راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتی: عملکرد بانک مرکزی در بخش‌های گوناگون قابل دفاع است

عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، تأمین ارز کالاهای اساسی، دارو، پشتیبانی از رشد اقتصادی، کنترل نقدینگی، مهار تورم و جلوگیری از وقوع ابر تورم و آنچه فروپاشی اقتصادی گفته می‌شود را از مهم‌ترین دستاوردهای بانک مرکزی در دو و نیم‌سال گذشته دانست.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، همتی در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی، با بیان اینکه دو سال و نیم گذشته جزو سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین شرایط کشور از نظر فشارهای اقتصادی و حتی سیاسی بوده است، گفت: «علی‌رغم تمام فشارها و محدودیت‌ها، عملکرد مجموعه بانک مرکزی در بخش‌های گوناگون قابل دفاع است و من از این بابت از همکارانم قدردانی می‌کنم.»

به گفته او، تعهد بانک مرکزی برای تأمین ارز در سال جاری، حدود ۸ میلیارد دلار بود اما ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تأمین ارز کرده است.

همتی تصریح کرد: «نرخ ارز در شهریور 97 به حدود 20 هزار تومان رسیده بود و اکنون، پس از دو سال و نیم، علی‌رغم تداوم تحریم و کاهش درآمدهای ارزی و جنگ روانی دشمن افزایش زیادی در نرخ ارز نداشته‌ایم. اگر منابع ارزی خود بانک در دسترس باشد توان کاهش قیمت و ثبات بیشتر بازار ارز را نیز داریم.»

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه مقابله با رانت‌خواری از اهداف بانک مرکزی بوده و هست، تصریح کرد: «در این مدت یک دلار ارزپاشی صورت نگرفته و میزان ذخایر ارزی نیز نسبت به گذشته افزایش‌یافته است.»

او در خصوص اقدامات حوزه نظام پرداخت بانک مرکزی گفت: «تقریباً برای هر اتفاقی اعم از شیوع ویروس کرونا، فرار مالیاتی، قاچاق، قمار و شرط‌بندی و پولشویی … که در کشور رخ می‌دهد، نظام پرداخت بانک مرکزی باید وارد عمل شده و راهکاری پیدا کند.»

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: «کنترل ریال در راستای مقابله با پولشویی از افتخارات بانک مرکزی است که اگر انجام نمی‌شد و سامانه‌های مرتبط  توسعه نمی‌یافت تخلفات متعدد در حوزه‌های مختلف انجام و به ضرر عموم مردم صورت می‌گرفت و کنترل بازار ارز بسیار مشکل می‌شد.»

به گفته همتی، یکی از دیگر بزرگ‌ترین دستاوردهای بانک مرکزی در این مقطع این بود که سیاست انقباضی اتخاذ نکرد ولی انتظارات تورمی را با شاخص کنترل رشد پول کنترل کرد. در حال حاضر این انتظارات تورمی از ۸۹ درصد به 56 درصد رسیده است. 

رئیس‌کل بانک مرکزی، با تأکید بر اینکه هشدارهای لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود گفت: «بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است و حتی بانک مرکزی در سیاست‌های پولی خود به دلیل برخی ملاحظات ازجمله بازار سرمایه از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.»

همتی با تأکید بر اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل ناترازی بانک‌ها، ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح و مدیریت مؤسسات پولی، افزود: «جلوگیری از ادامه بحران، یک موفقیت محسوب می‌شود. ناترازی‌های سیستم بانکی مربوط به یک سال و دو سال نیست و سابقه چندین‌ساله دارد و مقایسه وضعیت فعلی ترازنامه بانک‌ها با دو سال و نیم پیش بیانگر دستاوردهای مهم بانک مرکزی دراین‌خصوص است.»

رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: «شفاف‌سازی، موجب تخریب از سوی مخالفین شفاف‌سازی می‌شود. اما بانک مرکزی پذیرفته است که تخریب بشود ولی اقدام درست و اصولی در راستای منافع کشور و مردم انجام شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.