راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه چیزهایی باید بدانید قبل از آنکه به فکر بهره‌برداری از موج بیت‌کوین بیفتید

رمزارزها به نقطه اوجی رسیده‌اند که سرمایه‌گذاران دیگر نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند، اما سؤالات ناخوشایند زیادی باقی مانده، از جمله اینکه آیا افزایش قیمت آنها یک حباب است یا خیر

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۵ / بیشتر ما دلار را دوست داریم. دلار قرن‌هاست به حیات خود ادامه داده و از دو جنگ جهانی، رکود بزرگ و محاصره تورم جان سالم به در برده است. دلار به‌عنوان یک ارز جهانی واقعی بسیار خوب کار می‌کند. آیا ما واقعاً به یک گزینه کاملاً دیجیتالی احتیاج داریم؛ گزینه‌ای که توسط فدرال‌رزرو پشتیبانی نشود، فقط در یک شبکه رایانه‌ای وجود داشته باشد، مقادیر زیادی برق مصرف کند و هیچ ارزش ذاتی نداشته باشد؟

ارزش بازار بیت‌کوین که بیش از یک تریلیون دلار است ـ فقط در سال گذشته افزایشی 1000 درصدی را تجربه کرده، ممکن است به یک نقطه اوج اقتصادی برسد. کارگزاری‌هایی مانند مورگان استنلی می‌گویند که سرمایه‌گذاران باید آن را به سبد سهام خود اضافه کنند. شرکت‌هایی مانند تسلا و مس میوچوال مبالغ زیادی را خریداری کرده‌اند. با چند ضربه روی تلفن شما، می‌توان آن را در یک کیف پول دیجیتال در پی‌پال قرار داد؛ جایی که می‌تواند برای خرید به پول نقد تبدیل شود. اگر می‌خواهید آن را معامله کنید، ناچاراً باید از خدمات دو شرکت اسکوئر و رابین‌هود مارکتس استفاده کنید. کارت‌های نقدی بیت‌کوین نیز توسط شرکت‌های ویزا و کوین‌بیس گلوبال ارائه می‌شود.

با این حال، اگر هنوز در مورد اینکه بیت‌کوین چیست، شک و تردید دارید و نمی‌دانید که آیا شما باید آن را داشته باشید یا نه، اصلاً تنها نیستید. بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده را نمی‌توان به‌صورت مستقیم درک کرد؛ چراکه آنها از یک انبار ذخیره دیجیتال «استخراج» می‌شوند و از طریق یک شبکه رایانه‌ای غیرمتمرکز به نام بلاکچین به گردش درمی‌آیند. قیمت بیت‌کوین، که در رأس اکوسیستم رمزنگاری در حال گسترش است، ممکن است همچنان در حال افزایش باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاران نهادی و خرده‌فروشی نیز به آن روی آورده‌اند. در شرایط ترس از تورم و تنزل پولی، طرفداران بیت‌کوین می‌گویند که این ارز رمزپایه ارزش خود را بیش از ارزهای «فیات» مانند دلار، ین یا یورو حفظ خواهد کرد. در نهایت، آنها استدلال می‌کنند که این ارز در اقتصاد جهانی با ارزهای کاغذی هماهنگ خواهد شد.

