راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه خبر از نمایشگاه تلکام ۹۹ / تعامل با مخاطب یا جاماندن از نوآوری

نوآوری در شرایط فعلی به این معنی بود که تلکام پرچمدار می‌شد و این نمایشگاه هم به‌مانند بسیاری دیگر از گردهمایی‌های این حوزه آنلاین برگزار می‌شد. اما در نهایت مسئولان تلکام سال ۹۹ را با حضور ۶۹ شرکت‌کننده برگزار کردند.

نمایشگاه تلکام ۹۹ با وجود همه‌گیری کرونا امسال هم به شکل فیزیکی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. هرچند برگزارکنندگان نمایشگاه مدعی شده بودند که حضور بازدیدکنندگان فقط با کارت دعوت ممکن است، اما بازدیدکنندگان با خرید بلیت ۲۰ هزارتومانی هم امکان ورود به این نمایشگاه را دارند. ماهیت نمایشگاه تلکام امکان برگزاری آنلاین آن را بیشتر در ذهن تقویت می‌کند.

نمایشگاه تلکام قرار است محلی برای گردهمایی شرکت‌های حوزه فناوری مخابرات و نوآوری در این حوزه باشد. عجیب اینجاست که بین متولیانی که تصمیم به برگزاری نمایشگاهی در حوزه نوآوری داشتند، یک نفر پیدا نشد تا با نوآوری و خلاقیت این نمایشگاه را بستر وب با استفاده از پلتفرم‌های موجود برگزار کند.

هزینه‌های گزاف برگزاری نمایشگاه و همچنین تکرار چرخه گردش ویروس کرونا در چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیر است. چنین مسائلی با تب سنجی و تونل اسپری الکل هم حل نمی‌شود. آن هم در شرایطی که همچنان بعد از گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان همچنان برخی نوبت صحبت‌کردن که می‌شود، ماسک را مزاحم می‌دانند و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

نوآوری در شرایط فعلی به این معنی بود که تلکام پرچمدار می‌شد و این نمایشگاه هم به‌مانند بسیاری دیگر از گردهمایی‌های این حوزه آنلاین برگزار می‌شد. اما در نهایت مسئولان تلکام سال ۹۹ را با حضور ۶۹ شرکت‌کننده برگزار کردند. این نمایشگاه از سه شنبه ۵ اسفند تا جمعه ۸ اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم در روز افتتاحیه با سخنرانی پرحاشیه خود حاضر شد. این سخنرانی حواشی بسیاری درباره شرکت مخابرات به راه انداخت که حداقل بیانگر این بود که عدم حضور مخابرات در نمایشگاه تلکام برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا نگرانی از انتشار ویروس نبود. به هر روی حرف‌وحدیث‌ها درباره نبود تکنولوژی و امکان برگزاری آنلاین نمایشگاه بسیار است.

اما در شرایطی که جهان با بیشترین سرعت در حال ایجاد تغییروتحول در سبک زندگی است، درجازدن و نپذیرفتن امکان تغییر روند توسعه را کند خواهد کرد. ۶۹ شرکت بزرگ و کوچک در حوزه فناوری اطلاعات و راه‌حل‌های نوآورانه حاضر شدند. البته با وجود پرسش‌هایی که درباره چرایی این نمایشگاه در شرایط فعلی مطرح است، شرکت‌کنندگان از برگزاری آن ابراز رضایت می‌کنند.


بومی‌سازی تولید سرور


آیدین عدالت، مدیرعامل رهنمون فناوران اطلاعات با اشاره به اینکه نمایشگاه تلکام نمایشگاهی تخصصی است و بازدید عمومی و همگانی ندارد به راه‌پرداخت گفت:‌ «به نظر می‌رسد برگزار کننده پیش‌نیازهایی را رعایت کرده و فقط مدعوین خاص وارد غرفه ها می شوند. همچنین از آنجایی که شرکت رهنمون فناوران اطلاعات تقریبا هر سال در نمایشگاه تلکام والکامپ حاضر می شد امسال هم با توجه به پروتکل ها و برنامه های خاص در این نمایشگاه حاضر شدیم. علت اصلی حضور رهنمون فناوران در این نمایشگاه رونمایی از اولین سرور تولید بومی است که در منطقه ویژه پیام تولید می‌شود. این محصول در چند ماه اخیر به مرحله بهره برداری رسیده و این فرصت بهترین موقعیت برای رونمایی محصول بود.»

