راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین اجتماع مبتنی بر رمزارز / استفاده از رمزارز به‌عنوان تنها روش پرداخت روزمره در جزیره بِکوی دریای کارائیب

محمدحسن هاشم‌خانلو / کشورهای مختلف دنیا به شیوه‌های مختلفی با رمزارزها مواجه شده‌اند. برخی از دولت‌ها به‌شدت با این شیوه پرداخت مخالفت کرده‌اند و به‌دنبال ممنوعیت تبادل آن هستند و دولت‌هایی هم وجود دارند که با استقبال از آن‌ها، به‌دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تجارت رمزارز در بانک‌ها هستند. در این میان، رویکرد یک جزیره در نزدیکی آمریکای مرکزی برای اتکای کامل به رمزارز، رویکردی خاص بوده است.

به‌گزارش یورونیوز، یک شرکت مسکن و مستغلات (Real state developer) در جزیره بکوی در دریای کارائیب و نزدیکی آمریکای مرکزی، در حال ایجاد اجتماعی است که اعضای آن تنها با استفاده از رمزارزها، پرداخت‌های خود را انجام دهند. ساکنین شهرکی که قرار است با نام وان بکوی با ۳۹ خانه ویلای لاکچری ساخته شود، می‌توانند برای تراکنش‌های خرد بتوان از بیت‌کوین استفاده کنند و هزینه مایحتاج روزانه خود مانند خرید از سوپرمارکت، هزینه رستوران، کافه و سینما را با رمزارز بپردازند.


پناه بردن به رمزارز


به‌گفته استورم گونساولس، از مسئولین شهرک وان بکوی، انتخاب رمزارز برای ابزار پرداخت نه به‌عنوان یک ترفند برای جلب توجه، بلکه به‌خاطر نیاز ساکنان و به‌خاطر محروم شدن مکرر آن‌ها از امکانات بانکداری جریان اصلی بوده است. گونسوالس می‌گوید: «مردم این جزایر کوچک هر روز به‌خاطر اقدامات موسوم به «مخاطره‌زدایی» بانک‌های بین‌المللی، با مشکلات بیشتری برای ارسال و دریافت پول به‌صورت بین‌المللی مواجه می‌شوند.» در نتیجه این مخاطره‌زدایی‌ها، این نهادها خدمات واسطه‌گری بانکی خود را در اجتماع‌های حاضر در جزایر کوچک، قطع می‌کنند.

او اضافه می‌کند: «اگر روند ممنوعیت تراکنش بین‌المللی ادامه پیدا کند، تمامی ساکنان جزایر کوچک از تجارت و بازرگانی بین‌المللی محروم خواهند شد. این وضعیت برای اقتصادهای مبتنی بر گردشگری، ویران‌کننده است. این مسئله، بسیار زودتر از سایر کشورهای توسعه‌یافته، بیشتر جزیره‌های کارائیب را به استفاده رایج از بلاکچین و سایر رمزارزها، سوق داده است. برمودا، باهاما، باربادوس و سنت وینست در این زمینه پیشرو هستند.»


اتکا به رمزارز محلی


در ماه مارس امسال بانک مرکزی کاراییب شرقی، رمزارز دی‌کش (DCash) را برای ساکنان جزایر آن منطقه صادر کرد. برخلاف رمزارزهایی مثل بیت‌کوین که تمرکززدایی‌شده و بدون مقررات‌گذاری هستند، دی‌کش از پشتیبانی یک بانک مرکزی برخوردار است. درحالی‌که بیشتر جزایر این منطقه همچنان به شیوه‌های سنتی پرداخت اعتماد بیشتری دارند، بکوی که به «جزیره‌ای در میان ابرها» معروف است، با استفاده از رمزارها به‌خاطر تفکر پیشرو اعتبار کسب می‌کند.

جزیره کوچک بکوی ۱۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و تاکنون اگرچه کمتر مورد توجه گردشگران دریای کارائیب قرار گرفته است، اما برخی از سلبریتی‌ها و اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا به آن سفر می‌کردند. مسئولین شهرک بکوی وان امیدوارند با توسعه فناوری‌های مربوط به تراکنش با رمزارز، سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.