راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تنخواه کارت بانک سامان چیست و چطور می‌توان با آن کار کرد؟

بانک سامان با هدف ارائه خدمات تخصصی در حوزه مدیریت شرکت‌ها، خدمتی جدید با عنوان «تنخواه کارت» را عرضه کرده است. تنخواه‌داری در شرکت‌ها معمولا از طریق چک و واریز وجه به حساب شخصی تنخواه‌داران انجام می‌شود و همیشه با مشکلاتی همراه بوده است. یکی از مشکلات این است که پول از حساب و کنترل شرکت خارج می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند مشکلات مالیاتی را برای مسئول تنخواه به همراه داشته باشد.

با تنخواه کارت شما با افتتاح یک سپرده می‌توانید به تعداد و نام هر یک از تنخواه‌داران کارت‌های بانکی با قابلیت انجام عملیات‌های بانکی دریافت کنید و مالکیت و مدیریت کارت‌ها کاملا در اختیار شرکت خواهد بود. با این روش شما می‌توانید هر لحظه به صورت آنلاین ریز تراکنش‌ها را ببینید و در صورت لزوم کارت را شارژ یا دشارژ کنید. خوب است بدانید که تنخواه کارت صرفا از طریق «سپرده تنخواه» شارژ شده و دارنده کارت می‌تواند تا سقف شارژ تعلق‌گرفته به آن مصرف انجام دهد. همچنین تنخواه‌داران می‌توانند برای استفاده از موجودی کارت‌ها به روش‌های زیر عمل کنند:

خرید از پایانه‌های فروشگاهی و سایت‌های اینترنتی

سقف تراکنش روزانه: ۵۰۰ میلیون ریال

پرداخت قبوض و خرید شارژ

سقف تراکنش روزانه: ۲۰ عدد بدون محدودیت در مبلغ

برداشت وجه از خودپرداز سامان

سقف تراکنش روزانه: ۲ میلیون ریال

انتقال وجه داخلی (به کارتی در داخل بانک سامان) از طریق کانال‌ها غیرشعبه‌ای

سقف تراکنش روزانه: ۳۰ میلیون ریال

انتقال وجه بانکی (سحاب) از طریق کانال‌های غیرشعبه‌ای

سقف تراکنش روزانه: ۳۰ میلیون ریال

انتقال وجه بین بانکی (سحاب) از طریق شعبه

سقف تراکنش روزانه: ۱۵۰ میلیون ریال


مزایای تنخواه کارت


  • عدم نیاز به استفاده از حساب‌ها و کارت‌های شخصی تنخواه‌داران
  • شارژ و دشارژ آسان تنخواه کارت‌ها به صورت آنلاین
  • گزارش‌گیری آنلاین مانده و صورت‌حساب کارت‌های تنخواه‌داران
  • شفافیت در عملیات تنخواه‌داری به واسطه افتتاح حساب تنخواه مجزا برای شرکت

در ادامه به شیوه چگونگی انجام عملیات‌های مختلف برای کارت‌های تنخواه می‌پردازیم و شما را با فرایندهای مختلف آن آشنا می‌کنیم.


راهنمای سیگما


وارد اینترنت بانک سامان خود شوید. در فهرستی که سمت راست صفحه وجود دارد، گزینه «سیگما» را انتخاب کنید. شما می‌توانید از طریق منوی سیگما تمامی عملیات مربوط به شارژ، دشارژ و مسدودسازی تنخواه کارت‌هایتان را انجام دهید. پس از ورود به منوی سیگما می‌توانید گروه‌های تنخواه‌داری خودتان را مشاهده کنید. همچنین در زیرمجموعه هر گروه نیز می‌توانید کارت‌های تنخواه‌داری مربوط به آن گروه را مشاهده کنید.


شارژ گروهی


یکی از امکاناتی که در منوی سیگما وجود دارد این است که می‌توانید یک گروه و کارت‌های زیرمجموعه آن را با همدیگر شارژ کنید. با انتخاب یک گروه، کارت‌های زیرمجموعه آن به شما نشان داده می‌شود. روی بخش «شارژ گروه» کلیک کنید. پنجره‌ای باز می‌شود و مبلغ شارژ را وارد کنید. با این کار همه کارت‌های شما به همان مبلغی که وارد کردید، شارژ خواهد شد. بعد از انتخاب گزینه «ادامه» و «تایید» به تمام کارت‌ها به همان میزان مبلغ مورد نظر اضافه می‌شود.


جستجوی کارت و نمایش مانده کارت‌ها


در صورتی که بخواهید کارت مشخصی را پیدا کنید تا آن را شارژ یا دشارژ کنید، می‌توانید از طریق نام تنخواه‌دار یا شماره کارت، جستجو را انجام دهید. سپس می‌توانید مانده فعلی کارت تنخواه‌دارتان را مشاهده کنید .این مبلغی است که توسط حساب اصلی تنخواه روی این کارت شارژ شده و هنوز توسط تنخواه‌دار مصرف نشده است.


