راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزیت‌های دستگاه خودگردان برای بانک‌ها و کاربران / تجربه‌های متفاوت از خودگردان‌های توسن‌تکنو

در شرایط بحران‌زده‌ای که کرونا ما را در آن قرار داد، نظام بانکی ما توانست با کمک ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که دارد، زیر فشارهای موجود دوام بیاورد و به سرویس‌دهی‌ خود به مشتریان ادامه دهد. شیوه‌های جابه‌جایی پول با کمک ابزارهای موجود توانست بخشی از رفت‌وآمدها و مراجعات حضوری به شعب را کاهش دهد و به رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کمک کند. دستگاه‌های CRS (خودگردان) نسل جدید خودپردازها با قابلیت دریافت پول نقد و بازگرداندن آن به چرخه فعالیت هستند که نقش به‌سزایی در تسهیل خدمت‌رسانی به مشتریان ایفا می‌کنند.

ماشین خودگردان یا ATMR یا CRS، ماشینی است که به خودی خود امور را به صورت ۷ در ۲۴ و در هر زمانی از شبانه‌روز انجام می‌دهد و در حقیقت یک ماشین سلف‌سرویس است. باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، ترجیحا بهتر است مردم برای واریز یا دریافت وجه به شعب مراجعه نکنند. این ماشین که به‌صورت پیوسته سرویس ارائه می‌دهد، این امکان را به مردم داده که در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر روزی از هفته، بتوانند به حساب مورد نظر خود، وجه واریز کنند و علاوه بر این، تمامی خدمات ماشین خودپرداز را نیز به مشتریان ارائه می‌دهد.

شرکت توسن تکنو به عنوان اولین تولیدکننده دستگاه‌های CRS در کشور، در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ خودگردان به بازار عرضه کرده و سهم بالای ۹۵ درصدی در بازار کشور دارد. عملکرد خودگردان‌ها به این صورت است که از پول‌های خودش برای ارائه خدمات استفاده می‌کند و نیازی به حضور فرد برای پول‌گذاری در ماشین نیست و بدین‌ترتیب حجم کار شعبه را کاهش می‌دهد. نکته دیگری هم که وجود دارد بحث جذب منابع برای بانک است و می‌تواند وجه خوبی را در اختیار شعبه قرار دهد.

دستگاه‌های خودگردان، یک تیر و دو نشان است. خودگردان‌ها توانستند در این شرایط به کمک بانک‌ها بیایند و بخش زیادی از فشارهای کاری روی کارکنان شعب را بردارند. مزیت‌هایی که استفاده از خودگردان‌ها برای بانک‌ها به ارمغان آورده، قابل توجه است.


مزیت‌های استفاده از خودگردان برای بانک‌ها


  • استفاده بهینه‌تر کارکنان شعبه از زمان
  • افزایش رضایت مشتری‌ها از خدمات ارائه‌شده
  • کاهش هزینه پول‌رسانی به شعب و ماشین‌های بانکی
  •  مدیریت مطلوب چرخه نقدینگی شعب
  • دریافت همه نوع اسکناس و چک پول‌های رسمی کشور
  • کاهش احتمال ورود اسکناس‌های جعلی به چرخه نقدینگی
  • کاهش احتمال بروز خطای انسانی
  • حفظ سلامت کارکنان با کاهش مراجعات به شعب
تجربه خانم جباری از دستگاه‌های خودگردان. خانم جباری از فروشنده‌های شال و روسری است.

علاوه بر این، خودگردان‌ها برای مردم نیز سهولت و رفاه بیشتری در انجام فعالیت‌های روتین بانکی‌شان فراهم کرده‌ است. این سهولت و رفاه را می‌توان در بازخوردها و نظراتی که مشتریان بانکی داشته‌اند، مشاهده کرد. تجربه‌های کاربری مختلف نشان داده که دستگاه‌های خودگردان توانسته‌اند اصلی‌ترین دلیل مراجعه بسیاری از افراد به شعب بانک، که همان واریز و برداشت پول نقد و مدیریت چک‌هایشان است را در سریع‌ترین زمان ممکن و به آسانی انجام دهد. با تعدادی از فعالین اصناف مختلف در بازار، از فروشنده‌های شال و روسری و پرده و رانندگان تاکسی گرفته تا فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی و سوپرمارکت‌ها درباره تجربه‌ای که از خودگردان‌ها داشتند، صحبت کردیم.

تجربه خانم بهروز وزیری از دستگاه‌های خودگردان. خانم بهروز وزیری در صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی فعالیت دارد.

تمامی این اصناف به دلیل سروکار داشتن با افراد و مشتریان مختلف، حساسیت بیشتری روی سلامتشان و حفظ پروتکل‌های بهداشتی دارند. از طرف دیگر انجام امور بانکی به ویژه واریز و برداشت پول نقد و انجام عملیات مربوط به چک یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های روزانه این افراد است و ریسک اسکناس‌های آلوده و حضور در شعبه، خطر ابتلا به ویروس کرونا را به همراه دارد.

تجربه آقای یوسفی از دستگاه‌های خودگردان. آقای یوسفی در صنف فروشندگان پرده فعالیت دارد.

چالش‌های بانکی کاربران


هرکدام از این کاربران که در اصناف مختلف مشغول به کار هستند، با یک سری چالش‌های یکسان در طول روز مواجه‌اند. ازجمله این چالش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد زیاد چک‌های صادره و وارده و نیاز به مدیریت آنها
  • نیاز به واریز اسکناس‌های دریافتی از مشتریان به حساب بانکی
  • متفاوت بودن ساعت کاری کاربر با ساعت کاری شعب بانک
  • انتظارهای طولانی در صف بانک
  • شیوع ویروس کرونا و محدودیت واریز وجه نقد در شعب

استفاده از دستگاه‌های خودگردان راهکار اصلی ارائه‌شده توسط شرکت توسن تکنو برای مراجعه کمتر به شعبه و مدیریت بهتر جریان نقدینگی، مدیریت چک‌ها و واریز و برداشت وجه نقد است. از اصلی‌ترین دلایل مراجعه این افراد به شعب بانک، واریز وجه نقد به حساب و برداشت پول است که در دوران شیوع کرونا به چالشی در انجام فعالیت‌های روزمره‌شان تبدیل شده است.

تجربه آقای جان‌فدا از دستگاه‌های خودگردان. آقای جان‌فدا در صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسسی فعالیت دارد.

اما استفاده از دستگاه‌های خودگردان باتوجه به عدم نیاز به حضور در شعب و همینطور در دسترس بودنشان در نقاط مختلف شهر، این چالش را برطرف کرده و همچنین مزیت‌های بسیار دیگری را هم برای افراد به همراه داشته که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.


مزیت‌های دستگاه‌های خودگردان برای کاربران


  • واریز آنی اسکناس به حساب
  • مدیریت بهتر جریان نقدینگی
  • عدم محدودیت در نوع اسکناس واریزی
  • عدم نیاز به حضور در شعب
  • استفاده بهینه از زمان
  • در دسترس بودن خودگردان‌ها در نقاط مختلف
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری
  • احساس امنیت بیشتر به خاطر عدم نیاز به حمل پول تا شعبه
  • آسودگی خاطر از پاس شدن چک‌ها در روز بعد
تجربه آقای دهباشی از دستگاه‌های خودگردان. آقای دهباشی در صنف تاکسیرانی فعالیت دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.