راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وقتی استخراج بیت‌کوین به زحمتش نمی‌ارزد / کوچ ماینرها از چین

محمدحسن هاشم‌خانلو / رابطه چین و رمزارزها رابطه پیچیده‌ای است. کشوری که بیشتر استخراج رمزارز جهان در آن انجام می‌شود، از ۸ سال پیش به‌طور مرتب با فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال مخالفت کرده اما خود در حال صدور رمزارز دولتی است. در این میان، محدودیت‌های جدید مربوط به مصرف برق در استان سیچوآن چین و تأکید دوباره دولت به اعمال ممنوعیت‌های بیشتر، استخراج‌کنندگان را به انتقال فعالیت‌هایشان به کشورهای دیگر سوق داده است. در این گزارش به سیاست‌های چین در مورد رمزارز و واکاوی نگرانی‌های این کشور در مورد مصرف انرژی ارزهای دیجیتال پرداخته‌ایم.


سختگیری رگولاتورهای چینی


به گزارش گلوبال تایمز، هم‌زمان با تأکید دوباره رگولاتورهای چینی در مورد وضع قوانین ممنوعیت خدمات پرداختی بیت‌کوینی، بسیاری از استخراج‌کنندگان این رمزارز به فکر ترک چین افتاده‌اند. باوجوداینکه هنوز برخی از استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در استان سیچوآن در جنوب شرق چین مشغول فعالیت هستند، منابع آگاه از احتمال خروج آن‌ها از این کشور، در واکنش به سیاست‌های دولتی جدید خبر داده‌اند.

رگولاتورهای چینی اخیراً مجدداً بر محدودیت‌های آتی بر فعالیت‌های بیت‌کوینی تأکید کرده‌اند؛ برای نمونه، در جلسه‌ اخیر کمیته‌های ثبات و توسعه مالی شورای دولتی، مسئولین از مقابله این کشور با فعالیت‌های مربوط به بیت‌کوین برای جلوگیری از گسترش مخاطرات و آسیب دیدن سیستم، خبر دادند. بانک مرکزی این کشور نیز با صدور بیانیه‌ای نهادهای مالی و شرکت‌های پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به رمزارزها منع کرد.


پیشینه سختگیری‌ها در چین


بنا بر گزارش فورچون اولین مواضع مربوط به مخالفت با رمزارز چین در سال ۲۰۱۳ رخ داد و در آن زمان، دولت این کشور مؤسسات مالی را از پوشش دادن تراکنش‌های بیت‌کوینی منع کرد. در سال ۲۰۱۷ بانک مرکزی چین «عرضه اولیه سکه (ICO)» را غیرقانونی اعلام کرد و به تقبیح تأثیرات محیط زیستی استخراج رمزارز پرداخت که از مصرف انرژی به‌دست‌آمده از زغال‌سنگ ناشی می‌شوند. در آوریل امسال نیز استان مغولستانی چین استخراج بیت‌کوین را غیرقانونی اعلام کرد و استخراج‌کنندگان خود را به جابجایی به استان‌های دیگر یا خارج از این کشور واداشت.


صدور یوآن دیجیتال


هم‌زمان با مهار رمزارزها، چین به دنبال ترویج ارز دیجیتال دولتی خود است. این کشور توقع دارد با صدور یوآن الکترونیکی بتواند پرداخت‌ها را کنترل کند و موقعیت دلار را به‌عنوان ارز برتر دنیا به چالش بکشد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی بانک مرکزی چین با صدور یوآن دیجیتال به دنبال جایگزین آن به‌جای پول نقد و اسکناس‌های متداول است. ارز دیجیتال چین قدرت مطلقی را به دولت این کشور خواهد داد تا مسئولان آن با برنامه‌نویسی و دنبال کردن آن نه‌تنها از انتخاب‌های مشتریان در اقتصاد این کشور آگاه شوند،‌ بلکه با اقداماتی ازجمله ایجاد تاریخ انقضا، رفتار اقتصادی شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

