راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صرافی‌های رمزارز زیر تیغ / آیا دولت ترکیه می‌تواند جلوی مبادلات رمزارز را بگیرد؟

محمدحسن هاشم‌خانلو / در شرایطی که ترکیه با تورم ۱۶.۲ درصدی مواجه بوده و لیر ترکیه در طی چند سال اخیر در حال نوسان بوده است، مردم این کشور در حال جایگزین کردن هر چه بیشتر پول ملی ترکیه با رمزارزها برای خریدوفروش‌هایشان هستند. کلاه‌برداری اخیر مدیرعامل یک صرافی رمزارز، تنها نمونه کوچکی از بحران‌آفرینی‌های رمزارزها برای لیر است.

بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، فاروق فاتح اوزر مؤسس و مدیرعامل صرافی رمزارز تودکس (Thodex) همراه با دو میلیارد دلار از وجوه سرمایه‌گذاران، از ترکیه به آلبانی گریخته است.

چهارشنبه گذشته، تودکس با انتشار مطلبی مشکوک اعلام کرده بود برای رسیدگی به یک سرمایه‌گذاری نامشخص خارجی، احتیاج به پنج روز زمان دارد. در همین روز که مدیرعامل این شرکت از دسترس خارج شده و جواب تلفن‌ها را نمی‌داد، خریدوفروش‌های این پلتفرم به حالت تعلیق درآمد.

در روز پنجشنبه، مقامات امنیتی ترکیه تصویر مدیرعامل ۲۷ ساله تودکس را منتشر کردند که در مرحله چک شدن پاسپورتش در فرودگاه استانبول، برای پرواز به مقصد نامشخصی بوده است. بعداً منابع امنیتی، حضور او را در آلبانی از سه‌شنبه تائید کردند.

وکیل یکی از شاکیان اوزر ادعا می‌کند تودکس ۴۰۰ هزار کاربر دارد که ۳۹۰ هزار نفر آن‌ها فعال هستند اما اوزر در وب‌سایت این شرکت اعلام کرده است تنها ۳۰ هزار نفر از کاربران از این شرایط متأثر شده‌اند و گزارش‌های مربوط به خسارت‌های ۲ میلیارد دلاری بی‌پایه و اساس است. هزاران کاربر تودکس به ثبت شکایت‌های خود علیه این شرکت پرداخته‌اند و درحالی‌که از دسترسی به حساب‌هایشان ناتوان‌اند، از استرداد نشدن پس‌اندازشان هراس دارند.

اوزر ادعا می‌کند اختلال در فعالیت‌های تودکس، به علت ناتوانی در جابجا کردن سهامش به یک سرمایه‌گذار دیگر اتفاق افتاده است. او بیان می‌کند علت فرار کردنش، شرمندگی‌اش به خاطر ناتوانی‌ در جبران خسارت‌های مردمی کاربران بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیرعامل تودکس در بیانیه‌ای پس از برشمردن شرایط سخت دوران کودکی و نوجوانی‌اش، از احساس شرمندگی‌ خود که در ماجرای مشکلات صرافی تودکس به وجود آمده می‌گوید. او سپس به سرمایه‌گذاران قول می‌دهد که بدهی آن‌ها را خواهد داد و بعدازآن به مراجع قضایی تسلیم می‌شود.


پیگیری مقامات قضایی ترکیه


پس از انتشار خبر خروج اوزر، در ساعت ۶ صبح روز جمعه به وقت ترکیه، پلیس این کشور به هشت شهر مختلف ازجمله استانبول برای بازرسی از دفاتر شرکت تودکس یورش برده و رایانه‌ها، وسایل نقلیه و اقلام دیجیتال آن‌ها را ضبط کرده است. بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، حکم بازداشت ۷۸ نفر صادر شده که ۶۲ نفر آن‌ها دستگیرشده و در بازداشت به سر می‌برند. مقامات ترکیه‌ای حساب‌های آقای اوزر را نیز مسدود کرده‌اند.

وزارت دادگستری ترکیه اقدامات قانونی خود را برای دستگیری و بازگرداندن بنیان‌گذار تودکس از تیرانا پایتخت آلبانی، آغاز کرده است. وزیر داخلی این کشور، سلیمان سویلو، نیز طی تماس تلفنی، با همتای آلبانیایی خود در این زمینه صحبت کرده است. همچنین پلیس بین‌الملل، اینترپل، پس از درخواست آنکارا، برای آقای اوزر اعلان قرمز صادر کرده است.