اگرچه ممکن است غول بیت‌کوین از چراغ خارج شده باشد، اما موانع و مشکلات به قوت خود باقی هستند. این موانع شامل موانع فناوری، بی‌ثباتی قیمت‌ها، سیاست‌های مالیاتی و دولت‌هایی است که نمی‌خواهند یک ارز دیجیتال آزادانه سیاست‌های پولی یا مقررات مالی مخصوص به خود را داشته باشد. استفاده‌های غیرقانونی از بیت‌کوین، از جمله پول‌شویی و فرار مالیاتی، به‌وفور اتفاق می‌افتد. دولت‌های تمامیت‌خواه پیش از این، بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزپایه را منع کرده‌اند. به‌عنوان مثال، چین در فناوری بلاکچین و استخراج به یک رهبر تبدیل شده است، اما بیت‌کوین را ذاتاً یک تهدید تلقی می‌کند: پکن بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی را از معامله آن منع کرده و مبادلات رمزنگاری داخلی را تعطیل کرده است. پکن در حال حاضر یک یوان دیجیتال که تحت کنترل بانک مرکزی این کشور قرار داشته و تا حدودی برای جبران درخواست بیت‌کوین است، ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از موانع فراروی بیت‌کوین، یافتن راه‌هایی برای استخراج آن است؛ بدون آنکه به یک منبع آلودگی جهانی دیگر تبدیل شود. بر اساس برآورد شرکت بنک آو آمریکا، شبکه جهانی بیت‌کوین اکنون سالانه 60 میلیون تن دی‌اکسید کربن در جو منتشر می‌کند که تقریباً معادل کشورهایی مانند یونان است. برخی تحلیلگران معتقدند که عمده بیت‌کوین را می‌توان با انرژی‌های پاک مانند باد و خورشید استخراج کرد، اما گزارش‌ها در مورد مصرف انرژی بیت‌کوین حاکی از فرضیات سؤال‌برانگیز در مورد تولید و استفاده از برق است و با افزایش قیمت و افزایش حجم معاملات، عوارض زیست‌محیطی آن نیز طبیعتاً افزایش می‌یابد. شرکت بنک آو آمریکا تخمین می‌زند که هر یک میلیارد دلاری که به سمت بیت‌کوین سرازیر می‌شود، مانند قرار دادن 1.2 میلیون اتومبیل در جاده است (البته نه از نوع تسلا).

شاید آزاردهنده‌ترین سؤال این باشد که آیا این یک حباب تریلیون دلاری است؟ ارزش بازار بیت‌کوین از جمع ارزش مسترکارت،  هوم دیپو و اکسون‌موبیل عبور کرده است. طبق گفته مورگان استنلی، رمزارزها به‌طور کلی ارزشی برابر با کل بازار اوراق قرضه دارند. با این حال، بیت‌کوین بیشتر مانند یک بازار سهام محدود است تا یک صندوق‌ سرمایه‌گذاری نقدشونده. بیشتر بیت‌کوین استخراج‌شده متعلق به «HODLers» یا کسانی است که مدت‌های طولانی آن را نگه داشته‌اند که در واقع مخفف عبارت «نگه‌داشتن برای باقی عمر عزیز» است و در واقع گردش مالی ندارند و ممکن است با خریدهای بزرگ قیمت آن افزایش یابد. در واقع، بر مبنای برآوردهای بنک آو آمریکا، 95 درصد از کل بیت‌کوین توسط 2.4 درصد حساب‌ها کنترل می‌شود و بر اساس تخمین‌های شرکت «چاینالیسس»، 20 درصد از منابع ممکن است گم‌ شده یا در کیف پول‌های دیجیتال رها شده باشد.

«این بازار تا چه اندازه حباب است؟ من فکر می‌کنم تا اندازه زیادی است.» این را «کارمن رینهارت»، اقتصاددان ارشد بانک جهانی گفته است. او همچنین اضافه می‌کند: «ممکن است برای معکوس‌کردن بیشتر یا کل افزایش قیمت‌ها به هیچ اتفاق شگرفی در بازار نیاز نباشد. مثل بازار اوراق قرضه دولتی نیست. باید انتظار نوسانات زیادی در قیمت بیت‌کوین داشته باشیم.»

