راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روش نوین پرداخت رایگان با تبلیغات مبتنی بر بیگ دیتا

سعید کلانتری، کارشناس سوئیچ و ابزار پرداخت/ در شهر اسمارت سیتی فروشگاهی باز شده که در تبلیغاتش نوشته بود «برای خرید اقلام این فروشگاه پولی نمی‌پردازید.» به این فروشگاه سر زدم تا متوجه شوم چگونه این کار ممکن است. وارد فروشگاه که شدم یک تبلت هوشمند روی میز بود که جنس مورد نظر خود را باید روی آن انتخاب می‌کردیم. من برای امتحان روغن یک لیتری را انتخاب کردم. نوشته بود رایگان. ولی برای تحویل روغن یک لیتری باید به غرفه A17 مراجعه می‌کردم و کد خود را می‌گفتم. از متصدی مربوطه پرسیدم که غرفه A17 کجاست و کد مربوط به من چند است؟ راهرو A را نشانم داد و گفت که این مسیر را برو و به تبلیغات محیطی و فیلم‌های تبلیغاتی تلویزیون موجود نگاه کن. کد خود و غرفه مربوطه را می‌یابی. راه افتادم. حدود هفت فیلم و ۲۱ پوستر تبلیغاتی دیدم. تا به غرفه A17 رسیدم و کد مربوطه را گفتم، روغن را گرفتم و حساب کردم. حدود سی دقیقه از وقتم هم صرف مشاهده تبلیغات شد.

ایده دیگری را بررسی کنیم. فرض کنیم شرکت اسمارت تاکسی این امکان را برای شما بگذارد که بتوانید بعد از انتخاب مبدا و مقصد گزینه سفر رایگان را انتخاب کنید. بعد از اینکه سیستم سفر رایگان را پذیرفت شما اتفاق‌های زیر را می‌بینید:

۱. کمی بیش از معمول طول می‌کشد تا خودرو به نزد شما برسد

 ۲. بعد از اینکه سوار خودرو خودران  شدید، در داخل خودرو ربات هوشمندی به شما می‌گوید که امروز صبح در اینترنت دنبال خرید یک عطر مناسب بودید، تعدادی عطر برای شما به‌عنوان نمونه آورده شده است. امتحان کنید و اگر دوست داشتید انتخاب کنید.

۳. ممکن است به شما پیشنهاد داده شود که در طول سفر از خدمات مشاوره روانشناسی یا آموزش زبان و نحوه نگهداری از پوست و مو استفاده کنید، که اینها باتوجه به ویژگی‌های شخصی، علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای شما در شبکه‌های اجتماعی به شما پیشنهاد می‌شود و پول اکثر آنها را هم باید قسطی و اعتباری پرداخت کنید.

بدیهی است که ممکن است خیلی وقت‌ها شما از این خدمت‌ها استفاده نکنید ولی اگر هوشمند و با توجه به نیازهای شما باشد، امکان اینکه توسط شما مورد استفاده قرار گیرد هم وجود دارد.

همچنین شما می‌توانید در اسمارت تاکسی‌های آینده تبلیغات ببینید و به سوالاتی که نشان می‌دهد تبلیغات را دیده‌اید، پاسخ دهید و به‌ازای هر پاسخ درست یک مبلغی از هزینه تاکسی شما کم شود.

ممکن است به شما پیشنهاد شود در راه، خرید منزل را از فروشگاه‌های اسمارت تاکسی انجام دهید و مسیر را طوری تغییر دهد که در مقابل یکی از فروشگاه‌های اسمارت تاکسی توقف کند و خریدها را تحویل بگیرد و کرایه مسیر رایگان محسوب شود.

شاید ایده‌های فوق نامعقول باشد ولی یک بررسی در کسب‌وکارهای پیشرو این روزها نشان می‌دهد که این شیوه پرداخت هزینه بسیار جا افتاده است.

امروزه شما اگر بخواهید از دانش یا هنر خود درآمد داشته باشید، یک محتوای خوب تولید می‌کنید و در پلتفرم یوتیوب قرار می‌دهید. اگر مورد توجه قرار گیرد، یوتیوب به شما پول پرداخت می‌کند. ولی بازدیدکننده‌ها آن را رایگان می‌بینند و پولی پرداخت نمی‌کنند. شعبده‌ای در کار نیست و یوتیوب هم برای رضای خدا اینکار را نمی‌کند، بلکه هزینه این کار را با پخش کردن تبلیغات در فیلم‌ها به‌دست می‌آورد. کسی که سفارش تبلیغ را داده راضی است. کسی که محتوا را تولید کرده راضی است، کسی هم که فیلم را می‌بیند چون محتوای خوبی دارد، مجبور است تحمل کند و چند دقیقه وقت خود را هم صرف تبلیغات کند. پس وقتی می‌شود با نشان دادن تبلیغات پول دریافت کرد، می‌توان به جای تولید کننده محتوا، این پول را به سوپر مارکتی یا راننده تاکسی داد. فقط لازم است که این تبلیغات مناسب، هوشمند و مبتنی بر بیگ دیتا و با توجه به نیازهای مصرف کننده باشد.

