راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تراکنش‌های شاپرک و شتاب در پایان 99 رکورد زد / ثبت بیش از 500 میلیون تراکنش در یک روز

معاونت فناوری‌های نوین بانک‌مرکزی با همکاری شرکت‌های مرتبط حوزه فناوری، از مدت‌ها قبل پیش‌بینی و تمهیدات ویژه در خصوص ورود به سده جدید 1400و کبیسه بودن سال 1399را انجام داده بود.

به گزارش راه‌پرداخت به نقل از بانک مرکزی، آمادگی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای ورود به سده جدید 1400و همچنین کبیسه بودن سال 1399 از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شبکه بانکی بود که می‌توانست در مواردی مانند مدیریت حساب‌های سپرده بلندمدت اختلال ایجاد کند.

در همین راستا بانک‌ها و شرکت‌های فناوری سناریوی حساس انتقال مانده‌حساب‌ها از سال 1399 به 1400 را با داده واقعی بارها آزمایش کردند. گذر به قرن جدید بدون بروز هیچ‌ مشکلی نتیجه اقدامات دور‌اندیشانه شبکه‌بانکی در راستای ظرفیت‌سازی است.


رکوردشکنی تراکنش‌های شتاب و شاپرک


از 1 اسفند 99 به بعد روند افزایش تراکنش‌ها به‌طور متناوب صعودی بود؛ هرروز به‌جز جمعه‌ها بالای 220 میلیون تراکنش شاپرک در شبکه به انجام رسید. روز 20 اسفند 231 میلیون تراکنش و پنجشنبه 21 اسفند که تعطیلی عید مبعث بود 216 میلیون تراکنش شاپرک ثبت شد. این روندهای افزایشی همچنان ادامه داشت. به‌طوری‌که در روز 28 اسفند99 تعداد 325 میلیون تراکنش در شاپرک و 253 میلیون تراکنش در شتاب با پایداری 99.9درصد مدیریت شد. درمجموع حدود 160 میلیارد تراکنش در سامانه‌های تحت پوشش به ثبت رسید.

توسعه ارتقای سامانه‌ها ‌در راستای پاسخگویی مطلوب به مشتریان در شرایطی انجام شد که شبکه بانکی و پرداخت یکی از پرترافیک‌ترین مقاطع زمانی به نسبت حجم فعالیت و تراکنش‌های صورت گرفته را سپری می‌کرد، به‌طوری‌که در سامانه شاپرک هر ثانیه 8 هزار تراکنش و در سامانه شتاب هر ثانیه 6600 تراکنش مدیریت می‌شد. این مسئله باعث ثبت رکوردی مثال‌زدنی در مدیریت این حجم عظیم از تراکنش‌ها شد.

در آستانه اجرایی شدن قانون جدید چک نیز مدیریت و اتصال 16 بانک جدید به صیاد، پاسخگویی به بیش از 3 میلیون استعلام از صیاد اعم از چکاوکی، دولتی و پیامکی، صدور بیش از 22 هزار دسته‌چک جدید بالغ‌بر 770 هزار برگ چک جدید در سال نو، صدور بیش از 127 هزار دسته‌چک در 5 روز پایانی سال انجام شد.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.