راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمال خرازی در پاسخ به راه‌پرداخت: کاهش قیمت اینترنت یک خواست عمومی است / ضرورت یادگیری الکترونیکی در پساکرونا

چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی ۱۳ و ۱۴ اسفند با مدیریت و همکاری دانشگاه مهر‌البرز به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. حضور در این کنفرانس رایگان است و علاقه‌مندان با ورود به سایت دانشگاه مهر البرز امکان دسترسی به لینک کنفرانس را خواهند داشت.

کمال خرازی، رئیس این کنفرانس بین‌المللی در نشست خبری دانشگاه مهرالبرز با توضیح درباره جزئیات این کنفرانس گفت: «در پی فراخوان این کنفرانس ۱۴۲ مقاله دریافت شده و ۳۶ مقاله فارسی مورد پذیرش قرار گرفته است. همچنین ۴۰ مقاله به‌عنوان پوستر ارائه خواهد شد. ۱۰ مقاله انگلیسی و یک پوستر انگلیسی نیز به این کنفرانس ورود کرده‌اند. یکی از بخش‌های اصلی کنفرانس ۶ نشست تخصصی است که قبل از کنفرانس به‌منظور آمادگی ذهن مخاطبان و شرکت‌کنندگان در کنفرانس برگزار شد. همچنین ۵ سخنران کلیدی دعوت شده است تا در این کنفرانس حاضر شوند که از ۵ کشور مختلف به شکل مجازی سخنرانی خود را ارائه می‌دهند.»

او افزود: «در همین راستا ۵ کارگاه آموزشی و همچنین ۵ میزگرد تخصصی نیز هم‌زمان با این کنفرانس و به‌منظور افزایش دانش در این حوزه برگزار خواهد شد. یکی دیگر از بخش‌های جانبی قابل‌توجه این کنفرانس نمایشگاه سه‌بعدی است که دستاوردهای شرکت‌های مختلفی که در این حوزه فعال بوده‌اند را به شکل سه‌بعدی به نمایش خواهد گذاشت که البته همین نمایشگاه سه‌بعدی خود یک دستاورد تازه محسوب می‌شود.»


یادگیری الکترونیکی در محاصره اینترنت گران‌قیمت


خرازی در پاسخ به این پرسش راه‌پرداخت که قیمت اینترنت مصرفی باتوجه‌ به مصوبه مجلس افزایش پیدا خواهد کرد و آیا این موضوع بر آموزش الکترونیکی اثراتی خواهد داشت گفت: «مسئله هزینه‌ها واقعاً یک مشکل اساسی است انتظار می‌رود همان‌طور که در دنیا هزینه ارتباطات کاهش پیدا کرده در ایران هم کاهش پیدا کند و نه افزایش. کنترل و البته کاهش قیمت اینترنت یک خواست عمومی است. امروزه ارتباطات مجازی بخشی از زنگی مردم است و طبیعتاً با اینکه استفاده از فضای مجازی افزایش پیدا می‌کند باید دولت جوابگو باشد و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیربنایی را مکلف به کاهش قیمت کند.»

او همچنین در ادامه با تشریح چگونگی شکل‌گیری بسترهای آموزش الکترونیکی گفت: «نیازهای جامعه خود هدایت‌کننده است. وقتی جامعه و مدرسه و مردم نیازی دارند دولت موظف است به نیازها پاسخ دهد. البته تاکنون باتوجه‌به مشکلات تحریمی دسترسی به اینترنت نسبت به گذشته افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است. این موضوع خود نشان‌دهنده آن است که دولت تلاش کرده تا به این نیازها پاسخ دهد. اگر کمبودی هم وجود دارد باید مدیریت شود.»

رحیم عبادی، رئیس دانشگاه مهر البرز نیز در ادامه توضیحات خرازی افزود: «افزایش قیمت اینترنت تصمیم مجلس است. این در حالی است که دولت تصمیم گرفته بود آموزش‌های مجازی به‌صورت رایگان انجام شود. به‌هرحال این نگرانی وجود دارد که افزایش هزینه اینترنت بر آموزش همگانی هم تأثیر منفی داشته باشد. اینکه حق‌السهم به سمت صداوسیما برود نگران‌کننده است. این در حالی است که بر اساس قانون اساسی آموزش باید رایگان و بسیار کم‌هزینه باشد.»