عدالت در ادامه گفت: «شرکت رهنمون سال ۸۱ تأسیس شد و حدود ۲۰ سال است که در زمینه راه‌اندازی زیرساخت شبکه دیتاسنتر محاسبات سنگین تعیین سرورها و ذخیره‌سازها فعال است. همچنین نمایندگی چند برند بین‌المللی هم در کارنامه کاری این مجموعه است. اما یکی دو سال گذشته با سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پیام و با راه‌اندازی کارخانه‌ای محصول اصلی که سرور است را تولید کردیم. البته برخی محصولات جانبی هم مثل ذخیره‌سازها در این کارخانه تولید می‌شود اما تمرکز اصلی بر ساخت سرور است.»


افزایش تقاضا برای دیتاسنترها


مدیرعامل رهنمون فناوران اطلاعات در بخش دیگری توضیحات خود درباره این شرکت گفت: «با شیوع کرونا و توجه به تغییر سبک زندگی و فشار بیشتر بر روی دیتاسنترها برخلاف رکود عمومی که در بازار وجود دارد؛ تقاضا برای دیتاسنترها بیشتر شده است. از سویی دیگر به دلیل تحریم‌ها، استقبال از سرور غیرآمریکایی بسیار بیشتر شده است. همچنین در چند ماه اخیر که بهره‌برداری از محصول جدید را شروع کرده‌ایم با استقبال زیادی روبرو شدیم که ممکن است به دلیل حجم بالا حتی امکان پاسخگویی نیاز را هم نداشته باشیم.»

او همچنین با اشاره به اهمیت سرور در حوزه IT گفت: «سرور در اکثر شبکه‌های زیرساختی مراکز داده استفاده می‌شود و رده‌ها و دسته‌های مختلفی دارد. همچنین بازه قیمتی آن هم متفاوت است. سرورهای کوچک و سبک در این مجموعه تولید می‌شوند و سرورهای بسیار سنگین برای محاسبات پردازشی و گرافیکی کاربردهایی مثل هوش مصنوعی و دیتابیس و حتی اپلیکیشن‌هایی با میزبانی وب و هر آن چیزی که در حال حاضر آنلاین است روی سروری نصب شده و تحت شبکه از طریق سرور سرویس‌دهی می‌کند. به طور میانگین می‌توان گفت تولید سرورها تقریباً ۴۰ درصد از میزان ارزبری خرید سرور صرفه‌جویی می‌شود.»


مدیریت زمان با تولید داخلی


عدالت همچنین با تأکید بر اهمیت بومی‌سازی محصولات حوزه فناوری مخابرات گفت: «برای من عجیب است که چرا در طول این سال‌ها برای تولید سرور اقدام نشده است. تعداد قابل‌توجهی از محصولات از کابل تا فیبر نوری، سوئیچ و فایروال و سوکت‌های شبکه در واقع تعداد قابل‌توجهی از محصولات زیرساخت شبکه بومی شده‌اند اما تا جایی که اطلاع دارم ما اولین مجموعه‌ای هستیم که سرور را به شکل بومی تولید می‌کنیم. هدف ما تولید ۵ هزار سرور در طول سال ۱۴۰۰ است. پیش‌بینی ما این است که در یک بازه ۳ ساله به سهم ۲۰ تا ۲۵ درصد از بازار ایران برسیم و انحصار برندهای آمریکایی را بشکنیم.»

