راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی از فناوری نیست

امیدوارم در سال آینده شرکت‌های بیمه‌ای بتوانند تا حدودی در بخش‌های قابل توسعه مانند نرم‌افزارهای موبایلی، پورتال مشتریان و سیستم‌های بدون کاغذ بیش از قبل محصولات خود را توسعه داده و باعث ایجاد تجربه جدید و لذت‌بخش برای مشتریان خود شوند

رضا جمالی، مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون / تحول دیجیتال در صنعت بیمه و صنایع دیگر باید از مدیران ارشد سازمان شروع شود. تحول دیجیتال بیش از آنکه به عوامل فناورانه وابسته باشد، به عوامل انسانی وابسته است. نکته دیگری که در این خصوص دارای اهمیت است، اینکه تحول دیجیتال یک پروژه نیست؛ بلکه باید آن را سفری طولانی دانست و بیش از اینکه یک پروژه باشد، یک پروسه است.

برای حرکت در این مسیر باید جهت‌گیری کلی را مشخص کرد و برای کوتاه‌مدت به هدف‌گذاری و اجرا بپردازیم و سپس نتایج را ارزیابی کرده و مجدداً هدف‌گذاری کنیم. باید زیرساختی مناسب در سطوح مختلف سازمان پیاده‌سازی کنیم و واحدهای مختلف مانند مراکز پرداخت خسارت، واحدهای صدور و مرکز تماس باید در این خصوص آموزش‌های لازم را ببینند.

یکی از مهم‌ترین خدماتی که مشتریان از یک شرکت بیمه دریافت می‌کنند، خسارت است. برای دریافت خسارت ابتدا مشتری باید ادعای خسارت کند. در حال حاضر این فرایند هفته‌ها به طول می‌انجامد و برای اثبات خسارت نیز برخی اوقات باید مدارکی نیز ارائه دهد. در این خصوص شرکت‌های بیمه باید تجربه جذابی به مشتری پیشنهاد کنند و بتوانند فرایندها را در این خصوص مدیریت کنند و همچنین خدمات پیشگیری از بروز خسارت ارائه دهند.

در حال حاضر شرکت‌های بیمه تلاش می‌کنند تا بیمه‌نامه‌های خود را به‌صورت آنلاین بفروشند و توجه کمتری نسبت به مبحث خسارت که یکی از اصلی‌ترین فرایندها برای ایجاد تجربه جذاب برای مشتری است، می‌کنند.

یکی از آیتم‌های بااهمیت استفاده از APIها و سیستم‌های بیمه‌گری باز است تا کسب‌وکارها بتوانند در ساده‌ترین شکل ممکن، سرویس‌های بیمه‌ای را وارد کسب‌وکار خود کرده و ضمن کمک به کسب‌وکارشان زمینه رشد و توسعه صنعت بیمه را نیز فراهم کنند. حرکت در مسیر سیستم‌های بیمه‌گری باز این امکان را به بیمه‌گران می‌دهد که بتوانند از طریق همکاری با سایر صنایع نظیر گردشگری، سلامت، استارت‌آپ‌ها و اپراتورهای تلفن همراه، موجبات رشد و توسعه صنعت بیمه را فراهم سازند و همچنین کانال‌های توزیع خود را متنوع کنند.

امیدوارم در سال آینده شرکت‌های بیمه‌ای بتوانند تا حدودی در بخش‌های قابل توسعه مانند نرم‌افزارهای موبایلی، پورتال مشتریان و سیستم‌های بدون کاغذ بیش از قبل محصولات خود را توسعه داده و باعث ایجاد تجربه جدید و لذت‌بخش برای مشتریان خود شوند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.