راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره 45 عصر تراکنش با پرونده‌هایی درباره بیت‌کوین، NFT، آینده خرده‌فروشی و… منتشر شد / خانه ساتوشی کجاست؟

شماره 45 نشریه عصر تراکنش منتشر شد. روی جلد این شماره عکسی از حسین مرادی، بنیانگذار تضمین‌چی است. این شماره نشریه مطالب خواندنی بسیار دارد. از پرونده‌ای طولانی درباره تب داغ پدیده این روزهای بازار سرمایه‌گذاری یعنی بیت‌کوین و دیگر رمزارزها گرفته تا پرونده‌ای مبسوط درباره NFT در این شماره عصر تراکنش خواهید دید. در ادامه، اولین شماره سال 1400 این نشریه را مروری کوتاه می‌کنیم.


نوبت بیت‌کوین


بیت‌کوین هم یکی از برنده‌های دوران پاندمی است. بیت‌کوین و دوستانش در این مدت رشد خیره‌کننده‌ای را پشت سر گذاشتند (با همه نوسانات و اصلاحی که داشتند) و جایگاه‌شان به‌عنوان هفتمین کلاس دارایی را تثبیت کردند. حالا دیگر کسی نمی‌تواند نسبت به وضیعت بیت‌کوین بی‌توجه باشد؛ هنوز هم می‌شود از بیت‌کوین بد گفت، ولی نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. حجم زیادی از این شماره ماهنامه را به بررسی ابعاد گوناگون بیت‌کوین اختصاص داده‌ایم و پرونده‌هایی از هفته‌نامه‌های نیوزویک، بارونز و چند نشریه دیگر را انتخاب کرده‌ایم.

در پرونده مفصل بیت‌کوین به این موضوع پرداخته‌ایم که اگر بیت‌کوین یک کلاس دارایی است، در برابر این کلاس دارایی چه باید کرد. سؤالی که در پرونده پرسیده‌ایم این است که «آیا بیت‌کوین غولی شکست‌ناپذیر است؟» اگر تا چند سال پیش مؤسسات مالی به بیت‌کوین بی‌توجه بودند و حضور مردم نقش مهمی در این بازار داشت، اکنون مؤسسات مالی، سوخت قابل توجهی برای موشک بیت‌کوین فراهم کرده‌اند. در این شماره همچنین میزگردی با حضور فعالان بازار درباره بیت‌کوین در ایران برگزار کرده‌ایم که امیدواریم به شناخت مدیران مالی و فناوری کشور از هفتمین کلاس دارایی کمک کند.


بستری امن برای معاملات آنلاین


زمانی که تراکنش‌‌ها گسترش پیدا می‌کند، ایجاد زیرساختی برای اعتماد یکی از پیش‌نیازهای مهم و جدی است. تضمین‌چی یکی از کسب‌وکارهایی است که این اواخر سروصدای زیادی به پا کرده است. گفت‌وگوی ویژه این شماره عصر تراکنش با بنیان‌گذار تضمین‌چی، حسین مرادی انجام شده است.

او در بخشی از گفت‌وگویش با ما می‌گوید: «ترجیحمان این است که بودجه و انرژی خود را به جای جنگیدن، صرف فرهنگ‌سازی و رقابت مسالمت‌آمیز با دیگر رقبا و پلتفرم‌ها کنیم. هدف ما این است که بخش لجستیک درخور شأن تضمین‌چی و مشتریان‌مان باشد؛ به این معنا که بر آن تسلط و اشراف کامل داشته باشیم و کالا و خدمات را در زمان مناسب از فروشنده تحویل بگیریم و به مشتری برسانیم. واضح است زمانی که کسب‌وکارها به این بلوغ برسند که از یک سرویس امن استفاده کنند، لازم است تمام اجزای دیگر این سرویس نیز امن و مطمئن باشد. حتی پیکی که به خانه‌های مردم مراجعه می‌کند، باید «امن» باشد و مشتری بااطمینان در را به روی او بگشاید.»


آینده خرده‌فروشی


پرداخت و بانکداری در سال‌های گذشته بسیاری از صنایع را تغییر داده‌اند و شاید یکی از مهم‌ترین صنایعی که دستخوش تغییر شده، صنعت خرده‌فروشی باشد. خرده‌فروشی بیش از هر زمان دیگری با پرداخت و بانکداری درهم‌تنیده شده است. نشریه اکونومیست گزارش مفصلی درباره آینده خرده‌فروشی منتشر کرده که متن کامل این گزارش را در این شماره می‌توانید بخوانید. خرده‌فروشی صنعتی است که همه مردم جهان به‌صورت پیوسته با آن سروکار دارند و کوچک‌ترین تغییری در ساختارهای آن تأثیر زیادی بر زندگی مردم دارد. بانکداری در سال‌های اخیر زمینه رشد جدی در صنعت خرده‌فروشی را فراهم کرده است.


چرا NFT پوچ است؟


NFT یا توکن‌غیرمثلی یا توکن غیرقابل معاوضه این روزها گل سر سبد محافل شده است، نه فقط میان تریدرها و آنان که با فناوری‌های مالی سر و کار دارند، که بسیار فراگیرتر از همه این‌ها شده است. هفته‌نامه نیویورک هم در یک پرونده خواندنی به سراغ این موضوع رفته و مورد اقبال قرار گرفتن این پدیده را مورد واکاوی قرار داده است. سؤال اصلی این پرونده این است که «معنای این همه پول چیست؟». این پرونده را به‌صورت کامل در شماره 45 ماهنامه عصر تراکنش ترجمه کرده‌ایم. تحریریه نیویورک معتقد است که توکن‌های غیرمثلی چیز عجیب و غریبی نیست و در ادامه مالی شدن اقتصاد است.


آینده‌ای که از آن می‌ترسیدیم


یکی از مطالب جذاب این شماره عصر تراکنش از ماهنامه خواندنی وایرد است. سال 1995، «دیوید کلی» از هم‌بنیان‌گذاران مجله «وایرد» یکی از مخالفان فناوری را به چالشی دعوت کرد: آیا در 25 سال آینده، فناوری جامعه را نابود خواهد کرد؟ اکنون نتیجه شرط‌بندی مشخص شده است. فناوری جامعه را نابود نکرد، ولی تغییرات زیادی بر آن تحمیل کرد. مقاله مفصل شروین وکیلی، جامعه‌شناس و پژوهشگر تاریخ از دیگر مطالب خواندنی این شماره است که خاستگاه سکه و ارز را مورد بررسی قرار داده است.

همچنین در این شماره گزارشی داریم از کلاب‌هاوس که به ناگهان در ایران مورد اقبال بسیار زیادی قرار گرفت. در این گزارش از فعالان اکوسیستم بانکی و فناوری‌های مالی پرسیدیم که فضای گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری در این اکوسیستم دارد. همچنین مثل همیشه آخرین نشریات معتبر دنیا را بررسی کرده‌ایم.

کوتاه سخن اینکه جز اینها مطالب خواندنی در این شماره کم نیست. عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.