اقتصاددانان دیگر بر این باورند که اگرچه بیت‌کوین یک فناوری نوآورانه با کاربردهای جذاب محسوب می‌شود، اما برای حمایت از قیمت آن فاقد هرگونه ارزش ذاتی است. «ویلم بویتر»، اقتصاددان ارشد پیشین بانک بازسازی و توسعه اروپا می‌گوید: «بیت‌کوین صرفاً یک کلمه است. این چیزی نیست که بتوانید بخورید یا لمس کنید و به‌عنوان مصرف‌کننده یا تولیدکننده برای ساخت از آن استفاده کنید.» حتی طلا، شبیه‌ترین چیز به بیت‌کوین، برای جواهرات و ساخت استفاده می‌شود. او عنوان می‌کند که نگرانی در مورد تورم و از دست دادن ارزش ارزهای کاغذی مشروع است و ممکن است سرمایه‌گذاران خواستار یک پوشش و سپر محافظتی باشند؛ «تمام حرف من این است که بیت‌کوین این چیزی نیست که دیده می‌شود. بیت‌کوین عملاً یک حباب خطرناک و نامطمئن است.»

بیت‌کوین چیست؟ داستان با ساتوشی ناکاموتو، فرد (یا گروهی) مرموز آغاز شد که ارز دیجیتالی را ایجاد کردند؛ ارزی که هر کسی می‌تواند از طریق یک شبکه رایانه‌ای غیرمتمرکز ارسال و دریافت کند. تراکنش‌ها توسط رایانه‌هایی که به‌طور مستقل کار می‌کنند و معروف به ماینر هستند، معتبرسازی و ثبت می‌شوند که برای حل معماهای رمزنگاری، معروف به «اثبات کار» (یعنی به‌اصطلاح رمزارز) رقابت می‌کنند.

استخراج‌کننده‌ای که معما را حل می‌کند، ابتدا نتایج را در شبکه به اشتراک می‌گذارد. سپس سایر ماینرها تأیید می‌کنند که راه‌حل صحیح بوده یا خیر و هنگامی که اجماع حاصل شود، معاملات با هم در «بلوک‌های» دیجیتالی بسته می‌شوند و به یک رکورد الکترونیکی یا دفتر به نام بلاکچین اضافه می‌شوند که هیچ‌کس آن را کنترل نمی‌کند و کسی هم نمی‌تواند آن را ببیند.

در مقابل راه‌اندازی شبکه، ماینرها بیت‌کوین تازه استخراج‌شده و سهمی از هزینه معاملات را به دست می‌آورند. هرچه قیمت بالاتر باشد، بسته به هزینه‌های برق و توان محاسباتی، سودآوری بیشتری در استخراج نهفته است.

برای معامله با بیت‌کوین، باید یک حساب از طریق صرافی یا برنامه باز کنید و آن را در یک کیف پول دیجیتال ذخیره کنید. شرکت‌هایی مانند پی‌پال و اسکوئر به خرید آن از طریق اپلیکیشن‌های خود سرعت بخشیده‌اند. کوین‌بیس یکی دیگر از بسترهای محبوب برای نگهداری و معامله با بیت‌کوین است.

زیبایی سیستم که در سال 2009 راه‌اندازی شد، از چند ویژگی اساسی ناشی می‌شود. یکی تمرکززدایی است؛ هیچ شخص یا مرجعی بلاکچین را کنترل نمی‌کند. معاملات تنها پس از آنکه تمام گره‌های رایانه‌ای ـ که به‌طور مستقل کار می‌کنند ـ اعتبار خود را ثابت کنند، به ثبت می‌رسند. از این رو، امنیت آن بسیار بیشتر از دفاتر کل حسابی است که توسط انسان مورد نظارت قرار می‌گیرند. در واقع، برای تغییر بلاکچین، هک استخراج در مقیاس گسترده‌ای لازم است که اگرچه غیرممکن نیست، اما بعید به نظر می‌رسد. این سیستم به‌عنوان یک شبکه همتابه‌همتا، موجب ناشناس‌ماندن کاربر یا کاربران می‌شود، هرچند تراکنش‌ها و حساب‌ها قابل پیگیری هستند.

