راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سورنا ستاری در آیین رونمایی سه سامانه هوش مصنوعی شرکت دانش‌بینان پارت: هوش مصنوعی ضامن امنیت ملی است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور عصر یکشنبه (۱۲تیر) از شرکت دانش‌بنیان پارت، بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات هوش مصنوعی کشور بازدید و از سه سامانه هوش مصنوعی ساها، سهاب و هوشیو رونمایی کرد.

سورنا ستاری گفت: «هوش مصنوعی حوزه اقتدار کشورها و ضامن امنیت ملی آن‌هاست. به همین علت این مبحث با جدیت در معاونت علمی دنبال می‌شود. او افزود: ایران صاحب بزرگترین استارتاپ‌های منطقه در حوزه‌های مختلف آی‌سی‌تی و بیوتکنو است. در هوش مصنوعی هم مدعی هستیم و لازم است در هوش مصنوعی هم در حد بیو و نانوتکنولوژی سرمایه‌گذاری شود.»

 او با اشاره به اینکه کشورهای اطراف عموماً از سامانه‌های خارجی استفاده می‌کنند، از توان بالای شرکت‌های داخلی در نوشتن نرم‌افزارها و بهره‌برداری از آن‌ها در داخل کشور سخن گفت و تاکید کرد: «این کار هنر بزرگی است که در اختیار کشور ماست. برخی سرویس‌ها باید حتماً داخلی باشند چون به زبان فارسی و لهجه‌های محلی حساس هستند. برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این سرویس‌های داخلی، لازم است هوش مصنوعی به کمک بیاید.»

ستاری با افتخار به توان علمی برنامه‌نویسان ایرانی ادامه داد: «ما از نظر مقالات علمی در دنیا در سایمگ‌ها رتبه ۹ و در آی‌اس‌آی رتبه ۱۴ را دارا هستیم و از تمام شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی حمایت می‌کنیم.»

او در مورد محصولات پارت گفت: «شرکت پارت از شرکت‌های بزرگ این حوزه است و محصولات آن در حوزه هوش مصنوعی قابل صادرات است و باید مورد حمایت قرار گیرد تا فعالیت‌های شرکت به صورت جهشی‌تر رشد پیدا کند. پارت در حوزه‌هایی پیشرو است و وضعیت بسیار خوبی دارد و بحث احراز هویت غیرحضوری سجام هم این را به خوبی ثابت کرد و نشان داد فاصله این شرکت با گروه‌های دیگر بسیار زیاد است.»

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: «هوش مصنوعی دریچه‌ای است برای ورود و پارت با ورود به آن وارد دنیایی شده است که بسیار وسیع است و هر چقدر پیش‌ برود این وسعت با زاویه‌ای زیاد، بیشتر خواهد شد. ما شرکت‌های دولتی را به سمت این شرکت جهت خواهیم داد تا خدمات مورد نیازشان را به صورت دقیق و سفارشی‌شده دریافت کنند.

شرکت دانش‌بنیان پارت به خوبی از ظرفیت این حوزه استفاده کرده و در پنج سال به بیش از 500 نفر رسیده است. اما با دریچه‌ای که باز شده است سال دیگر به دو سه برابر این تعداد خواهد رسید و ما پشت سر آن خواهیم بود و کارها را حمایت و پیگیری خواهیم کرد.»

شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت با سرمایه‌گذاری هفت‌ساله بر زیرساخت فناوری خود و ایجاد تیم‌های متنوع هوش مصنوعی، بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات هوش مصنوعی کشور را به وجود آورده است. در این نشست از سه سامانه هوش مصنوعی پارت رونمایی شد. ساها، سامانه احراز هویت غیرحضوری با استفاده از هوش مصنوعی است. این خدمت کاربردهای فراوانی برای احراز هویت افراد در بازار سرمایه، بانک‌ها، آزمون‌ها و … دارد.

سهاب، نخستین مارکت‌پِلِیس حوزه هوش مصنوعی است. علاوه بر صد سرویس هوش مصنوعیِ مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، سرویس‌های سایر فعالان هوش مصنوعی کشور هم در اینجا امکان عرضه دارند. هوشیو، پایگاه جامع هوش مصنوعی است و اطلاعات و آموزش‌های متنوع در زمینه هوش مصنوعی را در قالب محتوای متنی، صوتی و تصویری در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

در حاشیه این بازدید از سومین شماره سالنامه «بوم‌شناسی هوش مصنوعی» رونمایی شد. این سالنامه فعالیت‌های فعالان مختلف هوش مصنوعی کشور را به دقت به تصویر می‌کشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.