راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعضای هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی انتخاب شدند

در پی تصویب مصوبه تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های خصوصی در جلسه علنی 19 اسفند مجلس، بعد از گذشت حدود یک ماه اعضای هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی از میان داوطلبان در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس انتخاب شدند.

به گزارش راه‌پرداخت، در متن این مصوبه که با تقاضای مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در دستور کار مجلس قرار گرفته بود، آمده است: از زمان ظهور مجدد بانکداری غیردولتی در اوایل دهه ۸۰، نظارت بر حوزه بانکی و پاسخگویی شبکه بانکی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است. بررسی دقیق مسئله، نشان از پدیده‌های ناگوار زیادی است که طی بیش از دودهه فعالیت بانک‌های خصوصی در اقتصاد ایران ظاهر شده و خسارت‌های زیادی نیز به مجموعه اقتصاد وارد کرده است.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز با بیان اینکه در سال‌های اخیر عملکرد بانک‌های خصوصی آسیب بسیاری به‌نظام اقتصادی کشور وارد کرده و بخشی از افزایش نقدینگی به دلیل خلق پول بانکی توسط این بانک‌ها است موافقت خود را با این طرح اعلام کرده بود.

طرح تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی 12 محور دارد، که رسیدگی به بدهکاران کلان بانکی، نوع سرمایه‌گذاری بانک‌های خصوصی که آیا در حوزه تولید سرمایه‌گذاری شده است یا خیر، نوع دارایی‌های بانک‌ها، مطالبات غیر جاری و… از جمله محورهای آن هستند.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، رسیدگی به بدهی ابر بدهکاران بانکی یکی از اصلی‌ترین محورهای این طرح است، چراکه به دلیل مماشات و همراهی با ابر بدهکاران بانکی، پرداخت بدهی آن‌ها به بانک‌ها به پرونده‌های قضایی تبدیل می‌شود و ازآنجاکه بانک مرکزی از نظر قانونی استقلال و اقتدار لازم را ندارد، نمی‌تواند این تخلفات را پیگیری کند.

برخی از این بانک‌های خصوصی در مناطق استراتژیک ناحیه شهری ساختمان‌های گران قیمتی در اختیار گرفتند و مجلس را به این امر واداشتند که با تحقیق و تفحص زوایای بیشتری از این تخلفات را روشن کند.

مجتبی توانگر، سید احسان خاندوزی، مهدی طغیانی، مالک شریعتی، سید غنی نظری، محسن علیزاده، سید لفته احمدنژاد، صمدالله محمدی، احمد امیرآبادی، انور حبیب‌زاده، سید کاظم موسوی، مسلم صالحی، غلامرضا مرحبا، شهباز حسن‌پور و محمد رشیدی منتخبان هیئت تحقیق و تفحص از میان داوطلبان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.