کمیابی بیت‌کوین نیز یکی از جذابیت‌های کلیدی آن است. با توجه به طراحی سیستم، عرضه جهانی هرگز نمی‌تواند از 21 میلیون بیت‌کوین فراتر رود. اکنون حدود 18.6 میلیون بیت‌کوین از طریق استخراج معادن ایجاد شده است. مقدار پاداش در ابتدا 50 بیت‌کوین بود، بعد به 25 بیت‌کوین رسید و در سال 2016 از 25 بیت‌کوین به 12.5 بیت‌کوین کاهش یافت و در سال 2020، 2024 و… هم شاهد چنین رویدادی خواهیم بود. اکنون سکه‌های جدید با نرخ 6.25 هر 10 دقیقه ضرب می‌شوند و این نشان می‌دهد که ضرابخانه در سال 2140 به پایان کار خود خواهد رسید.

اگرچه بیت‌کوین تنها بیش از یک دهه است که شروع به کار کرده، اما اکنون به‌سرعت در حال بدل‌شدن به جریان اصلی است. معاملات آتی بیت‌کوین و سهام مرتبط با آن در حال شتاب‌گرفتن است؛ زیرا وال‌استریت و شرکت‌های فناوری مالی روش‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران جهت دستیابی به سود ابداع می‌کنند. بانک‌ها، کارگزاری‌ها، صرافی‌ها و شرکت‌های مشاوره‌ای در حال ایجاد زیرساخت‌هایی برای تبدیل بیت‌کوین به دارایی مانند سهام یا اوراق قرضه هستند و پیش‌بینی می‌کنند که با این کار، می‌توان آن را به ۴۰۱(کی) و سایر مزایای بازنشستگی تبدیل کرد. (۴۰۱(کی) یک برنامه مزایای بازنشستگی است که در زیربخش ۴۰۱(کی) کد درآمد داخلی تعریف شده است.) شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی و شرکت وان اک و سایر حامیان مالی صندوق در تلاش برای دریافت مجوز صندوق قابل معامله (ETF) بیت‌کوین هستند. در صورت تأیید‌، این اولین صندوق‌های قابل معامله خواهند بود که از طرف کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تأیید می‌شوند.

یکی از عرضه‌های عمومی مورد انتظار امسال مربوط به شرکت کوین‌بیس است. در اواسط ماه آوریل و از طریق لیست مستقیم، این شرکت آماده عرضه عمومی می‌شود؛ ارزش مبادله ارزهای رمزپایه ممکن است بالغ بر 100 میلیارد دلار باشد، یعنی تقریباً برابر با ارزش مجموع بازار نزدک، سی‌بو گلوبال مارکت و اینترکانتیننتال اکسچنج، مادر بورس اوراق بهادار نیویورک.

بیت‌کوین همچنین از برخی سرمایه‌گذاران بانفوذ مشروعیت می‌گیرد. ایلان ماسک 1.5 میلیارد دلار بیت‌کوین برای خزانه تسلا خریداری کرده است. «پل تودور جونز» و «استنلی دراکنمیلر»، چهره‌های متنفذ صندوق‌های پوششی ریسک نیز در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. «هوارد مارکس»، رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری «اوک‌تری» اخیراً اظهار داشت که شک و تردید او در مورد بیت‌کوین «به اثبات نرسیده است» و افزود که پسرش «خوشبختانه مبلغ قابل توجهی برای خانواده ما خریداری کرده است». سخنگوی شرکت اوک‌تری تاکنون از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده است.

اینکه آیا این واقعاً حباب است و دست‌آخر سقوط خواهد کرد، به هیچ‌وجه مشخص نیست؛ این مسئله ممکن است برخی سکوت‌ها و خودداری‌ها از اظهارنظر علنی در این زمینه را توضیح دهد. در واقع، عوامل مختلفی می‌توانند باعث تضعیف و عقب‌نشینی بیت‌کوین شوند.

