راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیامدهای غفلت از فناوری

صنعت بیمه در سال 1400، باید عقب‌ماندگی خود در عرضه فناوری طی سالیان متمادی را جبران کند؛ چراکه سرعت رشد فناوری در صنعت بیمه دنیا به‌شدت بالاست و غفلت از این امر می‌تواند ضررهای بسیاری به صنعت بیمه وارد کند

ابراهیم نصیری، بنیان‌گذار و مدیرعامل ایمنتا / سال 1399 در حالی رو به اتمام است که ضرورت دیجیتالی‌شدن تمام ابعاد زندگی افراد را در بالاترین سطح ممکن گوشزد کرد. امروزه رویکرد دیجیتالی خدمات نه یک برنامه آینده؛ بلکه یک ضرورت زمان حال است. این ضرورت پس ‌از ورود ویروس کرونا به کشور شدت یافت و نیاز مردم به استفاده از خدمات غیرحضوری گسترش پیدا کرد.

صنعت بیمه هم از این اتفاق مستثنی نیست و سعی کرده با تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود خدمات مناسبی را به بیمه‌گذاران و ذی‌نفعان ارائه کند، هرچند هنوز با انتظارات فاصله داشته و ضعف‌های بسیاری را می‌توان نام برای آن برشمرد.

برآمد کلی این است که در سال 1400 نگاه مدیران بیمه از تمرکز بر سازوکارهای داخلی صنعت به تمرکز بر تقاضا مشتری حرکت خواهد کرد. در حال حاضر بخش بزرگی از جامعه نمی‌تواند بیمه‌نامه منطبق با نیاز خود را در سبد شرکت‌های بیمه پیدا کند و به همین علت است که رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور متوقف شده است.

در همین راستا و برای گسترش فرهنگ بیمه در جامعه، شرکت‌ها باید به تهیه محصولات جدید اهتمام بیشتری بورزند و مجموعه‌هایی چون ایمنتا نیز در این مسیر همراه صنعت بیمه خواهند بود. در واقع اگر این اتفاق نیفتد و تقاضامحوری به عرضه‌محوری غلبه نکند، نتیجه مطلوب از نگاه مشتری حاصل نشده است. در نتیجه باید منتظر آن بود که مردم به‌مرور به صنعت بیمه پشت کنند.

چرخه بلوغ دیجیتالی بیمه کشور آماده و پذیرای اتفاقات تأثیرگذاری است که در صورت سرمایه‌گذاری بجا، حمایت‌های مورد نیاز از سمت رگولاتوری و همچنین به‌کارگیری استاندارد‌های لازم نوآوری، سال جهش مثبت و کارآمدی را نوید می‌دهد.

به عقیده من، صنعت بیمه در سال 1400، باید عقب‌ماندگی خود در عرصه فناوری طی سالیان متمادی را جبران کند؛ چراکه سرعت رشد فناوری در صنعت بیمه دنیا به‌شدت بالاست و غفلت از این امر می‌تواند ضررهای بسیاری به صنعت بیمه وارد کند. ما در صنعت بیمه نیاز به یک انقلاب فناوری در سال 1400 خواهیم داشت. عصر حاضر دنیای رمزارزها، بلاکچین، قرارداد هوشمند، بیمه‌هایP2P و بیمه‌نامه‌های شخصی‌سازی‌شده است؛ کارهایی که ما آن ‌را در حال حاضر داخل صنعت بیمه مشاهده نمی‌کنیم و به نظر می‌رسد اهداف مغفول‌مانده‌ای هستند.

متأسفانه با دست‌کم گرفتن این موارد اهمیتش نزد مشتری از بین نخواهد رفت. ایمنتا به‌عنوان یکی از فعالان حوزه نوآوری در صنعت بیمه با بهره‌گیری از نیروهای جوان همراه چهره‌های با‌تجربه، در تلاش است همگام با نیازمندی‌های نوآورانه چندین طرح جدید را در سال 1400 اجرایی کند. با امید آنکه سال 1400 سالی بدون بیماری کرونا برای مردم ایران و همچنین سالی پر از نوآوری در صنعت بیمه کشور باشد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.