راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش ۳۰ برابری کیفیت اینترنت با استفاده از 5G

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم بهره‌برداری از نخستین سایت 5G شرکت مبین‌نت گفت: «مردم امروز در کوچه، خیابان، شهر و روستا مطالبه پهنای باند دارند. چراکه زندگی روزمره‌شان به فضای مجازی و پهنای باند وابسته شده است.»

به گزارش ایرنا، جهرمی در خصوص پهنای باند تصریح کرد: «بخشی از این پهنای باند توسط شرکت‌های اینترنت خانگی و بخشی نیز توسط اینترنت همراه تأمین می‌شود. گرچه به دلیل اشتباهات واگذاری شرکت مخابرات در چند سال اخیر و انحصاری که در این زمینه ایجاد شده است، در خصوص اینترنت ثابت مشکلاتی وجود دارد.»

او همچنین از ارسال لایحه‌ای جهت آزادسازی داکت و سیم به مجلس شورای اسلامی خبر داد.


چابک‌سازی مجموعه مخابرات آن‌طور که باید شکل نگرفت


‌جهرمی، تکنولوژی 5G-FWA را از راهکارهای برون‌رفت از مشکلات انحصار مخابرات ایران عنوان کرد و افزود:‌ «استفاده از 5G برای اینترنت خانگی می‌تواند حتی تا ۳۰ برابر کیفیت اینترنت روی پهنای باند را بالا ببرد. استراتژی ما نیز بر این بود که برای حل این مشکلات به شرکت‌های FWA مجوز دهیم تا به سمت نسل پنجم حرکت کنند.»

به گفته او، اگر یک سایت 4G با پهنای باند ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه و ۴۰ مگاهرتز فرکانس، یک دکل برای کاربرانش عرضه کند، تست‌های 5G می‌تواند سه گیگابایت بر ثانیه عرضه کند، یعنی حتی تا ۳۰ برابر کیفیت روی یک پهنای باند فرکانسی محدود، ظرفیت را بالا می‌برد. البته مفهومش این نیست که می‌توانید روی گوشی‌تان سرعت سه گیگابیت دریافت کنید، چون این ظرفیت به تعداد کاربران تقسیم می‌شود، اما ارائه ۱۰۰ مگابیت ظرفیت شبکه با ارائه ۳ گیگابیت ظرفیت برای ۲۰۰ مشترک تفاوت زیادی دارد.

او با بیان اینکه کمیت ارائه خدمات پهنای باند خانگی در کشور می‌لنگد، اظهار کرد: «فشار این شرایط به شبکه تلفن همراه و در نهایت به مردم است. چون کیفیت شبکه موبایل هم افت پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاری که شرکت‌های تلفن همراه باید انجام دهند، بالا می‌رود و دیگر صرفه اقتصادی ندارد. البته این مشکل فقط مختص کشور ما نیست. برخی از کشورهایی که کوهستانی هستند یا فیبر نوری آنها توسعه پیدا نکرده هم عدم توازن اینترنت خانگی در برابر اینترنت همراه را تجربه کرده‌اند.»


تولید مودم 5G در کشور آغاز شده است


او با اشاره به راه‌اندازی اولین سایت 5G FWA در مبین‌نت، بیان کرد: «در حال حاضر دو چالش عمده وجود دارد. اولین چالش قیمت مودم است، هر تکنولوژی جدید در ابتدای حضور، قیمتش بالاست. برای اینکه همیشه این قیمت بالا نماند و مصرف بیشتر شود، ما به نوبه خود تولید مودم 5G در ایران را تسهیل کردیم، شرکت اتصال صنعت میانه نیز تولید مودم 5G را آغاز کرده و اولین نمونه آن برای گرفتن تایید سازمان تنظیم مقررات و ارائه به بازار، ارسال شده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکل دوم را هزینه سرمایه‌گذاری و عمدتاً در احداث سایت دانست و بیان کرد: «همراه اول بزرگ‌ترین شبکه‌های کشور در حوزه ارتباطات از جمله دکل را در اختیار دارد و امکان اشتراک سایت فراهم است.»

جهرمی اضافه کرد: «شرکت‌های ارائه دهنده خدمت باید بدانند کاربر نهایی و مصرف کننده توان مالی زیادی ندارند. وظیفه مبین‌نت این نیست که صرفا تکنولوژی وارد کشور کند، باید شرایط مناسب نیز برای مردم ایجاد شود. همان‌طور که تأمین‌کننده تجهیزات توسعه شبکه از وندورها بودجه می‌گیرد، شما هم باید از اپراتورها بودجه بگیرید.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تجهیزات 5G در لبه تکنولوژی هستند و ما هم در کشور توانمندی داریم، گفت: «حرکتی در کشور شروع شده که تولیدکنندگان داخلی تولید اجزای مختلف موردنیاز برای 5G را شروع کرده‌اند، بنابراین شرکت‌های ارائه دهنده تلاش کنند در تجهیزاتشان از حداکثر ظرفیت داخلی استفاده کرده و سراغ مودم‌های خارجی نروند تا این صنعت در کشور توسعه پیدا کند.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.