راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه از زبان رئیس سازمان بورس / نحوه معامله سهام عدالت تغییر می‌کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه چشم‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت همیشه مثبت است، اعلام کرد: آمارها بیانگر آن است که اقتصاد کشور در سال جاری از رکود خارج خواهد شد، بنابراین فضای بازار سرمایه نیز مثبت خواهد بود و امیدوارم مردم بتوانند با تحلیل و مدیریت ریسک از این فضا استفاده کنند.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه ۶ سیما، با بیان اینکه سه عامل در صعود و نزول بورس تأثیرگذار هستند، توضیح داد: «عامل نخست فضای اقتصاد کلان کشور است. سال ۱۳۹۹ فقط بازار سهام صعودی و نزولی نبود بلکه همه بازارهای دارایی از جمله ارز، طلا و مسکن پرنوسان بودند.»

دهقان دهنوی افزود: «برخی عوامل دیگر که خارج از بازار بودند اما روی بازار تأثیر داشتند، برخی اشکالات ساختاری از جمله قیمت‌گذاری‌های دستوری بودند که باعث انحراف منابع از سمت شرکت‌های تولیدی به فضاهای دیگر می‌شود. همچنین برخی اظهارنظرهایی که در آن‌ها حساسیت‌های بازار سرمایه در نظر گرفته نمی‌شد.»
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: «عوامل دیگر درون بازاری است که وظیفه ما به‌عنوان سازمان کنترل و تقویت آن‌هاست. برای مثال شفافیت اطلاعات.»

دهقان دهنوی در ادامه با پذیرش این موضوع که اعتماد به بازار سرمایه آسیب دیده است، گفت: «این اعتماد باید احیا شود. صحبت‌کردن به‌تنهایی باعث احیای اعتماد نمی‌شود و اگر پشت صحبت‌کردن عمل نباشد بدتر باعث بی‌اعتمادی خواهد شد.»

او ادامه داد: «باید جریان اطلاعات در بازار سرمایه تقویت شود و شرکت‌ها اطلاعات شفاف‌تر و دقیق‌تری را به سهام‌داران ارائه دهند. از سوی دیگر باید نظارت بر فعالیت‌های بازار سرمایه تقویت شود. بازار سرمایه بزرگ‌تر شده و نظارت‌های معمول پاسخگو نیست. ما به سمتی حرکت می‌کنیم که نظارت اتوماتیک شود.»


تغییر در نحوه معامله سهام عدالت


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به آزادسازی سهام عدالت در سال ۱۳۹۹، گفت: «سهام عدالت دارایی مردم محسوب می‌شد اما امکان استفاده از این دارایی برای آن‌ها وجود نداشت. با توجه به شیوع کرونا در این سال و فشار معیشتی، آزادسازی سهام عدالت در دولت تصویب و در نهایت اجرایی شد.»
دهقان دهنوی ادامه داد: «از آنجا که تعداد مشمولان سهام عدالت قابل‌توجه است، باعث افزایش فشار فروش در بازار شد. به همین دلیل فروش آن را متوقف کردیم و در حال طراحی روش‌هایی هستیم که به‌صورت غیرمستقیم امکان نقدپذیری آن وجود داشته باشد تا به بازار هم آسیب وارد نکند.»

وی ادامه داد: «پیشنهادهای خوبی هم در این راستا مطرح شده است که از جمله آن می‌توان به این اشاره کرد که سهام عدالت به‌عنوان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود و این واحدها که بازدهی خوبی هم دارند در اختیار مردم قرار بگیرد که یا سود آن را دریافت کنند و یا قادر به فروش آن باشند.»


چشم‌انداز بازار در سال جاری


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه درمورد چشم‌انداز بازار سرمایه در سال جاری نیز گفت: «آمارهایی که در سال ۱۳۹۹ ارائه شد حاکی از خروج اقتصاد کشور از رکود است. همچنین عملکرد شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد سوددهی و بازدهی این شرکت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. زمانی که اقتصاد وارد رونق می‌شود، فضای بازار نیز مثبت خواهد شد و امیدوارم مردم با تحلیل و ارزیابی و مدیریت ریسک از این فضا استفاده لازم را ببرند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.