در صورتی‌که شما بتوانید تبلیغات مناسب به مصرف کننده نشان دهید، احتمال خرید یا استفاده او از این تبلیغات بسیار زیاد است و ممکن است بتوان برای چنین تبلیغاتی درصد خوبی گرفت. بطوری‌که بتوان هزینه‌های محصولات یا خدمات را جبران کرد.

به‌نظر می‌رسد فروش خدمات و سرویس‌ها در آینده به سمتی حرکت می‌کند که به ظاهر از شما مبلغی دریافت نمی‌کند ولی به‌طور غیرمستقیم از شما هزینه دریافت می‌کند.

مثال‌های قدیمی روش فوق فروش گوشی رایگان و دریافت هزینه‌ها با استفاده شما از سرویس‌های شبکه یا در اختیار گذاشتن رایگان و سریع دستگاه کارت‌خوان و دریافت هزینه‌ها با  استفاده از کارمزد خدمات است.

در صنعت پرداخت ایران متاسفانه جای تبلیغات بشدت خالی است. در مقاله ظرفیت‌های صنعت پرداخت در استفاده از تبلیغات به مقداری از این ظرفیت پرداخته شد. امروزه مشکل پرداخت کارمزد یک معضل در بانک‌ها است. از طرفی افزایش قیمت کاغذ و قیمت پایانه‌های فروشگاهی معضلی برای تداوم کسب‌وکار شرکت‌های پرداخت است. اگر بانک مرکزی و شرکت شاپرک اجازه دهد که به صورت قانونمند شرکت‌های پرداخت اقدام به استفاده از تبلیغات در این صنعت کنند، قطعا به روش غیرمستقیم می‌توان هزینه‌های این صنعت و سرویس به مشتریان را فراهم کرد.

مثلا مشتری می‌تواند انتخاب کند که به‌جای کارمزد کارت‌به‌کارت یک عدد تبلیغات ببیند و شرکت پرداخت با توجه به سوابق این مشتری در پرداخت‌ها و خریدها که این اطلاعات توسط بیگ دیتا مشتری در مرکز تجمیع تراکنش‌های مشتریان شاپرک تهیه شده و در اختیار شرکت‌های پرداخت قرار گرفته، یک تبلیغ هوشمند به مشتری نشان می‌دهد که احتمال استفاده مشتری از این تبلیغات بالای ۵۰ درصد باشد و به راحتی هزینه کارمزد کارت‌به‌کارت را پوشش دهد. ( در گام نخست می‌توان هزینه کارمزد موجودی را به این روش روی اپلیکیشن‌ها رایگان کرد.)

شرکت شاپرک می‌تواند یک مرکز پردازش تراکنش‌های مشتریان ایجاد کند و مبتنی بر تراکنش‌های هر شماره کارت، پروفایلی برای این مشتری ایجاد کند و اخلاق خرید صاحب کارت را بررسی کند و با فروش این اطلاعات به شرکت‌های ذی‌صلاح درآمدی ایجاد کند که می‌تواند صرف پرداخت کارمزدها شود. از طرفی شرکت‌های ذی‌صلاح فوق هم می‌توانند خدمات و تبلیغات مناسب یا راهکارهای مناسب مالی به دارندگان کارت ارائه کنند و هزینه‌های پرداخت شده را جبران کنند. دارندگان کارت هم از دریافت راهکارهایی در مورد نیازمندی‌های خود خوشحال می‌شوند. فرض کنید به کسی گفته شود که شما در ماه ۳۰ عدد قبض پرداخت می‌کنید. اگر از درگاه اسمارت پرداخت، این پرداخت انجام شود، یک شارژ دو هزار تومانی رایگان دریافت می‌کنید ( بدون قرعه کشی). آیا ناراحت خواهد شد؟

8 دیدگاه
  1. maryamapnhp می‌گوید

    آیا روش پرداخت در فروشگاه اسمارت سیتی در جایی امتحان شده؟
    نکته اصلی بعد از خواندن مقاله که به ذهنم آمد حفظ امنیت اطلاعات کاربران هست.

  2. maryamapnhp می‌گوید

    مقاله خیلی کامل و خوب بود
    آیا روش خرید رایگان در اسمارت سیتی در جایی امتحان شده؟
    بعد از مطالعه مقاله حفظ امنیت اطلاعات کاربر برام سوال شد

  3. سعید کلانتری می‌گوید

    با سلام و احترام
    ممنون از نظر لطف شما
    ممکن است جایی باشد. ولی من خبر ندارم

  4. سعید کلانتری می‌گوید

    در روشهای جمع اوری اطلاعات برای تبلیغات هوشمند ، علاقه مندی ها و نیازمندی ها مهم هستند و پسوردها و اطلاعاتی که امنیت فرد را به خطر می اندازند، جمع اوری نمی شوند. ولی خوب اطلاعات مکانی که یک فرد تردد کرده است می تواند از نظر امنیتی مهم باشد ولذا باید شرکتهای جمع اوری کننده و استفاده کننده به نوعی صلاحیت سنجی شوند وهمه چیزهای خوب معایبی هم دارند. ولی ممنون که حواستون بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.