راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صادرات، نقطه‌عطف کیفیت خدمات و محصولات توسن / مدیرعامل شرکت توسن از رمزوراز تبدیل‌شدن این مجموعه به صادرکننده نمونه حوزه فناوری اطلاعات می‌گوید

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / وابستگی به نفت، چندین دهه است بلای جان اقتصاد ایران شده است؛ علت‌العللی که ترکیب آن با مسائل ساختاری و سیاستی دیگر، مسیر توسعه را چنان سخت و دشوار کرده که گروهی تنها راه علاج را حرکت به سمت اقتصاد و صادرات غیرنفتی می‌دانند. اگر از صنایع معدنی و هنرهای دستی و خشکبار و مواد پروتئینی و طیف گسترده‌ای از محصولات صادراتی بگذریم، احتمالاً آخرین محصولی که عموم مردم تصور می‌کنند، محصولات حوزه فناوری اطلاعات باشد.

واقعیت اما این است که در این حوزه، شرکت‌های خوش‌نامی حضور فعالانه دارند. توسن یکی از همین شرکت‌هاست که امسال با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، به‌عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شده است. توسن از چند سال قبل با طراحی برنامه‌ای به نام «نظام جامع صادرات» سرمایه‌گذاری فراوانی برای صادرات‌محور کردن محصولات و خدمات خود کرده است. تلاشی که مدیرعامل این شرکت می‌گوید هدف‌شان کمک به ارزآوری و افتخارآفرینی برای کشور است. با سیدروح‌الله اردکانی، درباره توسن گفت‌وگو کرده‌ایم.

شرکت توسن در روز ملی صادرات به‌عنوان صادرکننده نمونه در حوزه فناوری اطلاعات برگزیده شد، این جایگاه برای توسن از چه اهمیتی برخوردار است؟

توسعه صادرات و تأکید بر صادرات غیرنفتی، یکی از راهبردهای بارز در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به‌شمار می‌آید. از منظر اقتصاد، توسعه صادرات غیرنفتی، علاوه بر اینکه سبب افزایش درآمدهای ارزی و غیرنفتی و بهبود تراز پرداخت‌های ارزی می‌شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر اشتغال در کشور بگذارد.

اما واقعیت این است که در ایران معمولاً زمانی به رشد و توسعه صادرات غیرنفتی توجه می‌شود که صادرات نفتی و درآمدهای حاصل از فروش آن دچار رکود شده باشد. همین امر سبب شده که عدم وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی، تنوع‌بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تأکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد.

با وجود دشواری‌های ناشی از شرایط جنگ اقتصادی در سال‌های اخیر و فراگیری بیماری کووید-۱۹ در یک سال گذشته، صادرات همواره یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت توسن بوده است.

در زمینه صادرات‌محور کردن خدمات و محصولات شرکت توسن، سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های فراوانی صورت گرفته که می‌توان به ارتقای کیفیت محصولات در سطح بین‌المللی و کاربست استانداردهای بین‌المللی برای سازگاری محصولات و سیستم‌سازی در سطح منابع انسانی و فرایندها اشاره کرد.

صادرات موفق شرکت توسن نقطه‌عطفی جهت تأیید هرچه بیشتر کیفیت بالای محصولات و قابلیت‌های این شرکت بوده و این مهم بیانگر پتانسیل بالای این شرکت ایرانی جهت صادرات حوزه فناوری اطلاعات بوده است. از طرفی این جایگاه مسئولیت مهمی برای توسن به ارمغان خواهد داشت، یعنی حفظ کیفیت در بالاترین سطح و رقابت در عرصه بین‌المللی با تکیه بر توان داخلی و توسعه بازار بر مبنای خلق فرصت‌های جدید. از سوی دیگر این باور را ایجاد کرده‌ایم که با تکیه بر متخصصان کشور عزیزمان و با وجود تحریم‌های ظالمانه می‌توان محصولات و خدماتی را در رقابت با کشورهای صاحب فناوری ارائه کنیم که مورد انتخاب و تحسین طرف خارجی باشد.

شرکت توسن در حالی به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده که شرکت‌های صادرکننده حوزه فناوری اطلاعات، به‌طور معمول در این رده‌بندی قرار نمی‌گرفتند. توسن طی یک سال گذشته چه برنامه‌ریزی در این راستا برای توسعه محصولات صادراتی خود انجام داده است؟

واقعیت این است که سطح تحرک ایران از نظر صادرات محصولات فناوری اطلاعات و محصولات دانش‌بنیان در مقایسه با کشورهای در حال توسعه، بسیار اندک و نیازمند توجه بیشتر است. اقتصادهای در حال توسعه‌ای نظیر برزیل، مالزی، چین و هند همپای کشورهای تازه صنعتی‌شده نظیر کره و کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر ژاپن حجم صادرات فناوری‌های پیشرفته خود را طی دو دهه گذشته به‌طور مستمر افزایش داده‌اند. اما ایران با وجود رشد اندک این شاخص در بازه زمانی مذکور، فاصله زیادی با این گروه از کشورها دارد.

