راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گسترش پول مجازی، فعالیت‌ نظارتی دولت‌ها را بی‌اثر می‌کند

در نشست گروه هشت که به تازگي در ايرلند شمالي برگزار شد، کشورهاي شرکت کننده درباره 3 موضوع اصلي تجارت، ماليات و شفافيت بحث کردند که هدف اصلي آن تقويت اقتصاد جهاني به همراه يافتن راه حلي مناسب براي واکنش به فرار مالياتي شرکت‌هاي بزرگ و ثروتمندان بود. دولت‌هاي سراسر دنيا همواره تلاش مي‌کنند بيش از گذشته از فناوري استفاده کنند، به طوريکه برخي دولت‌ها نيز روند تغييرات و جريان اطلاعات را بسيار سريع و خطري براي ديکتاتوري‌هاي خود مي‌دانند.

در امريکا و انگليس تلاش براي بهره‌برداري‌هاي اجتماعي از فناوري ديجيتال نتايج نامتناسبي درپي داشته است. همچنين اختلاف نظرهايي ميان طرفداران گسترش فناوري و ايجاد تغييرات ناشي از آن و نيز کساني که مي‌خواهند ساختارهاي قديمي اجتماعي، اقتصادي و قانوني را حفظ کنند، وجود دارد. بايد اين نکته را در نظر گرفت، در برخي موارد فناوري که واحدهاي پولي ديجيتالي مثل “بيت کوين” را قدرت بخشيده است کشورهايي مثل دولت‌هاي گروه هشت را دچار تشويش کرد، چرا که بر جوامع آنها تسلط يافته است.

از سوي ديگر دولت ها نيز با استفاده از فناوري اين فرصت را به دست آورده اند که از طريق کاهش هزينه‌ها، تسهيل فرايندهاي مالي و خدمات‌رساني بهتر با شهروندان خود تعامل داشته باشند. گسترش واحدهاي پولي مجازي مثل بيت کوين فعاليت‌هاي نظارتي دولت‌ها را بي اثر مي‌کند. ساختار و نوع عملکرد بيت کوين‌ها، کار دولت‌ها و کشورها را براي نظارت بر آن دشوار کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.