راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه خریدوفروش ارز دیجیتال بدون کارمزد

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خریداران در هنگام خرید ارز دیجیتال، کارمزد بالای تراکنش‌هاست. یکی از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال این است که وقتی بازار شلوغ باشد و تعداد تراکنش‌ها زیاد شود، کارمزد شبکه افزایش پیدا می‌کند. مثلاً در حال حاضر که قیمت اتریوم افزایش پیدا کرده و از ۴ هزار دلار هم بیشتر شده است، هزینه تراکنش‌های اتریوم و تمام ارزهایی که مبتنی بر این شبکه هستند، به ۳۰ الی ۴۰ دلار هم رسیده است.

حتماً سؤال پیش آمده که آیا می‌توان بدون هیچ هزینه‌ای اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال کرد؟ جواب این سؤال بله است. در بازار معاملاتی بدون واسطه کوین نیک مارکت می‌توان به مدت دو ماه، بدون پرداخت کارمزد به خرید و فروش ارز دیجیتال پرداخت. همچنین اگر ارزها در کیف پول کوین نیک مارکت نگه‌داری شوند، دیگر لازم نیست کارمزد شبکه را پرداخت کرد. در این صورت تمام سرمایه به طور خالص به ارز دیجیتال تبدیل می‌شود.


اول تحقیق، بعد خرید


قبل از ورود به خریدوفروش ارزهای دیجیتال، بسیار مهم است با آگاهی و دانش وارد این حوزه شد. حتماً در مورد بستر معاملاتی مناسب باید تحقیق کرد و تمام مشکلات را در نظر گرفت. یکی از مواردی که غالباً درنظر گرفته نمی‌شود، کارمزدی است که به هنگام انتقال یک رمزارز به کیف پول باید پرداخت کرد. نباید اشتباه کرد، این کارمزد ارتباطی با کارمزدی که صرافی دریافت می‌کند ندارد و کارمزد شبکه بلاکچین این ارزهاست.

پس اگر به طور خلاصه، کاربر هنگام خرید ارز دیجیتال یک کارمزد به صرافی پرداخت می‌کند و اگر بخواهد آن ارز دیجیتال را به کیف خود منتقل کند، هزینه تراکنش شبکه‌اش را هم باید پرداخت کرد. کارمزد ارزهای دیجیتال متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی مثل مقیاس‌پذیری شبکه، سرعت پردازش تراکنش‌‌ها، اندازه بلاک‌ها و تعداد تراکنش‌ها در انتظار دارد.


علت کارمزد شبکه چیست؟


از اولین روز آغاز به کار ارزهای دیجیتال، کارمزد تراکنش شبکه بلاکچین از بخش‌های اصلی بوده است. این کارمزد را به هنگام ارسال، واریز یا برداشت باید پرداخت کرد.

ارزهای دیجیتال به دو دلیل مهم کارمزد دریافت می‌کنند. اولین دلیل این است که کارمزدها میزان اسپم را در شبکه کاهش می‌دهند و اجرای حملات اسپم‌ها در شبکه را گران می‌کنند. دلیل دوم هم این است که کارمزد شبکه انگیزه‌ای می‌شود برای کاربران تا به اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها کمک کنند. از لحاظی به کارمزدها به عنوان پاداش کمک به شبکه نگاه می‌شود. کارمزد اکثر شبکه‌ها ارزان است، ولی این هزینه وابسته به ترافیک شبکه است و متناسب با شلوغی شبکه می‌تواند بسیار گران شود. مانند بیت‌کوین که در هنگام شلوغی شبکه، کارمزد تراکنش‌ها سر به فلک می‌کشد.


کارمزد صرافی‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟


در صرافی‌های مستقیم ارز دیجیتال مانند کوین‌نیک، قیمت خرید یا فروش ارز دیجیتال توسط صرافی مشخص می‌شود. این صرافی طبق قیمت جهانی ارز دیجیتال و نرخ دلار قیمت نهایی را اعلام می‌کند و برای انتقال، کارمزد شبکه از دارایی دیجیتال شما کسر خواهد شد.

اما در بازارهای بی‌واسطه و اصطلاحاً فردبه‌فرد ارز دیجیتال، مثل کوین‌نیک مارکت، قیمت ارزها توسط کاربران مشخص می‌شود. برای خرید و فروش درون بازار باید مقداری کارمزد پرداخت کنید که به صورت درصدی از هر دو طرف معامله دریافت می‌شود.

کاربران در این نوع بازارها یک کیف پول اختصاصی دارند که پس از خرید، ارز دیجیتال به صورت اتوماتیک به کیف پول‌شان منتقل می‌شود. در این صورت نیازی نیست کارمزد شبکه را پرداخت کنید. اما اگر پس از خرید قصد داشته باشید ارز دیجیتالتان را به کیف پول یا صرافی دیگری منتقل کنید، باید کارمزد شبکه را پرداخت کنید، که برای هر ارز مقدارش متفاوت است.


کوین نیک مارکت؛ خریدوفروش ارز دیجیتال بدون کارمزد


به‌تازگی بازار معاملاتی بدون واسطه کوین نیک مارکت اعلام کرده است کارمزد تراکنش‌ها در این پلتفرم به مدت دو ماه صفر است. در این صورت اگر کاربر ارزی را بخرد و در کیف پول مارکت نگه دارد، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند، نه کارمزد خریدوفروش، نه هزینه تراکنش شبکه. یعنی تمام سرمایه‌تان به صورت خالص به ارز دیجیتال تبدیل می‌شود.

لازم به ذکر است در کوین نیک مارکت می‌توان ۲۴ ارز دیجیتال را خریدوفروش کرد. از لحاظ تعداد ارز قابل معامله کوین نیک مارکت بزرگترین بازار معاملاتی ارز دیجیتال در ایران محسوب می‌شود. ارزهایی که در این بازار در دسترس است، عبارتند از: بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، تتر (USDT)، بایننس کوین (BNB)، ریپل (XRP)، دوج کوین (DOGE)، لایت کوین (LTC)، چین لینک (LINK)، کاردانو (ADA)، پولکادات (DOT)، بیت کوین کش (BCH)، ایاس (EOS)، اتریوم کلاسیک (ETC)، ترون (TRX)، یونی سواپ (UNI)، سوشی سواپ (SUSHI)، بیت تورنت (BTT)، فایل کوین (FIL)، چیلیز (CHZ)، هارمونی (ONE)، وینک (WIN)، کوانتوم (QTUM)، پنکیک سواپ (CAKE) و شیبا (SHIB).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.