ضرورت یادگیری الکترونیکی


رئیس این کنفرانس بین‌المللی با تأکید بر اینکه یادگیری الکترونیکی امروز به‌عنوان یک ضرورت در زندگی مطرح است به اثرگذاری همه‌گیری کرونا بر درک این ضرورت اشاره کرد و گفت: «استفاده از رایانه و فضای مجازی و برقراری ارتباطات از طریق اینترنت روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نسل جوان به‌خصوص کودکان و نوجوان آمادگی لازم را برای یادگیری الکترونیکی دارند و با این شیوه تطبیق پیدا کرده‌اند.»

خرازی افزود: «حالا توده‌های مردم درگیر فضای مجازی هستند؛ بنابراین ضرورت اینکه هرچه بیشتر ابعاد آموزش مجازی کاویده شود ملموس‌تر شده است. از همین رو بر اساس مطالعه نیازها هدف این کنفرانس نخست این است که از منظر علم یادگیری تحقیقات مناسبی انجام شود. باید دید چطور می‌شود شرایطی را فراهم کرد که یادگیرنده‌ها از بستر الکترونیکی بهتر استفاده کند و بهره‌وری بالاتری داشته باشد. در این شرایط درک و شناخت فناوری بسیار مهم است. مطالعه و پژوهش در شرایط فعلی باید براین‌اساس باشد که چطور فضایی را برای یادگیری بهتر ایجاد کنیم.»

او در ادامه با اشاره به مقوله ارزیابی کیفیت آموزش و یادگیری در فضای الکترونیکی افزود: «در سیستم سنتی معلم خیلی نزدیک و تنگاتنگ با یادگیرنده در ارتباط است. ارتباط نزدیک بین معلم و یادگیرنده امکان تحلیل و بررسی وضعیت یادگیرنده را آسان‌تر می‌کند. این در حالی است که این پروسه در فضای یادگیری الکترونیک بسیار دشوار است. اینکه چگونه می‌توانیم کیفیت یادگیری را ارزیابی کنیم در این کنفرانس به‌طورجدی موردتوجه قرار می‌گیرد.»


استفاده از تجربه دیگر کشورها در یادگیری الکترونیکی


همچنین خرازی با تأکید بر اهمیت استفاده از تجارب برتری که در دنیا شکل‌گرفته گفت: «کشورهای مختلف تلاش می‌کنند هرچه بهتر وسیله آموزش مجازی را فراهم کنند، استفاده از این تجربیات نیز یکی دیگر از بخش‌های این کنفرانس است. همچنین اخلاق و مسئولیت اجتماعی موضوع دیگری است که باید به آن توجهی جدی کرد. براین‌اساس باید دید چگونه شرایطی را فراهم کنیم تا مسائل اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بهتر در یادگیری الکترونیک رعایت شود. این کنفرانس بر اساس این محورها و با شعار به‌سوی یادگیری اثربخش طراحی شده است.»

خرازی در پایان با اشاره به اینکه دانش‌آموزان به دلیل شناخت و نزدیکی که با فضای مجازی دارند خود در تولید محتوای آموزشی هم نقش دارند گفت: «برگزاری چنین کنفرانسی می‌تواند به کیفیت آموزش مجازی کمک کند. یادگیری الکترونیکی به‌عنوان یکی از سازوکارهای آموزش بسیار قابل‌توجه است. این نکته را باید موردتوجه قرارداد که فضای مجازی در کنار فضای واقعی می‌تواند خیلی مؤثر باشد و از این تجربه حتی بعد از پایان کرونا هم نباید به‌آسانی گذر کرد.»


تجربه دانشگاه مهر البرز در یادگیری الکترونیکی


رئیس دانشگاه مهر البرز نیز با تشریح چرایی برگزاری کنفرانس یادگیری الکترونیکی توسط این دانشگاه گفت: «دانشگاه مهر البرز باتوجه‌به تجربه و سوابقی که از سال ۸۳ تا امروز به دست آورده می‌تواند در توسعه یادگیری الکترونیک کمک قابل‌توجهی کند. همچنین با پذیرش این مسئولیت به‌عنوان برگزارکننده چهاردهمین دوره کنفرانس به طور طبیعی خدمات آن در این زمینه توسعه بیشتری خواهد یافت.»

عبادی در پایان گفت: «مهر البرز یک دانشگاه الکترونیکی است و ازآنجایی‌که این دانشگاه اولین دانشگاه کاملاً الکترونیکی کشور است، این کنفرانس را هم به‌صورت مجازی برگزار کرده است. یکی از دلایل میزبانی هم این است که مهر البرز به‌عنوان دانشگاه مجازی و تجربه طولانی‌مدت خود در حوزه یادگیری و یاددهی الکترونیکی با همکاری دانشگاه‌های بزرگ کشور توانایی برگزاری این کنفرانس را دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.