راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ظرفیت‌های صنعت پرداخت در تبلیغات

سعید کلانتری، کارشناس سوییچ و ابزار پرداخت / امروزه با افزایش قیمت دلار و شرایط اقتصادی کشور، اوضاع برای همه شرکت‌ها و شرکت‌های پرداخت تغییر کرده است. افزایش قیمت کاغذ و دستگاه کارت‌خوان از یک طرف و تصمیم دستگاه‌های رگولاتوری برای تغییر نظام کارمزد و حضور فین‌تک‌ها و بازیگران جدید به این صنعت، همه نشانه‌هایی است برای اینکه همه فعالان این صنعت درک کنند که پنیر و یا کیک صنعت در حال جابه‌جا شدن است. پنیر در صنعت تبلیغات نیز مدت‌هاست جابه‌جا شده است. قبلا تبلیغات در تلویزیون و روزنامه و … اثربخش بود. این روزها تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و … نیز اضافه شده است. به نظر نگارنده یکی از عرصه‌هایی که درآن شرکت‌های تبلیغات می‌توانند بازار جدیدی تعریف کنند، همکاری با شرکت‌های پرداخت با روشی جدید است.

تا به امروز روش تعامل شرکت‌های پرداخت با شرکت‌های تبلیغاتی به‌صورت مشتری-سرویس‌دهنده بوده است. یعنی شرکت‌های پرداخت به شرکت‌های تبلیغاتی سفارش می‌دادند که انها را در بیلبوردها و تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند ولی امروزه شرکت‌های پرداخت نیز می‌توانند به شرکت‌های تبلیغاتی سرویس بدهند و فضایی ایجاد کنند که دیگر مشتریان شرکت‌های تبلیغاتی دیده شوند؛ یعنی به‌نوعی شرکت‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های پرداخت مشتری برای تبلیغ و دیده شدن بیاورند.

می‌دانیم که ابزار اصلی در تبلیغات قرار گرفتن در جای مناسب برای دیده شدن است و هدف کسی که تبلیغ سفارش می‌دهد این است که دیده شود و در این راه شرکت‌های پرداخت ابزارهای خوبی دارند. در این مطلب به منع‌های قانونی و یا اشکالاتی که ممکن است در تبلیغات بدون برنامه‌ریزی و سواستفاده‌ها اشاره نشده است که قطعا با ایجاد چهارچوب‌های قانونی برای همه این‌ها تمهیداتی اندیشیده می‌شود. شرکت‌های پرداخت ابزارها و جایگاه‌های متنوعی برای عرضه تبلیغات به مشتریان شرکت‌های تبلیغاتی دارند:

۱. صفحه نمایش پایانه‌های فروش: این روزها با قوی‌تر شدن سخت‌افزار پایانه‌های فروش و بزرگ‌تر شدن صفحه‌های نمایشگر پایانه‌های فروش و رنگی شدن آنها، می‌توان از این ابزار در زمان بیکاری و یا زمانیکه روشن می‌شود و قبل از نمایش سرویس انتخاب نوع سرویس و یا در زمانیکه مشتری به صفحه نگاه می‌کند تا حاصل تراکنش خود را ببیند (و منتظر است) و یا بعد از پایان تراکنش موفق و در زمان تسویه پیامی را به مشتری و دارنده کارت نمایش دهد.

۲. انتها یا ابتدای کاغذ رسید پایانه‌ها: هزینه تهیه کاغذ رسید پایانه برای شرکت‌های پرداخت این روزها، مبلغ چشمگیری است و اگر کسی مایل باشد هزینه رول کاغذ یک شرکت را پرداخت کند به‌شرطی‌که در انتهای آن کاغذ اسم او چاپ شود و تبلیغات مورد نظرش چاپ شود، قطعا یک بازی برد برد است.

۳. صفحه درگاه پرداخت اینترنتی شرکت‌های پرداخت: درگاه پرداخت اینترنتی شرکت‌های پرداخت، یک صفحه در اینترنت است که قسمتی از آن محل ورود اطلاعات کارت و مشخصات پذیرنده و … است. ولی قطعا فضایی هم برای تبلیغات به‌صورت یک بنر و یا غیره می‌توان یافت که به‌درد تبلیغات و دیده شدن بخورد.

