راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ققنوس 1400

آموزش و فرهنگ‌سازی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری دفترکل توزیع‌شده، همیشه یکی از فعالیت‌های بنیادین ققنوس بوده و بر این باوریم که با توسعه ظرفیت‌های آکادمی ققنوس، می‌توان جامعه مخاطب بیشتری را با این فناوری ارزنده و کاربردهای ارزش‌آفرین آن آشنا کرد و زمینه‌ساز توسعه کاربردهای فناوری بلاکچین در کشور شد

محمدجواد صمدی، قائم‌مقام مدیرعامل ققنوس / شروع سال 1399 ققنوس، همزمان بود با موج اول همه‌گیری ویروس کرونا و دورکاری همکاران برای مدت بیش از سه ماه. با اینکه زیرساخت‌های تعامل مناسب با همکاران از راه دور مهیا نبود، اما مصمم بودیم که برخی ایده‌های ققنوس را وارد فضای اجرایی کنیم. در همان فروردین‌ماه توکن راه پرداخت و توکن مهر عرضه شد و دو نوع تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش و خیریه را تجربه کردیم. از آنجایی که تعامل حداکثری با بانک مرکزی از راهبردهای اصلی تیم ققنوس است، انتشار این دو توکن مسبب برگزاری جلسات متعددی با بانک مرکزی شد.

نتیجه تعاملات با بزرگواران در بانک مرکزی برایمان درسی داشت؛ هنوز خیلی زود است که در حوزه کاربردهای پرداخت و بانکی بلاکچین با رگولاتور بانکی وارد مذاکره شویم. حتماً به زمان بیشتری برای حصول فهم مشترک از این فناوری و شناخت دقیق تهدیدها و فرصت‌های آن نیاز است. بر اساس این برداشت، اولویت فعالیت‌های ققنوس از ابتدای سال 1399 تغییر کرد و تلاش کردیم کاربردهای دیگری را که عمدتاً خارج از حوزه کاربردهای بانکی است، تجربه کنیم.

به این واسطه، توکن‌های جدیدی را با کارکردهای متفاوت پیگیری کردیم که از آن جمله می‌توان به توکن Mobile10 (توکن شارژ همراه برای همه اپراتورها)، سکوی انتخابات رأی‌گیری مبتنی بر بلاکچین، سکوی تأمین مالی جمعی تحت نظارت فرابورس و توکن برات دیجیتال اشاره کرد.

دستاوردهای مهم ققنوس در سال 1399 را می‌توان در دو حوزه توسعه کاربردها و توسعه تعامل با رگولاتورها عنوان کرد. ظرفیت فناوری دفترکل توزیع‌شده محدود به کاربردهای پرداخت نبوده و نخواهد ماند. بدیهی است متناسب با حوزه کاربرد این فناوری و ماهیت حقوقی توکن‌های منتشرشده، رگولاتورهای بخشی و فرابخشی می‌توانند در حوزه این کاربردهای جدید نظارت و تنظیم‌گری کنند

دو تجربه موفق در این حوزه تعامل با شرکت فرابورس و اخذ مجوز تأمین مالی جمعی و تعامل با وزارت اقتصاد و امور دارایی و اخذ مجوز اجرای برات دیجیتال در محیط آزمون بود که امیدوارم سال آینده بتوان از ثمرات اجرایی این فعالیت‌ها بهره‌مند شد.

فعالیت‌های ققنوس در سال 1400 در سه محور اصلی برنامه‌ریزی شده که امیدواریم با حمایت حداکثری جامعه مخاطبان، بتوانیم ثمرات این فناوری را در دسترس عموم قرار دهیم. این سه محور عبارت‌اند از: توسعه بین‌المللی شبکه ققنوس، تجاری‌سازی و عرضه عمومی خدمات سکوهایی که موفق به کسب مجوز شده‌اند و توسعه فعالیت‌های آکادمی ققنوس.

انتشار نسخه 1.4 وایت‌پیپر شبکه ققنوس و توکن پیمان، شرایط و الزامات توسعه بین‌المللی ققنوس را فراهم کرد و امیدواریم این زمینه‌سازی، در سال 1400 به توسعه شبکه ققنوس در کشورهای منطقه و همچنین اتصال ققنوس به سایر شبکه‌های بلاکچینی جهان‌روا منجر شود. عرضه پیمان در تعدادی از صرافی‌های بین‌المللی، جذب میزبانان جدید و انتشار توکن‌های جدید توسط ناشران بین‌المللی از جمله فعالیت‌هایی است که برای سال 1400 برنامه‌ریزی شده است.

با توجه به توفیقات حاصل‌شده در زمینه اخذ مجوز برای برخی کاربردهای دفترکل توزیع‌شده ققنوس، ضروری است تا سکوهای متناظر با این کاربردها به‌صورت تجاری و عام در اختیار همه علاقه‌مندان قرار بگیرد و بتون مدل‌های کسب‌وکاری مرتبط نیز بهبود یابد. سکوی تأمین مالی جمعی ققنوس، اولین و تنها سکوی مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع‌شده است که تحت نظارت فرابورس، امکان تأمین مالی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فین‌تک تا سقف 10 میلیارد تومان فراهم خواهد کرد.

اجرایی‌کردن طرح برات دیجیتال در شبکه ققنوس و عرضه توکن برات از طریق کانال‌های الکترونیکی بانک ملی به مخاطبان پیشتاز سندباکس برات دیجیتال، این امکان را فراهم خواهد آورد که یکی از مهم‌ترین اوراق تجاری کشور، بتواند با بهره‌گیری از یک فناوری نوین به جایگاه واقعی خود در حوزه کسب‌وکار بازگردد و به‌عنوان یک ابزار اعتباری در زنجیره تأمین کالا و خدمات، جاری و عملیاتی شود.

آموزش و فرهنگ‌سازی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری دفترکل توزیع‌شده، همیشه یکی از فعالیت‌های بنیادین ققنوس بوده و بر این باوریم که با توسعه ظرفیت‌های آکادمی ققنوس، می‌توان جامعه مخاطب بیشتری را با این فناوری ارزنده و کاربردهای ارزش‌آفرین آن آشنا کرد و زمینه‌ساز توسعه کاربردهای فناوری بلاکچین در کشور شد.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.