شارژ کردن


برای شارژ کارت می‌توانید روی کارت موردنظرتان کلیک کنید و سپس مبلغ شارژ را وارد کنید و روی گزینه «ادامه» کلیک کنید. بعد از تایید فرایند، مبلغ موردنظر در کارت تنخواه شما شارژ می‌شود.


دشارژ کردن


برای دشارژ کردن کارت می‌توانید با انتخاب گزینه «دشارژ» وارد پنجره جدیدی شوید. باید نوع دشارژتان را آنجا مشخص کنید. دو مدل دشارژ وجود دارد. دشارژ کلی که با انتخاب این آیتم تمام مانده کارت خارج می‌شود و وارد حساب اصلی می‌شود. دشارژ جزئی که با انتخاب آن باید مشخص شود دقیقا چه مبلغی را می‌خواهید از کارت کسر و به حساب اصلی اضافه کنید. مبلغ مورنظرتان را وارد می‌کنید و بعد از انتخاب گزینه «ادامه» و تایید فرایند، پیامی به شما نشان داده می‌شود که عملیات دشارژ با موفقیت انجام شده است.


انجام عملیات مسدودسازی


در منوی سیگما اگر بخواهید کارتی را مسدود کنید وارد بخش تنظیمات می‌شوید. پنجره‌ای برای شما باز می‌شوید که از طریق آن می‌توانید وضعیت کارت را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه «مسدود» و ذخیره مرحله، کارت موردنظر به حالت مسدود در می‌آید. پیامی هم به شما نشان داده می‌شود که کار با موفقیت انجام شد. حتی بعد از اتمام فرایند هم می‌توانید ببینید که روی کارت موردنظرتان مهر مسدود، قرار گرفته است.


فعال‌سازی مجدد کارت


برای اینکه کارت از حالت مسدودی خارج شود. مجددا وارد بخش تنظیمات می‌شوید و در بخش وضعیت گزینه «فعال» را انتخاب و سپس ذخیره می‌کنید و پیام موفقیت‌آمیز بودن فرایند به شما نشان داده می‌شود.


اطلاعات اصلی حساب


وارد منو «سپرده‌ها در یک نگاه» در نت بانک شرکتی خود می‌شوید. بعد از انتخاب حساب تنخواه خود یک سری عدد و رقم و اطلاعات درباره حساب اصلی تنخواه‌دار ما نشان داده می‌شود. در قسمتی، شماره سپرده تنخواه شما درج شده و در قسمت دیگری می‌توانید موجودی کامل این حساب را مشاهده کنید. موجودی قابل برداشت یعنی مبلغی که هنوز از حساب اصلی تنخواه به کارت‌ها تخصیص داده نشده و می‌توانید همچنان تا سقف این عدد به کارت‌های تنخواه‌داری خودتان تخصیص دهید. مبلغ مسدودی هم یعنی مبلغی که در حال حاضر از حساب اصلی تنخواه‌دار کسر شده و در داخل کارت‌ها شارژ شده و هنوز توسط تنخواه‌دار استفاده نشده و هنوز داخل کارت‌های تنخواه‌داری شرکت، این مبلغ وجود دارد.


انجام عملیات به‌صورت کارتابلی


در منوی سیگما این امکان برای شرکت‌ها فراهم شده که تمام عملیاتی که می‌خواهند انجام دهند را به دو شکل مختلف مدیریت کنند؛ یا به صورت کارتابلی یا غیرکارتابلی. برای مثال در گروهی که به صورت کارتابلی مدیریت می‌شود، شما اگر بخواهید کارتی را شارژ کنید حتما باید با تایید امضاداران انجام شود. در انجام فرایند شارژ، بعد از اینکه شما مبلغ موردنظرتان را وارد کردید و گزینه «ادامه» را زدید، پیامی به شما نمایش داده می‌شود با این مضمون که «انجام عملیات شارژ نیازمند تایید امضاداران می‌باشد.» بعد از زدن گزینه «ثبت»، درخواست شما برای شارژ کارت در کارتابل امضاداران قرار می‌گیرد و بعد از تایید این افراد است که عملیات شارژ یا دشارژ شما نهایی می‌شود.

2 دیدگاه
  1. محمد راد می‌گوید

    مهمترین عملیات بانکی در ایران جابه جایی یا کارت به کارت کردن پول است که این کارت به جز کارت های سامان به کارت دیگری نمیتواند عملیات کارت به کارت را انجام دهد و طرف مقابل نیز حتما باید شماره کارت سامان ارائه دهد

  2. فرناز خواجه زاده می‌گوید

    سلام. من توی یک شرکت کار میکردم و اونا به اسم من یه کارت تنخواه درست کردن. ولی حالا ک‌ من از شرکت بیرون اومدم هنوز دارن به اسم من گردش حساب انجام میدن. راهی هست بشه ببندمش یا شکایت کنم؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.