راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری هیئت مدیره نصر تهران مطرح شد / شکاف‌ها باید رفع شود

رئیس هیئت مدیره نصر تهران: یکی از مشکلات زمانی بود که هیئت نظارت در گزارش خودنوشت مجموعه هیئت‌مدیره پنجم باید یکسری مسائل را ادامه دهد. این در حالی است که وظیفه هیئت نظارت تنها نظارت بر انتخابات است.

حسین اسلامی، رئیس‌هیئت مدیره سازمان نظام صنفی استان تهران در نشست خبری با اهالی رسانه به پرسش‌ خبرنگاران پیرامون مسائل جاری در این صنف پاسخ داد. پرسش‌ها بیش از هر نکته‌ای بر روند انتخابات اخیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تمرکز داشت. حواشی این انتخابات،‌ روند رفتار هیئت‌نظارت بر انتخابات و همچنین واکنش هیئت مدیره نصر تهران به این حواشی مهم‌ترین چالش‌هایی بود که اهالی رسانه در این نشست خبری در پی پاسخ آن بودند.

همچنین رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی با حضور در این نشست خبری حواشی حاصل از انتخابات را مانع رشد صنف اعلام کرد و توجه به موضوعات تازه خلق شده در حوزه فناوری را راهی برای پیشرفت صنف عنوان کرد. به گفته او با پایان‌دادن به حواشی انتخابات که بیشتر مربوط به قوانین کتاب آبی است باید موضوعات مهم صنف را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.

اسلامی با ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد کمیسیون‌ها گفت: «در حال حاضر به دلیل برگزاری آنلاین جلسات سازمان نظام صنفی امیدواریم حضور بیشتری را شاهد باشیم و ارتباط بین بدنه صنف و هیئت‌مدیره تقویت شود. به هر روی در حال حاضر با محدودیت‌های فیزیکی قبل توجهی مواجه نیستیم.»


خروج از محدوده قانونی موضوع مهمی است که باید به آن رسیدگی شود


رئیس هیئت‌مدیره نصر در پاسخ به راه‌پرداخت پیرامون گزارش اول هیئت نظارت و عنوان این موضوع که ۳۲ نفر مشکلاتی در مدارک خود داشته‌اند و در ادامه عدم ارائه مدارک این نواقص گفت: «آئین نامه‌ای برای برگزاری انتخابات داریم که شان تشکیل هیئت نظارت در این آئین‌نامه تعریف شده است. هیئت نظارت در اساسنامه اسمی از آن برده نشده. ابتکار که به درستی انجام شد به این منظور بود که مجموعه متفاوتی از هیئت‌مدیره بر انتخابات نظارت کنند. این مجموعه شامل مجموعه‌ای از نماینده هیئت مدیره سازمان مرکزی، بازرس و شرکت‌کنندگان. خروج از محدوده قانونی موضوع مهمی است که باید به آن رسیدگی شود.»

او در ادامه گفت: «گزارشی مکتوب از هیئت نظارت داشته‌ایم که در این گزارش عنوان شده ۳۲ نفر در شاخه فروشگاه‌ها حق رای نداشتند. اما تا به امروز بنده اطلاعی از این اسامی ندارم و آن را ندیده‌ام. قائدتا دبیرخانه و مجموعه هیئت رئیسه‌ای که برگزار کننده این مجمع بوده‌اند ممکن است درباره این موضوع اطلاعاتی در اختیار داشته باشند.»


رفتار سلیقه‌ای یا جلو زدن از قانون


رئیس سازمان نصر تهران در پاسخ به بخش دیگری از پرسش راه‌پرداخت مبنی‌بر رفتار سلیقه‌ای هیئت نظارت و  حضور این هیئت در انتخابات بعدی توضیح داد:‌ «هیئت نظارت جایگاه قانونی دارد؛ همچنین مصوبه هیئت نظارت و مصوبه شورای مرکزی وجود دارد. فعالیت‌های هیئت نظارت هم در چارچوب دستورالعملی انجام می‌شود که دستورالعمل لازم را دارد و ما سعی می‌کنیم در چارچوب این دستور‌العمل تمام موارد مصوب هیئت نظارت را به‌دقت رعایت کنیم. از سویی دیگر اعضای هیئت نظارت هم کاملاً شناخته شده‌اند.»