تقابل دولت ترکیه با رمزارزها


بنا بر گزارش بلومبرگ تورم ترکیه در ماه مارس به ۱۶.۲٪ رسید که سه برابر هدف‌گذاری ۵٪ بانک مرکزی ترکیه بوده است. در چند سال اخیر لیر ترکیه نوسانات مختلفی داشته و‌ امسال ۱۰٪ کم‌ارزش‌تر شده است. در این شرایط تورم‌زا، مردم ترکیه که به دنبال محافظت از پس‌اندازهایشان بوده‌اند، به رمز ارزها روی آورده‌اند.

کمیل ارتم، از مشاورین اقتصادی ارشد رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با بلومبرگ، نسبت به کلاه‌برداری‌های هرمی در بازار رمز ارز هشدار داد و از قانون‌گذاری‌های فوری ترکیه در این زمینه خبر می‌دهد.

هفته گذشته، ترکیه اعلام کرد از ۳۰ آوریل استفاده از رمزارزها برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات ممنوع می‌کند. بنا به گزارش الجزیره پس از اعلام خبر این ممنوعیت، در ساعت ۱۱: ۱۷ گرینویچ، ارزش بیت‌کوین ۴.۶ درصد کاهش پیدا کرد. ارزش رمزارزهایی مانند اتریوم و ریپل نیز ۶ تا ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

این تصمیم‌ها در شرایطی اتخاذ می‌شد که با اتصال سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای به صف جهانی بیت‌کوین، بازار رمزارز در این کشور رونق پیدا کرده بود. همچنین در همان هفته، شرکت رویال موتور که ماشین‌های رولزرویز و لوتوس را عرضه می‌کند، برای اولین بار در میان کسب‌وکارهای مستقر در ترکیه رمزارزها را برای پرداخت هزینه محصولاتشان پذیرفت که تهدیدی برای کم‌اهمیت شدن لیر در تبادلات مالی این کشور حساب می‌شود.

منتقدان دولت اردوغان، این تصمیم را اشتباهی مانند تصمیم شبانه او برای اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه در ماه گذشته می‌دانند که بنا به گزارش رویترز، منجر به کاهش ۱۳ درصدی ارزش ارز ترکیه شد.

با گذشت تنها چند روز از ماجرای تدوکس، فعالیت یک صرافی رمزارز دیگر به‌نام وبیتکوین (Vebitcoin) نیز سقوط کرده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت که چهارمین صرافی رمزارز با حجم تقریباً ۶۰ میلیون دلار در روز است، با ادعای شرایط نابسامان مالی، فعالیت‌های خود را متوقف کرده است. مدیرعامل وبیتکوین، ایلکر بأس (Ilker Bas) و سه نفر دیگر از کارکنان آن دستگیر شده‌اند.


بیم‌وامید رمزارزها


اگرچه در بسیاری از کشورها قانون‌های جدید برای نظارت بر دادوستد رمزارز وضع شده‌اند، این صنعت فاقد بازرسی‌های دقیق و مقررات‌گذاری‌های بازارهای مالی جاافتاده‌تر است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ارزش بیت‌کوین در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۶ برابر افزایش پیدا کرده است. سرمایه‌گذاران رمزارز باور دارند که این صنعت در طی چند سال گذشته به بلوغ رسیده است و امیدوارند با ورود سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌هایی مانند تسلا به این بازار، رمزارزها بتوانند به جریان اصلی راه بیابند.

بااین‌وجود، بی‌ثباتی در ارزش‌های رمزارزهای دیجیتال و احتمال سختگیری آتی در مقررات‌گذاری، ریسک‌های بزرگی برای این صنعت هستند. جسی پاول، مدیرعامل صرافی رمزارز کراکن (Kraken) در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید احتمالاً سختگیری‌های مختلفی بر رمز ارزها اعمال خواهد شد.

در سال ۲۰۱۹ صرافی رمزارز کانادایی کوادریگاسی‌اکس (QuadrigaCX) پس از مرگ مدیرعامل خود ورشکسته شد که به محبوس شدن دارایی‌های دیجیتال با میلیون‌ها دلار ارزش در یک کیف پول دیجیتال منجر شد.

‌مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (FCA) در ژانویه گذشته هشدار داد که سرمایه‌گذاران رمزارز باید احتمال از دست دادن تمامی پس‌انداز خود را با توجه به مخاطرات شدید رمزارزها در نظر بگیرند.

بنا به گزارش بلومبرگ، ارزش بیت‌کوین طی هفته گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته است. بیت‌کوین در این هفته، از زمان سقوط ارزش خود در فوریۀ (بهمن) گذشته، در بدترین وضع خود قرار دارد و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند این کاهش ارزش همچنان ادامه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.