راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضا باقری اصل در گفت‌وگو با راه‌پرداخت: هیچ فراخوان حضوری برای ثبت‌نام واکسن یا هر خدمت دیگری لازم نیست

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با راه پرداخت با تأکید بر اینکه هیچ نیازی به اعلام فراخوان عمومی حضوری برای ثبت‌نام واکسن کرونا از طرف هیچ نهاد دولتی نیست گفت: «مسیرهایی برای جلوگیری از حضور مردم وجود دارد.»

اعلام فراخوان عمومی حضوری برای ثبت‌نام واکسن کرونا، آن هم در شرایطی که باید از هر تجمعی اجتناب کرد بی‌شک بزرگ‌ترین و خطرآفرین‌ترین اشتباهی است که می‌تواند به شکل قابل‌توجهی به گسترش ویروس کرونا دامن بزند. ناقص بودن داده و اطلاعات شهروندی و پزشکی، عدم دسترسی به داده‌های سالم یا حتی نقص پرونده‌های سلامت هم هیچ‌کدام دلیلی بر چنین فراخوانی نیست. نمی‌توان در دورانی که حجم قابل‌توجهی از امور با استفاده از داده‌های از پیش جمع‌آوری شده قابل مدیریت است؛ یک بمب ساعتی مرگ‌بار را به بهانه دسترسی به واکسن روشن کرد.

کرونا هر روز زندگی را سخت‌تر و البته دایره حضور مردم را در جامعه تنگ‌تر از گذشته می‌کند. حالا با وجود همه این شرایط سخت دلمان خوش به توسعه تکنولوژی است. گسترش و توسعه ابزارهای فناوری ارتباطات و اطلاعات حجم قابل‌توجهی از اموری که باید حضوری حل‌وفصل می‌شد را به شکل آنلاین مدیریت می‌کند. هرچند تعداد قابل‌توجهی از مشاغل ناچار به حضور فیزیکی در محل کار خود هستند اما پرونده بزرگ سجام و موفقیت در احراز هویت میلیونی نشان داد؛ جمع‌آوری داده و پردازش آن به شکل آنلاین موفقیت‌آمیز انجام می‌شود.

در همین حین البته پیامک‌های تشویق مردم به ثبت‌نام در سامانه «سیب» که فقط هم‌نام سامانه وزارت بهداشت است منتشر شد. این در حالی است که علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد: «سامانه سیب به‌هیچ‌عنوان در دسترس مردم نیست و فقط مراقبین سلامت و پزشکان می‌توانند وارد شوند.» از سویی دیگر دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز به راه پرداخت گفت با این موضوع برخورد شده و از فعالیت‌های بیشتر جلوگیری شده است. اما آیا در نهایت مردم با وجود همه‌گیری بیماری کرونا و از سویی دیگر ثبت چندین باره داده‌های خود باید دوباره با مراجعه حضوری اطلاعات را تکمیل کنند؟


هیچ نیازی به فراخوان‌های عمومی نیست


رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با راه پرداخت با تأکید بر اینکه هیچ نیازی به اعلام فراخوان عمومی حضوری برای ثبت‌نام واکسن کرونا از طرف هیچ نهاد دولتی نیست گفت: «مسیرهایی برای جلوگیری از حضور مردم وجود دارد. تا این لحظه مصوبه‌ای از ستاد مبارزه با کرونا برای فراخوان عمومی حضوری دیده نشده اما درصورتی‌که دیده شود به‌طورقطع از طرف دبیرخانه شورا اقدام لازم انجام خواهد شد. در حال حاضر در تعامل با بخش‌های مختلف وزارت بهداشت و بیمه‌ها برای استفاده از داده‌های موجود و جلوگیری از فراخوان عمومی برای ثبت‌نام حضوری هستیم.»