او ادامه داد: «در دسترس بودن رهنمون فناوران اطلاعات به‌عنوان تأمین‌کننده به مشتری کمک می‌کند تا درگیر پروسه زمان‌بر برای تأمین کالای خود نباشد. همچنین دانش فنی بومی شده و محصول در دسترس است. علاوه‌برآن امکان ساخت محصول به طور اختصاصی برای مشتری بسیار زیاد است. در حالت عمومی وقتی سروری خریداری می‌شود امکان دسترسی به سروری ویژه با خدمات اختصاصی وجود ندارد.»


حضور بین‌المللی سفیر آبی آرام


آناهیتا افشاروند، مدیر بازاریابی و فروش مجموعه سفیر آبی آرام معتقد است بهترین شکل برگزاری نمایشگاه به شکل حضوری است و فقط در چنین شرایطی امکان برقراری ارتباط کاری ممکن است گفت: «برگزاری نمایشگاه به شکل آنلاین فناوری و تکنولوژی‎‌های خاص خود را نیاز دارد. اگر زیرساخت‌های مناسبی برای برگزاری نمایشگاه مجازی وجود داشت، گزینه خوبی بود. گاهی در نمایشگاه‌های مجازی حتی یک مصاحبه کاری هم نداشتیم. باتوجه‌به اینکه حوزه تخصصی سفیر آبی آرام حوزه مخابرات و تلکام است، بنابراین ترجیح می‌دهیم در یک نمایشگاه سالانه که تلکام است شرکت کنیم.»

افشاروند افزود: «سفیر آبی آرام محصولات جدیدی ارائه داده و به دلیل فعالیت‌هایی که بر روی مرکز تخصصی تماس انجام داده تمایل به برقراری ارتباط با مخاطبان بیشتری داریم. از سویی دیگر محصولات جدیدی از جمله یکپارچگی خدمات و سرویس‌ها روی یک بستر را نیز ارائه داده‌ایم تا دادهایمان که شرکت هایی که بحث برون سپاری مرکز تماس را نیاز دارند روی یک پلتفرم با تحول دیجیتال خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند. از این خدمات می توان برای ارائه خدمات برون سپاری و داخلی شرکت ها استفاده کرد.»

مدیر بازاریابی و فروش مجموعه سفیر آبی آرام تأکید کرد: «سفیر آبی آرام در پروژه هوآوی همکاری و حضور جهانی داشته است. همچنین به دلیل این حضور تندیس و تقدیرنامه‌ای به‌عنوان بهترین شریک تجاری در ایران را دریافت کرده‌ایم. همچنین کسب رتبه دوم جهانی در Contacts server awards  هم برای ما افتخار بزرگی بود که باید در این نمایشگاه به مخاطبان اطلاع‌رسانی می‌شد. همچنین پلتفرم دریچه یکتا نیز یکی دیگر از افتخارات سفیر آبی در یکپارچه‌سازی است. هر ارتباطی مهم است و برای شکل‌گیری و حفظ آن باید تلاش کرد؛ بنابراین نیاز به یکسری از ابزارها و تجهیزات را هم برای شکل‌گیری این ارتباط باید موردتوجه قرارداد. تلاش ما ارائه این ابزارها و خدمات به بهترین و کارآمدترین شکل ممکن است.»


تلکام، ضرورت یا نیاز برگزاری


به هر روی نمایشگاه تلکام سال ۹۹ هم با وجود همه حرف‌وحدیث‌ها برگزار شد. شرکت‌های بزرگ حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات در این نمایشگاه حاضر شده‌اند و باید دید آیا نوآوری به معنای واقعی آن در این گردهمایی با وجود همه خطرهایی که شرکت‌های حاضر به جان خریدند شکل خواهد گرفت یا نه. هرچند تلکام ۹۹ برگزار شد اما بد نیست مسئولین نمایشگاه‌های بین‌المللی را باری دیگر رصد کنند و دنبال تغییر و تحولی اساسی در این بستر گام بردارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.