راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بانک مرکزی دیگران را نمی‌بیند؟

[رضا قربانی | راه پرداخت]

در سایت بانک مرکزی خبری منتشر شده که عنوان جالبی دارد: |دبیرکل بانک مرکزی با ارایه دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات: احراز مقام اول نظام‌هاي پرداخت كشور در سطح منطقه|

در متن خبر اما این جمله از قول دبیرکل بانک مرکزی آمده است: |در حال حاضر مي‌توان ادعا كرد نظام‌هاي پرداخت كشور، همگام با روندهاي بين‌المللي، در تراز اول منطقه چه به لحاظ نفوذ خدمات و چه به لحاظ گستردگي ابزارهاي الكترونيكي قرار گرفته و ميزان كاربري و تكية عمومي به استفاده از خدمات بانكداري و پرداخت الكترونيكي، به عنوان يكي از اركان اصلي خدمات بانكداري مطرح است.

با مقایسه این دو جمله متوجه تفاوت تیتر و متن اصلی خبر می‌شویم. در متن از قول دبیرکل گفته شده که می‌توان ادعا کرد. اما در تیتر به گونه‌ای موضوع بیان شده گویی بانک مرکزی ایران توانسته از نهادی معتبر و بین‌المللی موفق به کسب رتبه شود. از این ناشی‌گری تنظیم خبر آن هم توسط نهادی مانند بانک مرکزی باید گذشت که این بانک مظلوم‌تر از این است که بخواهیم به اشکالات فراوانش بپردازیم. کیست که از وضعیتی که بانک مرکزی ایران در اقتصاد این روزها ایجاد کرده نداند. اما نکته مهم این است که بانک مرکزی هر چند وقت یک بار دستاوردهای خود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بیان می‌کند. این بانک از قدرت رسانه‌‌ای فراوانی که دارد استفاده می‌کند و از این می‌گوید که این بانک مرکزی بوده است که دستاوردهای فراوانی داشته است. در همه این متن‌ها هم جای خالی بخش خصوصی احساس می‌شود. گویی بانک مرکزی به تنهایی بانکداری و پرداخت الکترونیک را به مردم ایران هدیه داده است و کسانی که در شرکت‌ها شبانه‌روز تلاش  کرده‌اند مجری اوامر بانک مرکزی بوده‌اند. اگر بخواهیم فهرست مواردی که بانک مرکزی از مردم و جامعه و شرکت‌ها عقب بوده را بشماریم این یادداشت بسیار طولانی خواهد شد. ان‌شاا… در آینده نزدیک شاهد برخورد مهربانانه‌تر بانک مرکزی با کسانی باشیم که تلاش‌های فراوانی برای بهبود و توسعه ایران کشیده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.