یکی از این دلایل رقابت است. بیت‌کوین یکی از هزاران ارز رمزنگاری‌شده است که بسیاری از آنها از بلاکچین بیت‌کوین «منشعب» شده‌اند. اتر، در شبکه اتریوم، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. این ارز را می‌توان با «قراردادهای هوشمند» برنامه‌ریزی کرد، به این معنی که معاملات بین طرفین می‌تواند شامل شرایطی باشد. در واقع، قرارداد هوشمند معاملات و انواع مختلف فرایند‌ها را به‌صورت کاملاً تضمینی و بدون هیچ‌گونه دخالت شخص ثالث انجام می‌‌دهد. این قراردادها غیر قابل برگشت و قابل پیگیری بوده و تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد و اجرای تمام اقدامات را به‌طور خودکار فراهم می‌کنند.

برای انجام قراردادهای هوشمند نیازی به افراد یا سازمان‌های واسطه نیست؛ چراکه به‌صورت خودکار فرایند پرداخت یا شرایط اجرای یک قرارداد پردازش می‌شود. اگر شرایط موجود درست باشد، فعالیت مورد نظر انجام خواهد شد. به عبارت ساده، تنها کاری که این دستگاه‌ها انجام می‌دهند، اجرای دستورالعمل‌های داده‌شده به‌صورت خودکار است. نحوه انجام دستورالعمل‌های خودکار قراردادهای هوشمند به این صورت است که شرایط انجام معامله یا فرایند پرداخت به‌صورت رمزگذاری‌شده تعیین می‌شوند و سپس در بلاکچین قرار می‌گیرند. کدهای بارگذاری‌شده، توسط پلتفرم مورد نظر پردازش شده و سپس قرارداد بر اساس شرایط مشخص‌شده انجام می‌شود.

بانک‌های مرکزی نیز در حال رصد ارزهای دیجیتالی ساخته‌شده بر اساس فناوری بلاکچین هستند. اقدام چین برای ایجاد یوان دیجیتال ممکن است اولین ارز از چندین ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور باشد. رمزارزهای بانک مرکزی به ارزهای کاغذی وابسته هستند و با نرخ ارز استاندارد در نوسان هستند. آنها نمی‌توانند جایگزین بیت‌کوین و سایر رمزارزهای مستقل از دولت‌ها شوند. آنها می‌توانند به‌عنوان وسیله مبادله در برابر رمزارزها رقابت کنند؛ چراکه برای انتقال ارزهای جهانی به‌طور بالقوه هزینه‌های کمتری دربر دارند.

بر اساس برآوردهای بنک آو آمریکا، شبکه بیت‌کوین بسیار کُند است و در ساعت فقط 14 هزار تراکنش انجام می‌دهد؛ این رقم را مقایسه کنید با 236 میلیون تراکنش در شبکه ویزا. تلاش‌ها برای سرعت‌بخشیدن به پردازش بیت‌کوین با لایه‌های دوم پردازش، از جمله پروتکل‌های جدید موسوم به شبکه «لایتنینگ یا صاعقه» در حال انجام است، اما هنوز از شبکه‌های کارت و اتاق پایاپای الکترونیکی یا «پایا» بسیار عقب است.

مردم با دلار، ین و یورو معامله می‌کنند که باثبات، رایج، مقبول و در بافت مالی جهانی درهم‌تنیده شده‌اند. نوسانات بیت‌کوین آن را برای خریدها یا قراردادهای کلان نامناسب می‌کند و افزایش کارمزد معاملات باعث ایجاد اصطکاک اقتصادی می‌شود. فروش بیت‌کوین برای خرید چیزی نیز ممکن است مشمول مالیات باشد، زیرا خدمات درآمد داخلی وزارت خزانه‌داری، بیت‌کوین را به‌عنوان دارایی و نه ارز، طبقه‌بندی می‌کند.

