راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی دو خدمت جدید در سامانه الکترونیک مالیاتی کشور

استعلام بدهی مالیاتی و ممنوع‌الخروجی دو خدمت جدید سامانه الکترونیک مالیاتی کشور است که از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی مالیاتی فراهم شده است.

هادی خانی معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه‌ای با شبکه خبر، امور مالیاتی را یک سازمان سرویس محور معرفی کرد که مشتریان اصلی آن عموم مردم هستند. به گفته او از سال‌های گذشته سازمان تلاش کرده تا یک سری از خدماتش را به صورت الکترونیکی فراهم کند؛ چراکه یکی از آسیب‌های جدی که باعث نارضایتی مردم و بروز برخی مفاسد بوده، ارتباطات چهره به چهره مردم و دستگاه‌های دولتی است. در همین راستا از سال‌های گذشته سازمان تلاش کرده تا این ارتباطات را به حداقل برساند تا علاوه بر مدیریت بهتر نیروهای سازمان، رضایت مردم از سرویس‌های دریافتی را نیز افزایش دهد.

خانی درباره این درگاه ملی خدمات الکترونیکی توضیح داد: «سلسله اقدامات انجام شده در سال‌های قبل، سال گذشته در قالب یک ایده به اسم درگاه ملی خدمات الکترونیکی در سازمان امور مالیاتی پیاده‌سازی شد و سرویس‌ها در قالب یک پنجره قرار گرفت تا هر یک از مردم اگر سابقه و پرونده‌ای در نظام مالیاتی دارند بتوانند به اطلاعات خودشان دسترسی داشته باشند.»

هادی خانی معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی

خانی مشتریان سازمان را به دو دسته فعالان اقتصادی و مردم عادی تقسیم کرد و گفت: «مشتریان ما دو دسته هستند. یک دسته فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی هستند که در نظام مالیاتی پرونده دارند و باید فعالیتشان را اعلام کنند و اظهارنامه ارائه بدهند. دسته دیگر از مشتریان سازمان ما مردم عادی هستند که مودی مالیاتی نیستند و پرنده مالیاتی ندارند اما سابقه مالیاتی دارند. ما این درگاه را به نحوی طراحی کردیم تا کسانی که فعال اقتصادی هستند بدون نیاز به مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی بتوانند اطلاعات پرونده‌های خودشان را چه در حوزه مالیات بر ارزش افزوده و چه در حوزه مالیات بر عملکرد، از سوابق گذشته تا به امروزشان را ببینند و اگر بدهی مالیاتی یا وضعیت ممنوع‌الخروجی دارند، از آن مطلع شوند.»

آدرس این درگاه به نشانی my.tax.gov.ir است که از طریق آن افراد می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت الکترونیکی علاوه بر مشاهده سوابق خودشان، درخواست‌هایی که دارند را نیز به صورت الکترونیکی انجام دهند.

چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند. خانی در توضیح بیشتر درباره طراحی این سامانه گفت: «سامانه به نحوی طراحی شده که شناسه کاربری برای ورود اشخاص حقیقی کد ملی و برای اشخاص حقوقی شناسه ملی است. رمز ورود هم برای اشخاص مودی قبلا تعیین شده است. کسانی که برای اولین بار می‌خواهند به سایت مراجعه کنند، در همان پنجره یک صفحه به اسم «ثبت نام» قرار دارد که می‌توانند اطلاعات حداقلی خود مانند شماره موبایل را وارد کنند. اگر تایید شود که شماره موبایل واردشده مربوط به خود شخص است، رمز ورود به آن شماره همراه پیامک می‌شود و فرد از طریق آن می‌تواند وارد درگاه شود.»

به گفته معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در حال حاضر و در گام اول بالغ بر ۲۵ سرویس که در گذشته به صورت پراکنده به مردم عرضه می‌‌شد در قالب این پنجره سامان‌دهی شده و تا پایان دولت، ۱۲ سرویس دیگر هم اضافه می‌شود. این سرویس‌ها جزو سرویس‌هایی است که بیشترین حجم مراجعات مردمی را داشته و به این طریق بسیاری از تبعات مراجعات حضوری نیز کاهش می‌یابد.

خانی درباره ملزم بودن افراد برای ورود به این سامانه و تشکیل پرونده توضیح داد: «بحث ثبت‌نام و تشکیل پرونده در این سامانه برای آحاد مردم الزامی نیست و صرفا خدمتی است تا دیگر نیاز نباشد افراد برای دریافت اطلاعات و خدمات مورنظرشان به صورت حضوری مراجعه کنند. این سامانه به این نیت طراحی شده که افراد، چه مودیان و چه افراد غیرمودی، بتوانند به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به اطلاعاتی که از سوابقشان نیاز دارند دسترسی پیدا کنند و از دیتاها استفاده کنند.»

این سامانه کاملا برخط و به لحظه است و ارتباط مستقیم با سامانه‌های اصلی بک‌اند در سازمان امور مالیاتی دارد و افراد می‌توانند دیتاها و اطلاعات پیش‌بینی‌شده را مشاهده کنند. خانی با اشاره به اینکه هر فرد پنجره اختصاصی خودش را خواهد داشت، گفت: «به سمتی حرکت می‌کنیم که این راه به عنوان راه ارتباطی میان سازمان و مشتریانش روز به روز توسعه پیدا کند و حضور فیزیکی مردم به سازمان کاهش یابد و مطالبات دریافت خدمات مردم از سازمان در قالب همین پنجره انجام شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.