راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرحی برای رانت‌خواری یا شکوفایی حوزه رمزارزها؟

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش / طبق اخبار رسانه‌ها، ظاهراً قرار است طی هفته آینده، طرحی در صحن مجلس مطرح شود که برای فعالان حوزه رمزارز، اولاً شفاف نیست و ثانیاً آنطور که از آن فهمیده‌ایم دو پهلو است. با نگاهی به این طرح مجلس می‌توان گفت با اجرای آن، بستر رانت و انتفاع گروهی خاص مهیا خواهد شد. متاسفانه نهاد و افراد مرتبط و اصلی این حوزه از جمله اعضای انجمن بلاکچین، ریاست آن و همینطور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران هم در فضای مبهمی قرار دارند.

اما اینطور که به‌نظر می‌رسد، قرار نیست سر و سامانی به این حوزه داده شود؛ چراکه اگر قرار بر سر و سامانی بود، حداقل از مشورت بخش خصوصی که سال‌ها در این راه خون دل خورده‌اند هم باید قدری استفاده می‌شد، اما حتی به ظاهر هم این کار چنان که باید نشد.

ما (بخش خصوصی) همواره از یک طرف در حال ارائه نظر، پیشنهاد و دغدغه‌هایمان هستیم. اما از طرف دیگر، شاهد کم‌توجهی و کم‌لطفی نهادها و ارگان‌های مربوطه قرار می‌گیریم. هرچه تلاش برای اثبات برادری‌مان می‌کنیم، از آنسو به‌جای احساس برادری احساس دشمنی از ما می‌گیرند.

طرح مجلس برای حوزه رمزارز را هر چه می‌خوانم، کمتر می‌فهمم که بالاخره موضوع چیست؟ آیا کسانی که طرح را نگاشته‌اند، هدفشان فقط رفع تکلیف بوده و قصد دارند کمکی به اقتصاد بیمار کشور کنند یا می‌خواهند زهری به آن بدهند که کلاً کارش را یک سره کنند که او هم زجر بیشتری نکشد!

بنده قبلاً هم عرض کردم انتظار ندارم یک مسئول انقلابی یا از سران نظام، به همه موارد آگاه باشد؛ اما یک مسئول حتماً مشاورانی دارد که آنها باید اطلاعات کافی داشته باشند. اگر ندارند این حق من است که فریاد بزنم چرا بخش خصوصی آگاه و متخصص را کنار می‌زنید. وقتی بخش خصوصی می‌تواند کمک کند و طی سال‌ها خلأ قانونی باز هم کار کرده است، به نظراتش توجهی نمی‌شود.

فعالان رسمی و قانونی حوزه رمزارز از جمله اعضای انجمن بلاکچین و نصر تهران، هیچ‌کدام از طرحی که قرار است در صحن مجلس تصویب و درباره‌اش صحبت شود، یا ماده قانونی و چیز دیگری از آن در آید، رضایتی ندارند.

 به‌قول برخی دوستان هرچند طراحان آن مدعی دستاوردهای ویژه و عدالت هستند؛ اما این چنین ادعاها دیگر برای مردم رنگی ندارد.

بلاکچین یک فناوری است؛ فناوری‌ که تا امروز هم بسیاری از پتانسیل‌هایش را از دست داده‌ایم. فرصت‌های بسیاری در این حوزه سوخته است. حالا هم بیشتر به نظر می‌رسد دغدغه دوستان بحث استخراج باشد و استفاده محصول آن برای واردات، کمتر دیده می‌شود.

گویا فقط همین موضوع را درک کرده‌اند و آن هم آغشته به شعار محرومیت‌زدایی و شعارهای این چنینی شده است که به‌نظر بیشتر رانتی برای عده‌ای خاص است و بیش از اینکه اصل موضوع مهم باشد فرع موضوع را پوشش می‌دهد.

متاسفانه تاکنون ندیده‌ام سر و سامانی به حوزه معاملات و صرافی‌های رمزارز داده شود و چه بسا بگویند اصلاً اینها نباشند، همان بازار سیاه کار صرافی‌ها را هم می‌کند!

یک زمانی هم خریدوفروش کوپن ممنوع بود ولی عده‌ای از این راه کسب درآمد می‌کردند و بعدها قصه ویدئو و ممنوع بودنش و الی آخر و الی قبلتر.

 به عقیده بنده این طرح صلاحیت مطرح شدن در مجلس و گرفتن وقت نمایندگان را ندارد، مخصوصاً از اینکه پشت درهای بسته است و نگرانی همه فعالان این حوزه را بیشتر می‌کند.

بارها گفته‌ام و درخواست کرده‌ام، دوستان دولتی و مجلسی که قدرت‌تان از ما خصوصی‌ها بیشتر است و به فکر ایران و نظام هستید و در یک کلام انقلابی هستید، لطفاً قبل از تصویب طرح و ابلاغ و اجرا کردنش آن هم در سال مانع‌زدایی، از افرادی که در این زمینه همه چیزشان را دادند کمی مشورت بگیرید.

بانک مرکزی، نمایندگان مجلس، روسای سه قوا لطفاً مسبب ایجاد فضایی برای رانت، سواستفاده و زیرزمینی کردن رمز ارزها نشوید.

حتی شاید خیلی از تصمیم‌گیرندگان هنوز زخم مستقیمی از آمریکا نخورده‌اند ولی عده‌ای از فعالان اکنون هنوز خنجر آمریکا در تنشان است، تحریم شده‌اند، زندانی شده‌اند و پرونده برایشان تشکیل شده است. همه این کارها را برای مردمان‌شان، انقلابشان و به عشق کشورشان انجام داده‌اند. زخمشان را ترمیم نمی‌دهید، حداقل از پا نیندازیدشان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.