راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستاوردهای 10‌ساله استور اندرویدی مایکت

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / پروژه توسعه مایکت از اردیبهشت 1390 آغاز و پس از حدود شش ماه عرضه شد. در ابتدا مدیران مایکت تمرکز اصلی خود را بر مسائلی مانند دور ‌زدن تحریم‌ها و عرضه اپلیکیشن‌های خارجی به کاربران داخلی گذاشته بودند و کمتر به عرضه برنامه‌ها و بازی‌های داخلی توجه داشتند؛ روندی که تا حدود سال 1393 به طول انجامید و به‌مرور نیز تولید برنامه‌ها و اپ‌های تولید داخل جدی‌تر گرفته شد.

نقطه‌عطف دیگر در سال 1397 و زمانی بود که مجموعه‌ حصین استراتژی خود را بر تقویت تیم مایکت و تمرکز بر این کسب‌و‌کار برای تولید محصولات بیشتر گذاشت؛ استراتژی‌ای که نتیجه‌بخش بود و این مارکت اندرویدی به‌سرعت رشد کرد. از فراز این تحولات، مایکت نه‌تنها کسب‌وکاری بزرگ و بالغ و پرطرفدار است؛ بلکه سهم بزرگی از مارکت برنامه‌های اندرویدی ایران را نیز در اختیار دارد.

طی 10 سال گذشته قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی به مایکت اضافه شده است؛ در تازه‌ترین گزارشی که مایکت در اواخر دی‌ماه امسال و به مناسبت دهمین سال فعالیت خود منتشر کرده، به‌خوبی می‌توان روند روبه‌رشد این استور ایرانی را مشاهده کرد. بر پایه این گزارش تعداد کاربران ماهانه این پلتفرم به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است. همچنین تا این زمان مایکت ۲۵ میلیون نصب فعال داشته و میزان جست‌و‌جوهای روزانه کاربران در آن به حدود 2.3 میلیون رسیده است.

بر اساس داده‌های این گزارش، استور اندرویدی مایکت، هم‌اکنون بیش از ۳۵۰ هزار برنامه و بازی را میزبانی می‌کند و با حدود ۲۲ هزار توسعه‌دهنده ایرانی و خارجی همکاری دارد. در مقام مقایسه تعداد برنامه‌های فعال در کافه‌بازار ۱۳۰ هزار اپلیکیشن است. در بخش دیگری از گزارش آمده که مایکت در تابستان امسال حدود ۲۰ میلیون نصب فعال و ۸ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته که در گزارش آخر تعداد نصب‌های فعال به بیش از 25 میلیون رسیده است. محاسبات تیم مایکت نشان می‌دهد کاربران تا تابستان هر روز در حدود 1.8 میلیون بار درون این مارکت اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی را که به آن نیاز داشته‌اند، جست‌وجو کرده‌اند که این رقم در پاییز به 2.3 میلیون افزایش یافته است.

شاخص دیگری که در عملکرد دوره‌ای مایکت روند روبه‌رشد این استور را نشان می‌دهد، ترافیک ماهانه دانلود است. در فاصله سه‌ماهه تابستان تا پایان پاییز، حجم برنامه‌ها و بازی‌های دریافتی کاربران، ماهانه به 5.5 هزار ترابایت رسیده است. 5.5 ترابایت ترافیک ماهانه مایکت به این معناست که دومین مارکت اندروید ایرانی معادل همین رقم را نیز در اینترنت بین‌الملل مصرفی کاربران و هزینه‌هایی که بابت آن می‌پردازند، صرفه‌جویی می‌کند.


سهم 19درصدی اپ‌های ایرانی‌ در مایکت


یکی از نقاط قوت مایکت در مقایسه با دیگر استورهای اندرویدی ایرانی، ارائه بیشترین تعداد اپ‌های بین‌المللی و ایرانی به‌صورت یکجاست. بر اساس اظهارات مدیران مایکت حدود ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در این استور در دسترس کاربران قرار دارد که از این میان ۱۰۰ هزار اپ در دسته‌بندی بازی قرار می‌گیرند و ۲۵۰ هزار عنوان نیز اپ‌های کاربردی‌ هستند. از نظر ایرانی و بین‌المللی بودن اپ‌ها نیز گفته شده 19.1 درصد ایرانی‌اند که از میان آنها تعداد برنامه‌های کاربردی به 55 هزار می‌رسد و تعداد بازی‌ها نیز ۱۲ هزار عنوان است.

از دیگر قابلیت‌های مایکت می‌توان به بازی‌های دیتادار با گرافیک بالا، سرعت و کیفیت بالا و پاسخگویی آنلاین به سؤالات و مشکلات احتمالی کاربران و توسعه‌دهندگان اشاره کرد. علاوه بر این مایکت دارای فناوری هوش مصنوعی است که به کاربران کمک می‌کند سریع‌تر و راحت‌تر به برنامه‌ها و بازی‌ها دسترسی پیدا کنند. در همین زمینه باید به «برچسب موضوعی» نیز که به این استور ایرانی اضافه شده، اشاره کرد. مدیران مایکت می‌گویند روزانه میلیون‌ها جست‌وجو در این پلتفرم انجام می‌شود و برای اینکه بهترین نتیجه را برای کاربران داشته باشد، برچسب‌های موضوعی را به اپلیکیشن‌های خود اضافه کرده‌اند.

برچسب‌های موضوعی کلیدواژه‌هایی برای توصیف سریع ویژگی‌های شاخص یک بازی یا برنامه است. کاربران با این برچسب‌ها علاوه بر کسب اطلاعات کامل و سریع درباره یک اپلیکیشن، با کلیک روی هر برچسب می‌توانند به اپلیکیشن‌های مشابه دسترسی پیدا کنند. مایکت به‌صورت روزانه آپدیت می‌شود و آخرین نسخه برنامه‌ها و بازی‌ها نیز در دسترس است.


تیم مایکت در سال کرونا


مایکت در حال حاضر 50 عضو دارد و به‌سرعت روبه‌رشد است؛ همین موضوع در سال 1399 و شرایط همه‌گیری ویروس کرونا چالش مهمی برای این کسب‌وکار بوده است؛ مایکت از ماه پایانی سال 1398 روند کاهش حضور در فضای شرکت را آغاز کرد و بیش از نیمی از تیم در یک سال آخر به‌طور کامل دورکاری کرده‌اند و بخش دیگر تیم مانند گروه پشتیبانی به‌صورت گردشی در شرکت حضور دارند. مایکت قصد دارد این سیاست را تا پایان‌یافتن قطعی کرونا ادامه دهد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.