راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمپین تبلیغاتی ازکی، تبلیغات غیرمکارانه و به غایت سالم!

مجید قاقازانی، مدیر ارتباطات بازاریابی بیمیتو و ازکی / در بهمن ماه ۱۳۹۹«ازکی» کمپین تبلیغاتی را آغاز کرد که چند روز پس از شروع این کمیپن اعتراضاتی به‌همراه داشت. در یکی از این موارد، نامه‌ای از طرف مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای به بازاریابان برخط فعال صنعت بیمه ارسال شد و در آن هشدار داده شد که از درج تبلیغات غیرمتعارف و خارج از ضوابط و مقررات ابلاغی پرهیز کنند.

کمپین ازکی در بهمن‌ماه سال جاری با این هدف طراحی و اجرا شد که در زمینه مقایسه و بررسی دقیق در زمان خرید بیمه اطلاع‌رسانی کند و اهمیت انتخاب درست و آگاهانه را نشان دهد.

بر اساس بررسی‌ها و تحقیقاتی که در تیم خلاقیت و ایده‌پردازی و سایر بخش‌های مجموعه انجام شد، یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات مشتریان بیمه، دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه است. به همین دلیل استراتژی این کمپین بر روی موضوع بسیار مهم خسارت تمرکز داشته است.

در این کمپین با هدف آگاهی‌رسانی بیشتر، شرکت‌های بیمه دوبه‌دو در کنار هم قرار گرفتند تا از یک سو نیاز به مقایسه نشان داده شود (که اساس کار اگرگیتور بیمه است) و از سوی دیگر تاکید بر سطح متفاوت خدمات در شرکت‌های بیمه به چالش کشیده شود.  

در خصوص آرت‌ورک و فضای خلاقیت از دو نفر از افراد زبده این حوزه یعنی آقای سینا سنکار، آرت دایرکتور و طراح و همچنین خانم طناز آسایش، استراتژیست تبلیغات در کنار تیم ارزشمند بازاریابی و خلاقیت مجموعه بهره برده شد. این کمپین در چهار طرح اصلی «ملت یا ما»، «ایران یا آسیا»، «سینا یا سامان» و «دانا یا معلم» اجرا شد.

طرح کمپین ازکی از ابتدا هم برای دریافت مجوز وزارت ارشاد با مشکلاتی مبنی بر عدم مقایسه دو شرکت با یکدیگر مواجه بود. پس از گذشتن از این سد، متاسفانه سیل انتقادات مختلف از سوی برخی شرکت‌های بیمه روانه شد که نتیجه آن، ارسال نامه از سوی نهاد محترم ناظر بیمه مرکزی بود.

البته برخی از شرکت‌های بیمه هم بودند که در زمینه این کمپین با ازکی توافق و همراهی داشتند. توافقی که نتیجه آن برای این شرکت‌ها، افزایش قابل توجه فروش بود. در مورد جزئیات این همکاری موفق، در بخش پایانی متن توضیح داده شده است.


تبلیغات ناکافی در صنعت بیمه کشور


هر ساله آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه با اعداد بزرگ و جذاب چندصد هزار ملیارد ریالی که با رشد بالایی نیز همراه است از سوی مسئولان ارائه می‌شود. در صورتی‌که با یک حساب ساده می‌توان دریافت که یک دهم درصد (0.1) از این مبالغ برای تبلیغات و ارتقای آگاهی مشتریان اختصاص داده نمی‌شود. در کنار این بودجه به شدت محدود از سوی شرکت‌های بیمه، ناکارآمدی تبلیغات و تکرار شعارهای غیرجذاب نیز یکی از آفت‌های جدی صنعت بیمه کشور است. اگرچه کمپین‌های تبلیغاتی ارزشمندی نیز به‌صورت انگشت‌شمار به وسیله برخی شرکت‌ها اجرا شده است، اما کمبود تبلیغات و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در این بخش مهم از زنجیره ارزش صنعت، به شدت مشهود است.

پس از ورود استارت‌آپ‌های بیمه، همواره یکی از موانع جدی، جلوگیری از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی این شرکت‌ها بوده است.

همچنین باید پذیرفت که ذائقه و رفتار مشتریان دائماً در حال تغییر است؛ روزگاری تلویزیون یکی از اصلی‌ترین کانال‌های تبلیغاتی بود، اما امروزه این کانال معتبر، قدرت و تأثیرگذاری بسیار کمتری نسبت به گذشته دارد.

در مقابل، کانال‌ها و رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان کانال‌های آگاهی‌رسان مقرون به صرفه‌تر، و کانال‌های تبلیغات محیطی به‌عنوان کانال‌های یادآور قرار دارند. 


هم‌افزایی مشترک با شرکت‌های بیمه و حمایت‌های بیمه مرکزی


یکی از سیاست‌های جدی ما ورود به تبلیغات مشترک با شرکت‌های بیمه است. به‌صورت نمونه، همکاری و تعامل مستقیم با سه شرکت بیمه در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و از طریق کانال‌های رسانه مالکیت شخصی (Owned Media) این مجموعه انجام شد که نتیجه آن، افزایش ۷۰۰ درصدی فروش آن شرکت محترم بیمه در فضای دیجیتال و افزایش فروش ۲۰۰ درصدی یک محصول خاص در بازه مشخص کمپین در سطح کشور (آفلاین + دیجیتال) بود.

این تجربه به ما و آن شرکت محترم بیمه نشان داد که ظرفیت حال حاضر کانال‌های دیجیتال، فراتر از صرفاً فروش مستقیم آنلاین است و می‌توان در جهت آگاهی‌رسانی و معرفی محصولات نیز از آن بهره برد. البته این نوع همکاری و هم‌افزایی نیازمند بهبود نگرش در سطوح مدیریتی و استراتژی شرکت‌های بیمه در جهت بهره‌گیری درست از ظرفیت فضای دیجیتال است. همچنین امیدواریم عباراتی مانند «بی‌نظمی در بازار بیمه کشور» و «تبلیغات مکارانه و ناسالم» از سوی بیمه محترم مرکزی بازتعریف شود و موضوع بهبود و ارتقای رفتار خرید بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن در سطح کشور، در مقابل «نارضایتی گسترده فعالان صنعت بیمه» در اولویت بالاتری قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.