سازمان‌های امروز در گذر از یک تغییرات انقلاب‌گونه از عصر صنعتی به عصر اطلاعات هستند و موفقیت سازمان‌ها به برنامه‌ها و استراتژی آنها وابسته است که چطور می‌توانند به‌خوبی منافعی را از اقتصادهای گسترده‌شده، به دست آورند. به نظر من موفقیت، سرانجام به سازمان‌هایی تعلق دارد که بتوانند فناوری جدیدی را از دارایی‌های فیزیکی در کلاس جهانی به وجود آورند و از این طریق به محصولات استاندارد دست یابند. ما به این باور رسیده‌ایم که بازار جهانی شامل مجموعه‌ای از سازمان‌هایی است که با ملیت‌های مختلف برای موفقیت به رقابت در زمینه محصول باکیفیت، قیمت تمام‌شده، رضایت و خشنودی مشتری خواهند پرداخت.

تولید محصولات در کلاس جهانی، به‌طوری که قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی باشد، ضرورت برنامه‌ریزی استراتژیک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند تا قابلیت عملکردی رقبا، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و مبنایی برای ایجاد تغییرات دائمی و تعریف استراتژی‌های تولیدی و صنعتی قرار گیرد. زمانی سازمان به وضعیت تولید در کلاس جهانی می‌رسد که توانسته باشد به‌طور موفقیت‌آمیزی قابلیت‌های تولیدی برای پشتیبانی از کل شرکت در دستیابی به یک مزیت رقابتی مستمر در زمینه‌هایی از قبیل هزینه، کیفیت، تحویل محصول، انعطاف‌پذیری و نوآوری ایجاد کند.

ادبیات تولید در کلاس جهانی ساختار فعل‌وانفعالات بین واحدهای سازمان را مشخص می‌کند که چه چیزی مرز بین سازمان‌های تولید در کلاس جهانی و دیگر سازمان‌ها را معین خواهد ساخت. باید به این باور برسیم که واقعیت اصلی و کلیدی عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، این است که همه کشورها، همه بازارها، همه بسترهای ارتباطی و همه منابع طبیعی به یکدیگر متصل‌اند. پیوسته‌شدن و اتصال، یک ابزار نیست؛ بلکه تحولی است که همه‌چیز را برای همیشه تغییر می‌دهد و متحول می‌کند. باید بدانیم که فناوری خنثی نیست و اثرات شگرفی ایجاد خواهد کرد.

هر توسعه جدیدی در امکانات و فناوری را می‌توانیم در یک طیف قرار دهیم، یک طرف این طیف می‌تواند تکرار کاراتر فعالیت‌های موجود باشد و سمت دیگر تحول فعالیت‌ها و نگرش موجود.

در این راستا از منظر ما اولین قدم داشتن چشم‌اندازی شفاف و دیدگاهی کل‌نگر و سیستمی، به بحث صادرات بوده، سپس هم‌راستاسازی کلیه عواملی که می‌تواند در زنجیره ارزش صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات‌محور نقش داشته باشند. یکی از مهم‌ترین اهداف کلیدی تبیین‌شده طراحی نظام جامع صادرات در شرکت توسن بوده است. طراحی این نظام شامل مدیریت تجارب و دروس آموخته پیرامون مباحث صادراتی بوده و مبتنی بر تجربه حضور در کشورهایی است که در خصوص صادرات خدمات، حداقل یک بار با آنها تعامل صورت گرفته است. این نظام شامل: نرم‌افزار، مدیریت تجارب و دروس آموخته، ساختار مورد نیاز شرکت، فرایندهای مدیریتی، ارزیابی تجربه، نظام پاداش، آموزش و فرهنگ‌سازی است. این نظام طراحی شده تا با اتکا به خدا و سپس تکیه بر همکاران متخصص شرکت توسن موجب رقم‌زدن این افتخار شود.

توسن طی یک سال گذشته تا چه حد توانسته سرمایه انسانی خود را با وجود کرونا تقویت کند تا به این مهم دست پیدا کند؟

همان‌طور که در سؤالات پیشین اشاره شد، مهم‌ترین سرمایه شرکت توسن در خصوص کسب این افتخار و همچنین پایداری ساختار و نظام ایجادشده سرمایه انسانی است.

سالی که گذشت، سالی بسیار متفاوت از یک سال عادی در جامعه تجاری بود، بسیاری از مشاغل مجبور به تعطیلی شدند و تعداد زیادی از کارکنان در این مدت شغل خود را از دست دادند. آن دسته از مشاغلی که در مقابل مشکلات موجود تاب آورده‌اند نیز مجبور شدند نحوه کار خود را برای ادامه بهره‌وری و حفظ امنیت کارمندان تغییر دهند.

