راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحریم‌ها، عامل موفقیت تجارت ایرانی فروش برنامه‌های موبایل

مشاور وزیر ارتباطات گفت: با تحریم آمریکا و قطع دسترسی ایرانی‌ها به سایت‌های فروش برنامه‌ سیستم‌عامل‌های‌ آندرويد و IOS، سایت‌‌های ایرانی پا گرفتند و ‌اکنون 10 درصد پهنای باند ایران صرف فروش برنامه‌ موبایل می‌شود.

.

تحریم دسترسی ایرانی‌ها را به فروشگاه‌های آنلاین قطع کرد

محمود لیائی اظهار كرد: پس از آنکه در نتیجه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور شرکت‌های اروپایی و آسیایی را مجبور به خروج از ایران کرد،‌ دسترسی ایرانی‌ها به خدمات برخی سایت‌ها از جمله فروشگاه‌های آنلاین برنامه‌های IOS و آندرويد قطع شد.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور فناوری و صنعت گفت: با مسدود شدن این سایت‌ها، سایت‌های جایگزین توسط ایرانی‌ها راه‌اندازی شد که از آن جمله می‌توان به سایت‌های کافه‌بازار و کندو، مایکت، و پلی استور (‌play-store.ir)، برای فروش برنامه‌های آندرويد و سایت سیبچه، برای فروش برنامه‌های سیستم‌عامل اپل اشاره کرد.

.

حذف دسترسی کاربران ایرانی به بازار فروش نرم افزار سامسونگ

لیائی پیام شرکت سامسونگ مبنی بر حذف دسترسی کاربران ایرانی به بازار فروش نرم افزار سامسونگ (سامسونگ اَپز) را به فال نیک گرفت و گفت: بار عدم دسترسی کاربران ایرانی به بازار برنامه‌های کاربردی خارجی را سایت‌های ایرانی کشیدند و بر تعداد بازدیدکنندگان سایت‌های ایرانی اضافه شد. در این مدت روش کار سایت‌های ایرانی برای دور زدن تحریم‌ها این بود که اپلیکیشن‌های مورد نیاز کاربران ایرانی را از سایت‌های اصلی دانلود کرده و در سایت خود می‌گذاشتند و از این راه آمار بازدید خود را بالا بردند.

.

بازتولید بومی نرم‌افزارها

وی تصریح کرد: این کار سایت‌های ایرانی علاوه بر رفع نیاز کاربران، یک حسن بزرگ دیگر نیز داشت؛ اینکه با مشخص شدن میزان علاقه ایرانی‌ها به اپلیکیشن‌ها، برنامه‌نویسان ایرانی سعی در بازتولید بومی این نرم‌افزارها کردند. یکی از مصداق‌های بارز این برنامه‌ها بازی کلاه قرمزی با میلیون‌ها دانلود است که کاملا مشابه بازی subway surf ساخته شده است. در نهایت با فراگیر شدن سیستم‌عامل آندرويد و IOS در گوشی‌ها و تبلت‌ها، متناسب با نیاز بازار، این سایت‌های ایرانی نیز به شدت رشد کردند و بازار رقابتی بین آنها تشکیل شد. لیائی اظهار كرد: هم‌اکنون در ایران نزدیک به 4 میلیون نفر گوشی آندرويدی دارند و این افراد به طور مدام در حال دانلود از این فروشگاه‌های آنلاین برنامه هستند، به طوری که این سایت‌ها حدودا 10 درصد کل پهنای باند ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

.

کافه بازار 2 درصد از پهنای باند ایران را به خود اختصاص داده است

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور فناوری و صنعت گفت: همچنان که سایت فروش برنامه‌های آندرويد کافه‌بازار به تنهایی 2 درصد پهنای باند ایران را به خود اختصاص داده است. بنابراین، با پاگرفتن، تقویت و رقابت سایت‌های ایرانی فروش برنامه‌های کاربردی موبایل، آمریکا و دیگر کشورهای تحریم‌کننده عملا به دست خود بازار ایران را از دست داد. البته آمریکا جدیدا پی به اشتباه خود برده و با اعلام رفع تحریم آرام آرام بازار نرم‌افزارهای موبایل خود را روی ایرانیان باز می‌کند که باز شدن App store اپل نمونه‌ای از این تغییر سیاست است. این در حالی است که اگر آمریکا ایران را تحریم و برای مثال دسترسی به سایت google play (فروشگاه برنامه‌های آندرويد گوگل) را برای کاربران ایرانی قطع نمی‌کرد شاید فروشگاه‌های ایرانی برنامه‌های گوشی و تبلت برای پاسخگویی به نیازهای موجود، ایجاد نمی‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: حجم بازار ارتباطی و موبایل ایران، سالانه حدود 4 میلیارد دلار است که از این مبلغ 2 میلیارددلار سهم گوشی و 2 میلیارد دلار سایر تجهیزات ارتباطی و نرم‌افزارها است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.