری

• حفظ ارزش پول ملی کشور و کنترل تورم

• تأمین تداوم رشد اقتصادی

• حفظ توازن تراز پرداخت‌های خارجی کشور

.

به‌عبارت دیگر بانک مرکزی هم مسئول انجام امور بانکداری دولت، هم سیاست‌گذار پولی و هم تعیین کننده تعاملات بین المللی مرتبط است. لاجرم رئیس بانک مرکزی کسی است که بتواند این سه مأموریت مهم را با هم به‌عهده گرفته به انجام برساند. اتفاقاً هرگاه رئیس بانک مرکزی دارای این خصوصیات مهم بوده است بانک مرکزی موفق‌تر ظاهر شده است.

.

بنابراین مشخص است که بانک مرکزی یک نهاد صرفاً بانکی نیست و طبعاً رئیس آن به چهار تخصص مهم نیازمند دارد

1- شأن و جایگاه سیاسی

2- تجربه و تخصص بانکی

3- دانش و مقام علمی اقتصادی

4- تجربه در رفتار و کردار بین المللی

.

این چهار خصیصه مهم برای فردی که قرار است متصدی اداره بانک مرکزی شود نه‌تنها لازم که ضروری است و موفقیت بانک مرکزی را در گذر از دالان مشکلات و حل مسائل موجود موفق می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.