همه‌گیری کنونی قوانین محل کار را متفاوت کرده و همه آنچه ما قبل از همه‌گیری، می‌دانستیم و می‌پذیرفتیم، در حال حاضر تغییر کرده‌اند. در برخی موارد، این تغییر به این دلیل بوده که شرکت‌ها برای مطابقت با دستورالعمل‌های ایمنی ارائه‌شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مجبور به سازمان‌دهی مجدد شده‌اند تا به‌دلیل محدودیت‌های ایجادشده ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بتوانند کارایی و بهره‌وری بیشتری در حوزه کاری خود ایجاد کنند.

به‌صورت اجمالی راهکارهایی که سازمان‌ها و واحدهای سرمایه انسانی برای حفاظت از کارکنان‌شان و به حداقل رساندن تأثیر بحران در پیش گرفتند، شامل حفاظت از کارکنان در برابر ویروس، تداوم عملیات کسب‌وکار و گردش کار و مدیریت بحران مالی و کاهش تأثیر منفی مالی بحران روی سازمان است. بر این باور هستیم که اقتصاد بزرگ‌تر، برای بسیاری از افراد (حتی کسانی که قبل از همه‌گیری مشاغل تمام‌وقت داشتند)، نجات‌دهنده اشتغال است.

با وجود کرونا تمام سعی خود را داشتیم که سلامتی جسمی و روانی پرسنل را در بالاترین اولویت قرار داده و هر امر اولویت‌دار دیگری پس از آن قرار گیرد. با توجه به شرایط اقتصادی تمام سعی خود را کرده‌ایم که در بازه‌های زمانی فصلی با سازوکارهای کارانه، به تقویت مالی پرسنل بپردازیم. جهت حفظ سلامتی پرسنل نیز تمامی امکانات لازم برای دورکاری پرسنل را فراهم کرده‌ایم و در خصوص بیماری کرونا با قراردادی که با بیمه تکمیلی منعقد کردیم، تمامی هزینه‌های درمانی و پیشگیرانه پرسنل و خانواده‌های عزیز آنها را تحت پوشش کامل بیمه قرار دادیم.

کرونا باعث شد قدر همدیگر را بیشتر بدانیم و حال خوب همه پرسنل دغدغه‌مان باشد و با تمهیدات برخطی که ایجاد کردیم؛ اعم از جلسات، دوره‌های آموزشی، مدیریت تغییرات و پایش پروژه، هم بهره‌وری‌مان را افزایش دهیم و هم حفظ سلامتی پرسنل را در دستور کار داشته باشیم.

در توسن در حال حاضر تغییر نگرش ما نسبت به نحوه کار، در شیوه‌هایی که اکنون مورد استفاده قرار می‌دهیم، منعکس شده است. مفهوم ساختمان اداری به‌عنوان نماد، به‌طور فزاینده‌ای کارکرد گذشته خود را از دست داده و برای بسیاری از ما مهم نیست مکانی که در آن کار می‌کنیم، بزرگ باشد و شاخصی برای بهتر بودن ما نسبت به رقبای کاری محسوب شود. با پذیرش بیشتر کار از راه دور، انتظار ما از محل کار چیز دیگری خواهد بود، در واقع ما به‌دنبال جایی هستیم که نیازهای ما را برای انعطاف‌پذیری و انتخاب پاسخ دهد.

ما به‌دنبال جایی هستیم که در سطح شخصی برای ما مناسب باشد و فضای الهام‌بخش برای کار خلاقانه و مشترک فراهم کند. این نوع تغییر فرهنگی، خواسته‌های ما در مورد چگونگی طراحی ساختمان‌های اداری را تغییر می‌دهد. نگاه ما در طراحی و ساخت ساختمان جدید توسن، ادغام کار و زندگی و انعطاف‌پذیری بالا و تعامل بیشتر در محیط کار بوده است.

شرکت توسن جهت حضور در بازار سرمایه و استفاده از مزایای آن، چه برنامه‌هایی دارد؟

بورسی‌شدن برای یک شرکت که الزامات لازم برای انجام این کار را دارند، مزایای متعددی دارد؛ این مزایا در نهایت به افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری آنها منجر خواهد شد. پذیرش شرکت‌های جدید در بورس ضمن اینکه به توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی کمک می‌کند، گسترش فرهنگ سهام‌داری و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی و به‌خصوص در مورد توسن دارایی مالکیت معنوی را به‌دنبال داشته و در عین حال مزایای متعددی هم برای این شرکت دارد.

مگاترندهای دنیا نشان از این دارند که شرکت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، در سال‌های آتی در بازارهای سرمایه‌ای، حضور پررنگ‌تری نسبت به گذشته خواهند داشت. این موضوع خصوصاً در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بسیار چشم‌گیر خواهد بود.

ما بر اساس مصوبات مجمع سال 1397 مقدمات ورود به بازار سرمایه؛ از جمله افزایش سرمایه شرکت از 510 میلیارد ریال به 2040 میلیارد ریال را فراهم آوردیم و شرکت پس از طی فرایندهای مربوطه به شرکت سهامی عام تبدیل شده است. در آذرماه 1399 در هیئت پذیرش بازار اول فرابورس پذیرفته شدیم و اکنون در آستانه 22سالگی شرکت توسن در مرحله ثبت شرکت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار قرار داریم.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.