دولت چین تا الآن میلیون‌ها دلار یوآن دیجیتال را در شهرهایی مانند شنژن، چنگدو و سوژو به مردم داده است. این عرضه‌ها شامل توزیع مقدار مشخصی از یوآن دیجیتال در قرعه‌کشی‌ها می‌شود. کاربران معمولاً باید اپلیکیشن جداگانه‌ای را برای دریافت این ارز دانلود کنند. برخی از شرکت‌های بزرگ چینی امکان خرید کالا با یوآن دیجیتال را فراهم کرده‌اند.


انتقال مراکز استخراج به کشورهای دیگر


به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، سیاست‌های اخیر دولت چین، بسیاری از استخراج‌کنندگان را مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر خواهد کرد. این در حالی است که استخراج‌کنندگان چینی بیش از نیمی از قدرت پردازش شبکه رمزارز جهانی را در اختیار دارند و این اتفاق در بلندمدت در توسعه استخراج جهانی تأثیر خواهد داشت.

کائو یین مدیرعامل دیجیتال «رنسانس فاندیشین» و یک سرمایه‌گذار بیت‌کوین می‌گوید برخی از مراکز استخراج چین، ازجمله مراکزی که از توان حرارتی استفاده می‌کنند،‌ احتمالاً به کانادا و ایالات‌متحده منتقل شوند. انتقال مراکز استخراج از سال ۲۰۱۷ شروع شده است،‌ اما خارج شدن این مراکز از چین سرعت بیشتری پیدا کرده و آن‌ها در حال جستجوی مناطق با هزینه برق ارزان‌تر و سیاست‌های دوستانه‌تر در قبال استخراج رمزارز هستند.


مشکلات تأمین برق در چین


به گزارش بیت‌کوینیست، ۲۲ می، شبکه ایالتی شهرستان آبا در استان سیچوآن چین که بخش قابل‌توجهی از برق منطقه خود را با منابع آبی تولید می‌کند، در اعلامیه‌ای از شرکت‌های محلی و خانوارها خواسته است که با توجه به مصرف شدید، در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. این اعلامیه به‌طور خاص به منطقه‌ای اشاره می‌کند که به‌عنوان مشوق برای صنایع پرمصرف ساخته شده بود و بسیاری از مراکز استخراج بیت‌کوین در آنجا فعالیت می‌کردند. از زمان توقف فعالیت استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در سیچوآن، قدرت هش (واحد اندازه‌گیری قدرت پردازش شبکه بیت‌کوین) از ۱۷۲.۳۶ میلیون تراهش بر ثانیه به ۱۵۰ میلیون تراهش بر ثانیه کاهش یافت.

بنا برگزارش فایننشال تایمز درحالی‌که مصرف برق بیت‌کوین در سال، احتمالاً ۱۳۳.۶۸ تراوات ساعت است، ۶۵٪ استخراج رمزارز جهان در چین انجام می‌شود. بر اساس این گزارش، ۶۰ درصد انرژی موردنیاز برای این استخراج‌ها از معادن زغال‌سنگ این کشور تأمین‌شده و تنها درصد بسیار کمی از انرژی پاک آبی به دست می‌آید.


احتیاج بیت‌کوین به مصرف برق


فرایند استخراج بیت‌کوین در اصل با مصرف فراوان برق همراه است. همان‌طور که در نمودار زیر نشان داده شده است، در مرحله اول تولید سکه‌های دیجیتال، مجموعه بزرگی از رایانه‌ها از طریق ایجاد معماها به دسته‌های تراکنش‌ها اعتبار می‌دهند. در مرحله بعدی که استخراج (ماینینگ) نام دارد،‌ هر کس که اول بتواند معما را حل کند، سکه‌ها را به‌عنوان جایزه به دست می‌آورد. معماها معمولاً با درجه سختی بالایی تولید می‌شوند که هکرها و بقیه افراد بزهکار نتوانند کنترل شبکه را به دست بیاورند. این فرایند نیازمند فعالیت ماشین‌های قدرتمند با تمام سرعت است و به‌اندازه قابل‌توجهی برق مصرف می‌کند.