۴. اپلیکیشن شرکت پرداخت: هر شرکت پرداختی این روزها یک برنامه اپلیکیشن دارد که  افراد برای انجام کارهای روزانه خود مانند کارت به کارت و یا پرداخت قبض و … به آن مراجعه می‌کنند. در این برنامه‌ها نیز می‌توان تبلیغات مناسب پخش و هم درامدزایی کرد و هم به دیده شدن کالایی کمک کرد.

۵. داده کاوی: شرکت‌های پرداخت اطلاعات زیادی از دارندگان کارت و پذیرندگان آنها دارند. برای مثال می‌دانند که شخصی ماهانه مبلغی را کارت به کارت می‌کند. مبلغی را خرج خرید شارژ می‌کند و … . همچنین می‌دانند هرکسی بیشتر از کدام سایت‌ها خرید می‌کند و با فروش این اطلاعات به شرکت‌های پرداخت می‌توانند درآمدزایی کنند.

۶. قابلیت‌های تبلیغاتی USSD را در نظر نمی‌گیرم. چراکه محدودیت‌های خاص خود را دارد ولی از این ابزار هم ممکن است بتوان برای تبلیغات استفاده کرد.

در مورد هر بند از موارد بالا می‌توان بیشتر صحبت کرد. می‌توان قیمت یک رسید پایانه که برابر یک بار دیده شدن است را با قیمت مشابه برای یک بیلبورد مقایسه کرد که این موارد را به متخصصین مربوطه واگذار می‌کنم. در پایان لازم می‌دانم به نکات زیر نیز اشاره کنم:

  • گستردگی شبکه پرداخت بسیار زیاد است. در هر نقطه از کشور ابزارهای پرداخت وجود دارند. شاید این گستردگی را فقط بتوان با رادیو و تلویزیون مقایسه کرد. لذا یک پیام تبلیغاتی را می‌توان خیلی سریع در کل کشور به همه نشان داد.
  • کاربرد شبکه پرداخت بسیار گسترده است؛‌یعنی اکثر افراد کشور در روز به نوعی از یکی از ابزارهای پرداخت استفاده می‌کنند.
  • حجم استفاده از ابزارهای پرداخت بسیار بالا است. فکر می‌کنم مطابق امارها بیش از 90 میلیون تراکنش روزانه در شبکه پرداخت کشور وجود دارد و ضعیف‌ترین شرکت‌های پرداخت روزانه بیش از یک میلیون تراکنش دارند. یعنی شما روزانه می‌توانید بیش از یک میلیون بار دیده شوید که این حجم از دیده شدن به نظرم در صنعت تبلیغات چشمگیر و قابل توجه باشد.
  • هوشمند بودن تبلیغات. شما وقتی یک بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان همت می‌زنید، هم کارمندان خسته‌ای که در حال رفتن به خانه هستند آن را می‌بینند و هم مدیران ارشد کارخانه‌‌های کشور، لذا خیلی هوشمندی در انتخاب مخاطب وجود ندارد ولی شرکت‌های پرداخت می‌توانند تبلیغات را با توجه به آیتم‌های مختلف ارائه کنند. به‌عنوان مثال تبلیغات به نمایش درآمده برای شما در زمانیکه زیر صد هزار تومان کارت می‌کشید با زمانیکه بالای پنج میلیون تومان کارت می‌کشید، فرق دارد. تبلیغات برای کسی که در طلافروشی کارت می‌کشد با کسی که در نانوایی کارت می‌کشد، متفاوت است. همچنین تبلیغات می‌تواند برای منطقه شمال کشور با منطقه جنوب کشور متفاوت باشد: برای مثال در انتخابات مجلس در هر حوزه انتخابیه، فقط نماینده همان حوزه تبلیغ شود و… .

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که انجام تبلیغات در شبکه پرداخت نیاز به مجوز از شرکت شاپرک و بانک مرکزی دارد و قاعدتا مشکلات و ریسک‌های خود را نیز دارد. قطعا اگر ریسک‌ها به نحو مطلوب دیده شود و شرکت شاپرک نیز به‌نوعی از تبلیغات در شبکه پرداخت منتفع شود، انجام این کار با سهولت بیشتر و قانونمندتر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.