راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چشم‌انداز نرخ دلار تا شهریور ۱۴۰۰

سال گذشته نوسانات ارزی یکی از پرچالش‌ترین روندهای اقتصادی کشور بود. تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در چنین شرایطی به‌سختی پیش رفت

نرخ ارز و مخصوصاً دلار در روند اقتصادی کشور اثرگذاری بسیار بالایی دارد. این یک واقعیت انکارناپذیر است که اقتصاد کشور به شکل سنتی همواره تحت‌تأثیر نرخ دلار است. این اثرپذیری تا جایی است که از مصرفی‌ترین اقلام زندگی روزمره تا مسکن و خودرو تحت‌تأثیر نوسانات دلار هستند. از همین روست که پیش‌بینی نرخ دلار برای جامعه اهمیتی ویژه دارد. تحولات سیاسی، اجتماعی و مخصوصاً جریان سیاست خارجی همواره بر قیمت دلار اثر داشته است. بر همین اساس گمانه‌زنی نرخ دلار در کشور، از آن دست گمانه‌زنی‌هایی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند نمی‌توان به‌سادگی درباره آن اظهارنظر کرد.

سال گذشته نوسانات ارزی یکی از پرچالش‌ترین روندهای اقتصادی کشور بود. تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در چنین شرایطی به‌سختی پیش رفت. نه‌تنها تجار و بازرگانان امکان تصمیم‌گیری مناسب برای مواجه شدن با این موضوع را نداشتند، بلکه مردم عادی نیز در تأمین معاش تا مدیریت هزینه‌های روزمره زندگی خود دچار مشکلاتی شدند. تولیدکنندگان در روند تأمین مواد اولیه به دلیل جابه‌جایی نرخ دلار دچار چالش شدند و این نوسانات بار دیگر اثر قابل‌توجهی بر روزمره زندگی مردم ایجاد کرد.

همین نوسانات شرایطی را فراهم کرد تا برای تصویرسازی بخشی از اقتصاد کشور در راه‌پرداخت به گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی، فعالان تجاری و اعضای اتاق بازرگانی و البته اساتید دانشگاه بنشینیم. در نهایت این افراد چشم‌اندازی برای نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ ترسیم کردند. هرچند با تعداد قابل‌توجهی از کارشناسان اقتصادی تماس برقرار کردیم اما به دلیل غیرقابل‌پیش‌بینی بودن شرایط سال ۱۴۰۰ در نهایت پیش‌بینی ۱۰ کارشناس و فعال اقتصادی را به دست آوردیم. این چشم‌انداز اعدادی تقریبی است و نرخ تعیین شده تا پایان شهریور ۱۴۰۰ است. این جدول تصویری از نرخ دلار در ذهن کارشناسان اقتصادی است.

جهت مشاهده فایل باکیفیت تصویر زیر، روی آن کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.