باقری اصل ادامه داد: «این پیغام را به ستاد مبارزه با کرونا و کلیه دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر می‌دهیم که از هرگونه فراخوان عمومی حضوری اجتناب کند. از داده‌هایی که وجود دارد حداکثر استفاده را کرده و کسری اطلاعات را با همکاری وزارت ارتباطات و درگاه‌هایی که دارد پوشش دهند. نیاز به هیچ فراخوان عمومی در هیچ سرویس دولتی وجود ندارد. دولت به‌اندازه کافی داده در اختیار دارد و این ناهماهنگی‌های بخشی مانع تعامل‌پذیری شده است.»

او همچنین با اشاره به تجربه سهام عدالت و احراز هویت تعداد قابل‌توجهی از مردم گفت: «فراموش نکنید در پروژه ثبت‌نام سهام عدالت ۴۵ میلیون نفر بدون مراجعه حضوری سود سهام دریافت می‌کنند. این موضوع یک ضریب موفقیت بسیار بالا برای سنجش کیفیت داده‌های کشور است. زمانی که می‌توان با این شیوه پول پرداخت کرد ثبت‌نام واکسن را که قطعاً می‌توان به این شیوه انجام داد. هیچ فراخوان ملی حضوری لازم نیست و داده‌ها برای هر نوع سرویسی به‌قدری‌که لازم باشد کیفیت دارند.»


امکان راستی‌آزمایی و تکمیل اطلاعات فراهم است


دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره بخش‌هایی از داده‌ها که کیفیت کمی وجود دارد تأکید کرد: «در بخش‌هایی که کیفیت داده کم است، با مراجعه غیرحضوری در پرتال‌هایی که قابلیت ارائه سرویس میلیونی دارند امکان راستی‌آزمایی اطلاعات و تکمیل اطلاعات مردم فراهم است. فقط کافی است دستگاهی که می‌خواهد فراخوان عمومی حضوری اعلام کند از وزارت ارتباطات، کارگروه تعامل‌پذیری یا شورای اجرایی یک درخواست ثبت کند، اجابت این درخواست با همکاری اعضای فعال و دغدغه‌مند آن در کسری از زمان انجام خواهد شد.»

باقری‌اصل در بخش دیگری از توضیحات خود پیرامون روند داده‌های وزارت بهداشت به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: «ارائه خدمات در وزارت بهداشت در سه سطح انجام می‌شود. سطح یک مراکز سلامت و خانه‌های بهداشت در روستاها، سطح دو کلینیک‌های خصوصی، دولتی و درمانگاه‌ها و مراکزی که تقریباً تخصصی خدمات سرپایی درمان ارائه می‌کنند و سطح سه، سطح بستری در بیمارستان‌ها است. کل خدمات سلامت حدود ۸۰۰ میلیون تراکنش یا مراجعه سالانه برآورد می‌شود که بیشتر آنها در سطح یک و سطح دو است. در سطح سه نیز در سال‌های مختلف حدود ۱۴ تا ۱۷ میلیون خدمات بستری وجود دارد. مراجعه به این حجم از داده‌ها و بررسی آنها بیانگر آن است که اکثر خدمات به‌صورت سرپایی است.»


کمک نسخه‌پیچی الکترونیک به جمع‌آوری داده پزشکی


او همچنین افزود: «وزارت بهداشت با توسعه سامانه‌های سیب، ناب و سینا در حوزه بهداشت که وظیفه ارائه خدمات اولیه بهداشتی و درمانی را دارند. یکی از چالش‌ها در این روند این است که خود این سامانه‌ها که ایجادکننده خدمات بیمه‌ای در بعد اول بودند هنوز به خدمات بیمه‌ای اتصال کامل نداشته‌اند این عدم اتصال باعث شده در داشتن داده‌ها و ارجاعاتی که انجام می‌دهند در امر توسعه و سلامت الکترونیک و امر نسخه‌پیچی الکترونیک پیشرفت کمتری داشته باشند.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با توضیح درباره چرایی برخی مشکلات این سامانه‌ها گفت: «این سامانه‌ها از جنس سامانه‌های برون‌سپاری هستند و به‌ازای هر تراکنش ۳۵۰ تومان به نفع صاحب سامانه منظور می‌شود. تلقی من این است که در ستاد کرونا و تصمیم‌گیری‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود لازم است، مشارکت و مشورت حوزه‌های IT  بیمه‌ها و IT وزارت بهداشت بیشتر موردتوجه قرار گیرد. بسیاری از اطلاعات لازم حاصل الکترونیکی شدن نسخه و نسخه‌پیچی الکترونیکی و نیز پایگاه استحقاق سنجی بیمه درمان کشور است که در مسیر توسعه خوبی قرار دارند و می‌توانند یاریگر وزارت بهداشت و ستاد کرونا در تصمیمات مربوط به  مقابله با ویروس کرونا و امر واکسیناسیون باشند. »