«کنت روگوف»، اقتصاددان دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب نفرین پول نقد اظهار می‌کند که شبه‌قانونی‌بودن بیت‌کوین ممکن است سرانجام موجب نابودی آن شود. او می‌افزاید: «دولت‌ها در طول تاریخ به‌طور مداوم چالش‌های موجود بر سر راه ارزها و سیاست‌های پولی خود را برطرف کرده‌اند. بیت‌کوین تهدیدی جدی محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند برای فعالیت‌های مجرمانه نیز مورد استفاده قرار گیرد و نظارت بر آن جهت اجرای قانون دشوار است.» روگوف می‌نویسد: «من نوآوری مالی را بسیار امیدواركننده می‌دانم، اما دولت‌ها قرار نیست برای همیشه در مقابل شیوه‌هایی كه در آن معاملات به‌راحتی قابل تشخیص نیستند، دست روی دست بگذارند.»

یکی دیگر از موانع که کمتر به آن پرداخته می‌شود، افزایش عواقب زیست‌محیطی بیت‌کوین است. بر اساس شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج، مصرف سالانه انرژی بیت‌کوین به 135 تراوات ساعت افزایش یافته که در سال گذشته دوبرابر شده است. این میزان برق بیشتر از مصرف کشورهایی مانند سوئد یا اوکراین طی یک سال است.

بخشی یا شاید بیشتر آن برق ممکن است از طریق منابع تجدیدپذیر مانند انرژی‌های بادی، خورشیدی، آبی و زمین‌گرمایی تأمین شود. برق مورد نیاز برای بیشتر معادن جهان در چین (65 درصد) همراه با ایسلند، کانادا و برخی دیگر از کشورها با انرژی نسبتاً ارزان، تأمین می‌شود. به گفته «کوین شرز»، رئیس شرکت مدیریت دارایی کریپتو، انرژی‌های تجدیدپذیر 73 درصد از ترکیب انرژی را در شبکه استخراج تشکیل می‌دهند.

اما این آمار مبهم به نظر می‌رسد. در چین، معدن‌کاران به‌صورت فصلی مهاجرت می‌کنند؛ آنها در مناطقی، مزارع ماینر را تأسیس می‌کنند که انرژی آبی در تابستان ارزان و فراوان است و پس از آنکه تولید ژنراتورها کاهش می‌یابد، مزارع خود را به مکان‌هایی مانند مغولستان داخلی که برق آن بیشتر از طریق زغال‌سنگ تولید می‌شود، منتقل می‌کنند. اما اینکه در واقع چه میزان استخراج توسط انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود، مشخص نیست. «کریستوفر بنیکسن»، رئیس تحقیقات کوین شرز، می‌گوید: «استخراج معادن در چین عمدتاً از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر است، اما به دست آوردن عدد دقیق آن بسیار دشوار است.»

حتی اگر استخراج معادن در چین نسبتاً سبز باشد، بسیار کمتر از مراکز دیگر از جمله در قزاقستان است. هزینه فرصت صنعتی برای تمام انرژی مصرف‌شده توسط بیت‌کوین مشخص نیست؛ گرچه برق در مناطق مختلف کاملاً تعویض‌پذیر نیست. علاوه بر این، با افزایش قیمت، عوارض برق نیز افزایش می‌یابد. به گفته بنک آو آمریکا، اگر قیمت، از 58 هزار دلار به یک میلیون دلار برسد، بیت‌کوین با عبور از ژاپن، بدل به پنجمین منتشرکننده بزرگ کربن در جهان خواهد شد.

طرفداران بیت‌کوین هیچ‌یک از این مسائل را به‌عنوان عامل برهم‌خوردن معامله این رمزارز نمی‌دانند. در حقیقت، حرکت رمزارزها اکنون به جریانی خودپایدار تبدیل شده است. هرچه قیمت بالاتر باشد، سرمایه بیشتری به سمت توسعه یک اکوسیستم مالی هدایت می‌شود که می‌تواند معاملات بزرگ‌تری را اداره کند و جذابیت مؤسسات را ارتقا بخشد. سیتی‌گروپ عنوان می‌کند که بیت‌کوین به ستاره شمالی جهان رمزارزها تبدیل شده که آن را در نقطه اوج می‌بینند.

