راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز آموزش مجازی تخصصی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات آغاز به کار کرد / ورود دولت به آموزش امنیت سایبری

آیین رونمایی از مرکز آموزش مجازی تخصصی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ویژه کارشناسان نهادهای دولتی و عمومی روز گذشته با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.

بیتا کیانمهر، مدیرکل نظام مدیریت امنیت اطلاعات در خصوص این مرکز آموزشی گفت: «با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات در جهان و همچنین ارائه خدمات، حفاظت از امنیت و صحت ارسال اطلاعات نیازمند توجهات خاصی است. در همین راستا آموزش تخصصی کارکنان دولت در بخش امنیت اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی که وظیفه تبادل این اطلاعات در حمله سایبری را بر عهده دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اطلاعات باید بتوانند به صورت امن و بدون هرگونه دخالت سودجویان و هکرها ارسال شوند.»

او در ادامه افرود: «یکی از راه‌های دسترسی به امنیت، ارائه اموزش‌های تخصصی لازم به متخصصین مربوط در این حوزه است. در همین راستا سازمان فناوری اطلاعات مطابق با اسناد بالادستی ضمن توجه به تجربیات آموزشی تخصصی حوزه امنیت اطلاعات اقدام به راه‌اندازی مرکز آموزش تخصصی امنیت به‌صورت مجازی کرده تا علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت برگزاری دوره و کارگاه‌های پژوهشی بتوانند با تأمین محتوای تخصصی حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، سهمی را در اعتلای فرهنگ آموزش و ارتقای توانمندی‌های پرسنل دستگاه‌های اجرایی به عهده گیرد.»

ابوالقاسم صادقی، معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در بخش دیگری از این رویداد گفت: «با توجه به تحلیلی که در حوزه امنیت داشته‌ایم، با دانش به‌روز امنیت سایبری فاصله زیادی داریم که وضعیتی مخاطره آمیز است. طی دو الی سه سال اخیر موضوع آموزش کارکنان با جدیت تمام دنبال شده است. به‌طوری که حدود ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش طی این دوسال درکل کشور داشته‌ایم. نگرانی‌هایی که در حال حاضر در حوزه امنیت سایبری داریم در سطح کشور به صورت عام و در دستگاه‌های دولتی به صورت خاص است، به این صورت است که گاهی می‌بینیم حتی پیش‌پا‌افتاده‌ترین مسائل هم با ضعف دانش و تجربه‌ مواجه هستند.»

او در ادامه افزود: «ما دنیای ارتباطات 5G را در پیش داریم، با مسائل متعددی در حوزه اینترنت اشیا و زیرساخت‌های Cloud درگیر هستیم و روزبه‌روز با فناوری‌های جدید که هر روزه ظهور می‌کنند، مواجه می‌شویم. این موارد باعث می‌شود تا یک فرآیند آموزش مستمر مستقر همواره به روز شونده در سطح ملی پیش‌بینی کرده باشیم. این مرکز قرار است در بلندمدت این نیاز و خلأ را در سطح کشور پوشش بدهد.»

امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات با ارائه توضیحات تکمیلی در خصوص مرکز آموزش مجازی تخصصی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ویژه کارشناسان نهادهای دولتی و عمومی گفت: «مرکزی که امروز معرفی می‌شود سامانه‌ای برای آموزش حوزه امنیت سایبری است. از ۲۱ حوزه‌ای که در طرح آینده‌نگاری حوزه فناوری اطلاعات، درمورد ضرورت دخالت دولت از خبرگان مورد پرسش قرار گرفته بود، بیشترین حوزه‌ای که خبرگان معتقد بودند دولت لازم است مداخله‌هایی را داشته باشد حوزه امنیت سایبری بوده است. شاید اگر این دوره اموزشی در حوزه‌های دیگری مطرح بود لازم نبود یک سازمان دولتی مداخله‌ای داشته باشد و قاعدتاً پلتفرم‌های مناسب‌تری برای آموزشان در نظر گرفته می‌شد.»

او تصریح کرد: «پلتفرمی که تهیه شده مجموعه‌ای از محتوای آموزشی در حوزه امنیت سایبری را شامل می‌شود و در این پلتفرم کارشناسان چه از بخش خصوص و چه بخش دولتی می‌توانند آموزش‌های لازم را برای حوزه امنیت سایبری فراگیرند. همچنین این سامانه این امکان را دارد که دوره‌های جدید آموزشی را قبول کند و انتشارش را در سایت انجام دهد. امیدوار هستیم با ایجاد چنین زیربخشی در پرتال سازمان وضعیت امنیت سایبری و آموزش آن تا حدی ارتقا پیدا کند.»

لازم به ذکر است مخاطبین این مرکز، کارشناسان شاغل در دستگاه های اجرایی هستند تا از طریق مهارت‌آموزی تخصصی در بخش‌های فنی امکان جلوگیری از سوء استفاده از خدمات قابل ارائه در بستر فضای سایبری توسط هکرها و افراد سودجو به حداقل ممکن رسانده شود. متقاضیان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند طی مکاتبه با معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات این سازمان، اداره کل نظام مدیریت امنیت اطلاعات نسبت به معرفی پرسنل واجد شرایط و شاغل در حوزه فنی دستگاه خود اقدام کنند. دوره‌های در نظر گرفته شده از سطوح مختلفی تشکیل شده و شرکت‌کنندگان پس از کسب نمره قبولی در آزمون‌ها، امکان شرکت در دوره‌های بعدی را بدست خواهند آورد.

تأمین محتوای آموزش‌های تخصصی در دوره امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات به‌صورت مجازی، بر عهده این سازمان است ولی دانش آموختگان در صورت نیاز به گواهی معتبر از شرکت‌های دارای مجوز آموزشی در حوزه خدمات امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات ا گرایش آموزش که اسامی آنها در سایت سازمان فناوری اطلاعات به نشانی http:sec.ito.gov.ir درج  شده، می‌توانند نسبت به شرکت در آزمون هر دوره اقدام و گواهی نامه معتبر را اخذ کنند. شرکت در دوره‌ها رایگان بوده ولی شرکت در آزمون منوط به پرداخت هزینه شرکت در آزمون خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.