از سویی دیگر او به روند نسخه و نسخ پیچی الکترونیکی اشاره کرد و گفت: «ما در تلاش هستیم و جلسات مکرری با وزارت بهداشت درباره موضوع نسخه و نسخه‌پیچی الکترونیک در انتظار اعلام نظر هستیم. حتی خبرهایی هم درباره ارسال پیامک فراخوان مراجعه برای تکمیل پرونده‌های سلامت وجود داشت. وزارت ارتباطات با مشارکت جدی وزیر ارتباطات همه تلاش خود را کرد تا از ارسال این پیامک جلوگیری کند. همه تلاش بر این است که فراخوان‌های عمومی را شاهد نباشیم. هر فراخوان عمومی از ابتدا تاکنون باعث دوگانگی داده‌ها شده و این عدم یکپارچگی را دامن زده است. از طرفی هم باتوجه‌به گسترش ویروس کرونا در شرایط فعلی چنین فراخوان‌هایی موضوع سلامت عمومی را به شدت با خطر مواجه می‌کند. ما در تلاشیم تا بتوانیم ستاد مبارزه با کرونا را مجاب کنیم از داده‌ها استفاده کنند و از دعوت مردم به حضور در مراکز پیشخوان برای ثبت‌نام واکسن جلوگیری کنیم.»


تصمیمات بخشی و موانع بعدی


باقری‌اصل با تأکید بر اینکه مانع این موضوع وزارت بهداشت نیست، ادامه داد: «IT وزارت بهداشت نسبت به موضوع اشراف دارد و از سویی دیگر بیمه سلامت ایرانیان را در اختیار دارند و پایگاه اطلاعات بیمه کشور نزد آنهاست. به نظر می‌رسد تعامل بین آنها صورت نگرفته و این تصمیم ناشی از کل وزارت بهداشت نیست و این تصمیم بخشی و کلی است. خود وزارت بهداشت و داده‌های وزارت بهداشت درباره این موضوع کفایت می‌کند.»

او هرگونه فراخوان عمومی حضوری را غیر لازم و نامناسب اعلام و کرد و گفت: «حتی اگر بخواهد فراخوانی  برای واکسیناسیون برگزار شود بهره گیری از پرتال های  درحال کار مثل دولت همراه، پرتال  دولت  وحتی پورتال خود سلامت که کل فرآیند ها به صورت الکترونیک با احراز هویت  انجام میگیرد، این سرویس را به رایگان و در جهت خیر عمومی برای حفظ سلامت جامعه ارائه شود اقل  کاری که میشود کرد تعامل داده های سامانه های وزارت بهداشت با داده های پایه کشور است تا با بهره گیری از تلفن همراه برای آن دسته از افرادی که اطلاعات انها در سامانه های وزارت بهداشت درج نشده  فراخوان الکترونیکی برای تکمیل اطلاعات فراهم شود.»

باقری‌اصل در پایان تأکید کرد: «وزارت ارتباطات نظیر اقداماتی که برای پروژه‌های ملی انجام داده است برای ارائه خدمات میلیونی اعلام آمادگی می‌کند. از سویی دیگر هیچ نیازی هم به ثبت سامانه جدید نیست. فقط کافی است این موضوع با همکاری دستگاه‌های اجرایی از طریق سامانه و پورتال‌های توسعه‌یافته و فعال دولت اجرایی شده و به‌هیچ‌وجه و برای هیچ کاری مردم عزیز کشورمان به پیشخوان‌ها و مراکز ثبت فیزیکی دعوت نشوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.