خدمات حفاظت، امنیت و نقدینگی هنوز به جریان اصلی مالی نزدیک نشده، اما با درگیر شدن شرکت‌هایی مانند بانک نیویورک ملون و سرمایه‌گذاری فیدلیتی، در حال بهبود هستند. به‌دنبال چندین هک و سرقت در مقیاس بزرگ، مبادلات بیت‌کوین از امنیت بیشتری برخوردار شده‌اند. میزهای معاملاتی فرابورس می‌توانند سفارش‌های بسیار بزرگ را مدیریت کنند، در حالی که کارگزاران اصلی ـ که توسط مؤسسات مورد استفاده قرار می‌گیرند ـ از روش سفارش خرید یا فروش در بهترین قیمت موجود استفاده و بیمه سرقت را هم دریافت می‌کنند. معاملات ابزار مشتقه نیز در حال رونق‌گرفتن است و نقدینگی بیشتری را ارائه می‌دهد. سیتی‌گروپ اظهار می‌کند که «این سیستم به‌طور فزاینده‌ای حرفه‌ای شده است.»

بیت‌کوین ممکن است هرگز به یک پول قانونی تبدیل نشود، اما می‌تواند به کار خود در سیستم ادامه دهد؛ با فرض اینکه پلیس مالی بتواند آن را به‌دقت رصد کند. نهادهای ناظر بانکی نمی‌خواهند سد راه فناوری نوآورانه بلاکچین شوند و عنوان کرده‌اند که در ژانویه بانک‌ها می‌توانند در شبکه‌های بلاکچین مشارکت کنند و از «ارز دیجیتال با ارزش پایدار» (استیبل‌کوین) یا رمزارزهای دیجیتالی استفاده کنند که می‌تواند نقل‌وانتقالات بین رمزارزها و ارزهای رایج را هموار کند. ارز دیجیتال با ارزش پایدار مانند یواس‌دی‌کوین با یک ارز استاندارد با نسبت یک به یک وثیقه می‌شوند. به‌طور خلاصه، یواس‌دی‌کوین یک سرویس برای توکنیزه‌کردن دلارهای آمریکا و تسهیل استفاده آنها از طریق اینترنت و بلاکچین‌های عمومی است. علاوه بر این، تو کن‌های یواس‌دی‌کوین را می‌توان در هر زمان به دلار تغییر داد. اجرای صدور و بازخرید تو کن‌های یو‌اس‌دی‌کوین با قرارداد هوشمند استاندارد ERC-20 تضمین می‌شود. آوردن دلارهای آمریکایی روی بستر بلاکچین این امکان را می‌دهد تا ظرف چند دقیقه آنها را در هر نقطه از جهان جابه‌جا کنید و ثبات بسیار مورد نیاز را برای ارزهای دیجیتال به ارمغان می‌آورد. همچنین فرصت‌های جدیدی را برای تجارت، وام، ریسک‌پذیری و موارد دیگر ایجاد می‌کند. گفتنی است اکنون حدود 20 میلیارد دلار استیبل‌کوین در گردش است.

حتی اگر بیت‌کوین به‌عنوان ارز معاملاتی رشد پیدا نکند، می‌تواند به‌عنوان یک دارایی جایگزین جذابیت پیدا کند. بیت‌کوین در مقام طلای دیجیتال، ممکن است قیمت فلز زرد واقعی را تحت فشار قرار دهد. یکی از روش‌های ارزش‌گذاری بیت‌کوین مربوط به کل طلای نگهداری‌شده توسط بخش خصوصی است که مبلغی در حدود 2.5 تریلیون دلار است. بر اساس ارزیابی‌های جی‌پی مورگان چیس، طبق این معیار، یک بیت‌کوین باید 146 هزار دلار ارزش داشته باشد، یعنی تقریباً سه‌برابر قیمت فعلی.

