راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صرفه جویی سالیانه 500 میلیارد تومانی با حذف فرآیند کاغذی انتشار آگهی در روزنامه‌ها

هیئت‌وزیران، آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مورد تصویب قرارداد که از جمله مهم‌ترین مفاد آن، بهره‌گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی است.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از جمله مهم‌ترین مفاد این مصوبه می‌توان به بهره‌گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره داشت.

بر اساس ماده 13 این تصویب‌نامه، دستگاه‌های مشمول سامانه مکلف‌اند با انجام معاملات در بستر این سامانه، از انجام معامله ذیل قوانین، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه مرتبط به‌صورت کاغذی اجتناب نمایند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره‌برداری از قابلیت تجهیز اسناد الکترونیکی به امضای الکترونیکی (اسناد پیشنهاد پاکت‌های ب و ج) برای امور اجرایی و نظارتی و نیز حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی، منجر به حذف حدود یک میلیارد برگ کاغذ و 150 هزار مراجعه حضوری در سال و به‌تبع آن کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل‌ونقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط‌زیست و از همه مهم‌تر سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی خواهد شد.

همچنین، طبق ماده 14 این تصویب‌نامه، مبنی‌بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان‌ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، باید از انجام آن به‌صورت کاغذی خودداری شود و لذا دیگر نیازی به درج آگهی روزنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهد بود. بر اساس برآوردهای انجام شده در معاملات منتشر شده در سامانه و تخمین هزینه‌های حداقلی دو نوبت چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، پیش‌بینی می‌‌شود حداقل 500 میلیارد تومان در هزینه‌های دولت جهت چاپ آگهی صرفه‌جویی صورت پذیرد. همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، حداقل یک هفته در فرایند زمانی چاپ آگهی مشتمل بر تکمیل فرم درخواست آگهی و تکمیل مدارک آگهی و نیز ارسال درخواست و اخذ تأییدیه و مجوزهای لازم تا درج دو نوبت آگهی در روزنامه­‌های کثیرالانتشار صرفه‌جویی خواهد شد.

علاوه بر موارد بالا، این مهم باعث می‌شود با قابلیتی که در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت جهت اعلام و انتشار کلیه معاملات مشمول سامانه ایجاد شده است، کاربران بخش خصوصی اعم از مناقصه گران و مزایده گران بدون نیاز به ثبت‌نام و صرف هزینه بتوانند کلیه اطلاعات معاملات منتشر شده در سامانه را مشاهده کرده و در سراسر کشور از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

جهت دریافت متن کامل آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) ، اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.