نمودار بیت‌کوین و مصرف انرژی

یک ارز کثیف


صاحب‌نظران دانشگاهی سال‌هاست در مورد شدت مصرف برق بیت‌کوین هشدار داده‌اند. برایان لوسی استاد دانشگاه «ترینیتی کالج دابلین» می‌گوید: «بیت‌کوین به تنها به‌اندازه یک کشور اروپایی با ابعاد متوسط انرژی مصرف می‌کند. این میزان مصرف برق واقعاً سرسام‌آور است. این یک کسب‌وکار کثیف است. این یک ارز کثیف است.»

مقامات اقتصادی در حال توجه هرچه بیشتر به این مسئله هستند. هفته گذشته بانک مرکزی اروپا «آلودگی‌های کربنی شدیداً زیاد» دارایی‌های رمزارز را به‌عنوان «زمینه‌های نگرانی» توصیف کرد. بانک مرکزی ایتالیا در مقاله‌ای که اوایل این ماه منتشر شد اعلام کرد بیت‌کوین در سال ۲۰۱۹ ۴۰.۰۰۰ برابر کل سیستم پرداخت منطقه یورو (تیپس) آلودگی کربنی ایجاد کرده است.


رقابت با مصرف کشورها


محاسبه آلودگی بیت‌کوین خود به یک صنعت جانبی تبدیل شده است. آخرین محاسبات دانشگاه کمبریج در مورد مصرف برق بیت‌کوین نشان می‌دهد که استخراج این رمزارز هرسال به ۱۳۳.۶۸ تراوات ساعت برق احتیاج دارد که درواقع بهترین حدس و برآوردی است که در پنج سال گذشته مرتباً مطرح شده است. این عدد بیشتر از مصرف انرژی کل کشور سوئد (۱۳۱.۸ تراوات ساعت) در سال ۲۰۲۰ و کمی کمتر از مصرف کشور مالزی (۱۴۷.۲۱ تراوات ساعت) در این سال است.

برآورد احتمالی مصرف انرژی بیت‌کوین که تقریباً نصف مصرف بریتانیا و بیشتر از مصرف کشورهایی مانند آرژانتین، ‌نروژ، ‌اوکراین و سوئد است؛ نمودار مصرف سالانه بیت‌کوین در مقایسه با میزان مصرف کشورها (بر اساس تراوات ساعت)


به سمت مصرف بیشتر


رقم واقعی مصرف انرژی بیت‌کوین می‌تواند بسیار بیشتر از این برآوردها باشد. محاسبه سناریوی حداکثری دانشگاه کمبریج بر اساس استفاده استخراج‌کنندگان از رایانه‌های حاضر در بازار با کمترین حد کارآمدی است. باوجوداین، با افزایش قیمت بیت‌کوین، استخراج‌کنندگان جدیدی جذب این صنعت می‌شوند که برای کسب سود،‌ از تجهیزات قدیمی‌تر و کمتر کارآمد استفاده می‌کنند. بالاتر رفتن قیمت بیت‌کوین همچنین ایجاد معماهای سخت‌تر را برای فرایند صید این سکه‌ها ضروری می‌کند و درمجموع، احتمالاً مصرف برق بیت‌کوین را تا ۵۰۰ تراوات ساعت افزایش خواهد داد.

مصرف برق همراه با افزایش مشوق‌ها بیشتر شده است؛ مصرف سالانه برق بیت‌کوین بر اساس تراوات ساعت (افزایش قیمت بیت‌کوین استخراج‌کنندگان با دستگاه‌های کمتر کارآمد را جذب می‌کند که به افزایش حد بالاتر مصرف منجر می‌شود)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.