طرفداران استدلال می‌کنند که بیت‌کوین می‌تواند به‌عنوان یک سپر بسیار بهتر از طلا در برابر تورم عمل کند. مورگان استنلی اخیراً نوشته كه ارتقای 2.5 درصدی جایگاه رمزارزها می‌تواند بازده سبد سهام را بهبود بخشد. اما مزایای آن به همبستگی دارایی‌هایی مانند سهام و اوراق قرضه بستگی دارد. جی‌پی مورگان نوشته است: به نظر می‌رسد همبستگی آن با دارایی‌های دوره‌ای در حال افزایش است.

رمزارزهای رقیب می‌توانند همزیستی داشته باشند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از بیت‌کوین به‌عنوان سرمایه‌گذاری یا سپر تورمی برای جلوگیری از تورم استفاده کنند، در حالی که از سایر رمزارزهای باثبات‌تر به‌عنوان ارز معاملاتی استفاده کنند. اتر ممکن است برای معاملاتی که به ارزهای قابل برنامه‌ریزی نیاز باشد، بهتر عمل کند، اما به‌عنوان ذخیره ارزش جذابیت کمتری دارد که آن هم تا حدودی به این دلیل است که کمیابی آن مشخص نیست. «آدام پوکرنیکی»، کارآفرین بیت‌کوین و مشاور سرمایه‌گذاری ثبت‌شده برای دارایی‌های دیجیتال، عنوان می‌کند: «هیچ‌کس نمی‌تواند به شما بگوید که چه تعداد اتر وجود دارد و شبکه اتریوم همیشه تغییر می‌کند.»

حتی کسانی که می‌گویند بیت‌کوین حباب است، بر این باورند که احتمالاً به بقای خود ادامه خواهد داد. «کارمن راینارت»، اقتصاددان بانک جهانی، خاطرنشان می‌کند که قیمت بیت‌کوین با روندهای مختلفی تقویت می‌شود؛ جست‌وجو برای بازده، پرداخت محرک‌های دولتی، تغییرات جمعیتی و فناوری. برخی از آنها روندهایی طولانی‌مدت محسوب می‌شوند و گرچه ممکن است به فکر استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان جایگزین دلار در ایالات متحده نباشیم، اما در کشورهایی مانند لبنان، نیجریه و ونزوئلا که دارای ارزهای ناپایدار، ابرتورم یا پتانسیل مصادره پس‌اندازها هستند، بسیار جذاب به نظر می‌رسد. او می‌گوید: «اگر در کشوری زندگی می‌کنید که سرمایه کنترل می‌شود و در مورد آینده واحد پول اطمینان ندارید، این کُنه ماجراست.»

روگوف با این استدلال موافق است: «همیشه جیب‌هایی در جهان وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد»، اگرچه اضافه می‌کند که «ارزیابی‌های فعلی فراتر از کاربردهای نهایی است».

نگران تورم یا کاهش ارزش دلار هستید؟ برخی مشاوران مالی هنوز هم می‌گویند بهتر است از بیت‌کوین اجتناب کنید. «مایک کلاین»، مشاور ارشد «افراد با ثروت خالص فوق‌العاده بالا» در شرکت «بایرد»، کالاها، املاک و مستغلات و خود بورس و اوراق بهادار را توصیه می‌کند؛ دارایی‌هایی که در شرایط تورمی ارزش بیشتری کسب می‌کنند. او می‌گوید: «اگر شما دارایی‌ای می‌خواهید که چیزی جز حدس و گمان نباشد، همین بیت‌کوین است.»

در واقع، در حالی که سهام به‌دنبال سود و اوراق قرضه در پی نرخ بهره هستند، قیمت‌های بیت‌کوین ممکن است به‌سادگی با این اعتقاد پشتیبانی شوند که روزی به دلار کمک می‌کنند. به عبارت دیگر، دلیل خوبی برای خرید وجود ندارد، مگر اینکه فکر کنید قیمت آن در حال افزایش است.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۵
نویسنده / مترجم دارن فوندا محسن محمودی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.