او افزود: «موردی که باید توجه داشت بیشتر به بعد از انتخابات و اختلاف‌های بعدی آن مربوط است. برای مثال طبق دستورالعمل بعد از دو روز پس از انتخابات نباید شکایتی اعلام وصول شود اما بعد از ۵ روز هم شکایت ثبت شد. در نهایت موضوع حادی نیست. در واقع یکی از مشکلات زمانی بود که هیئت نظارت در گزارش خودنوشت مجموعه هیئت‌مدیره پنجم باید یکسری مسائل را ادامه دهد. این در حالی است که وظیفه هیئت نظارت تنها نظارت بر انتخابات است و کارهای مقدماتی و بعد از انتخابات مجمع بر عهده هیئت نظارت نیست و ارکان سازمان این موضوع را پیش خواهند برد. بحث درباره هیئت مدیره پنجم و ششم معنی ندارد. در حال حاضر یک هیئت مدیره مستقر داریم که همه امور را تحویل گرفته‌ است.»   


در حال بررسی تنش‌ها هستیم


اسلامی در بخش دیگری از پاسخ خود به زمان انتشار گزارش هیئت نظارت اشاره کرد و افزود: «این پرسش را با سازمان نصر کشور مکاتبه کردیم. همچنین در هیئت‌مدیره هم تصویب شد که با کمک سه وکیل بی‌طرف از طرف کانون وکلا کشور بررسی شود که آیا امکان انتشار گزارش بعد از زمان قانونی وجود دارد و در مقابل انتشار گزارش باید چه عملکردی داشت. به هر روی این امکان وجود دارد که در مراحل بعدی اگر این روند گزارش دهی ادامه داشته باشد با گزارش‌هایی مبنی‌بر لغو کل انتخابات مواجه شویم.»

رئیس هیئت‌مدیره نصر، با تأکید بر اینکه موضوعات پیگیری بعد از انتخابات امکان تنش‌زایی قابل‌توجهی دارد گفت: «بعد از انتخابات و شنیده‌شدن آراء دیگر باید برای صیانت از این آرا تلاش شود. من بر این باورم که روش مجموعه دبیرخانه از ادوار گذشته بسیار سخت‌گیرانه‌تر از ادوار قبل بود. حتی با فرض اینکه یک یا دو نفر هم نباید در این انتخابات شرکت می‌کردند؛ به‌هرحال این فرد با پرداخت حق عضویت و پرکردن فرم‌های عضویت وارد پروسه انتخابات شده و رأی خود را وارد صندوق کرده است.»

او با اشاره به اینکه رأی این فرد قابل‌شناسایی نیست گفت: «طبق اساسنامه فقط با ۳ دلیل می‌توانیم لغو عضویت کنیم و اعلام شود که فردی نباید در انتخابات شرکت کند. در نهایت هم هیئت نظارت این اختیار را ندارد که افراد را از حق رأی دادن محروم کند. هیئت نظارت فقط امکان گزارش به هیئت‌مدیره را دارد؛ هیئت‌مدیره هم در مراحل بعدی با بررسی‌های موضوع تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.»

اسلامی با اشاره بحث‌های مطرح شده در مجمع اخیر گفت: «در این مجمع تأکید بر این موضوع بود که هیچ تقلبی رخ نداده است. موضوع اصلی هم این است که در شاخه فروشگاه‌ها و در شاخه مشاوران امکان حضور افرادی بوده که مدارک آنها کامل نیست. این در حالی است که اثرگذاری رأی این گروه در انتخابات نهایی بسیار اندک بوده است. این موضوع را موردتوجه قرار دهید که جعل مدرک با نقص مدرک متفاوت است و اگر افرادی مدارکشان ناقص است باید زمان کافی برای تکمیل مدارک در اختیار آنها قرار بگیرد.»

رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی استان تهران درباره اختلافات اخیر در صنف تهران به افزایش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات نسبت به دوران قبل اشاره کرد و افزود: «در این دوره یک دوقطبی جدی به وجود آمد و ممکن است در نگاه به آینده و مطالبه‌گری همسویی وجود داشته باشد اما راهکارها تفاوت‌هایی داشته باشند که همین موضوع خود باعث اختلاف‌نظر شده است. البته در هر دو قطب شاهد توجه به قانون‌مداری نیز بوده‌ایم. سعی بر این بوده که ابهامات حل شوند.»


شکاف‌هایی که باید حذف شوند


رضا قربانی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران در بخش دیگری از این نشست خبری توضیحاتی درباره شرایط حاکم بر نصر تهران ارایه داد و گفت: «امروز یکسری شکاف‌هایی وجود دارد و تصور من این است که دست گذاشتن بر این شکاف‌ها کار درستی نیست. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی کشور بخش اعظم اقتصاد ایران دولتی تعریف شده و طبق قانون اساسی بخش خصوصی سهم کم‌رنگی در اقتصاد دارد. هرچند از سال ۸۴ سیاست‌های اصل ۴۴ ابلاغ شد و این سیاست‌ها درست یا نادرست پذیرفته شد. نکته مهم نیز همین موضوع است که وقتی این تغییرات در متن قانون اساسی قابل‌پیگیری است؛ قطعاً در متن کتاب آبی و آئین‌نامه‌ها و قوانین دیگر هم قابل شکل‌گیری است.»

قربانی در ادامه افزود: «تلاش‌ها در این راستا است که صنف بزرگ‌تر شود. همه تلاش‌ها باید منجر به این هدف شود که در انتخابات بعدی با تعداد بسیار بیشتری از شرکت‌کنندگان در این صنف مواجه باشیم. در انتخابات بعدی ۴۰ فروشگاه باید به ۴ هزار فروشگاه تبدیل شود، ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر مشاوران و اعضای حقیقی باید به چند ده‌هزار نفر تبدیل شود. صنف خانه تمام فعالان حوزه فناوری و اطلاعات است. محروم کردن افراد از حق طبیعی‌شان منجر به شکل‌گیری انجمن‌ها و تشکل‌های موازی خواهد شد.»


تلاش برای تعامل نهادها و انجمن‌ها با نصر


او با ارائه توضیحاتی مبنی‌بر شرایط تعاملی کمیسیون‌های نصر تهران با انجمن‌های خارج سازمان نصر تهران گفت: «هیچ مخالفتی با حضور انجمن‌های دیگر وجود ندارد و هدف مشترکی را در ارتباطات پیوسته خود دنبال می‌کنیم. برای مثال انجمن فین‌تک ارتباط پیوسته‌ای را با کمیسیون فین‌تک طی مدتی که من در این کمیسیون بوده‌ام شروع کرده است. تلاش این ارتباط دو سویه بر این اساس است که ما بتوانیم با همکاری مشترک در برابر دولت و رگولاتوری به طور خاص بانک مرکزی درباره فناوری‌های مالی چشم‌اندازی روشن داشته باشیم که حق کسب و کارها پایمال نشود.»

او دررابطه‌با بحث رمزارز گفت: «بانک مرکزی در تلاش است تا موضوع رمزارزها را رگوله کند. رفتار یکپارچه بین نصر، انجمن بلاکچین، انجمن فین‌تک و کمیسیون فاوای اتاق بسیار مهم و قابل‌توجه است. بحث‌هایی که این روزها برای صرافی‌های رمزارز و فعالان ماینینگ هم بیشتر به دلیل غیریکپارچه بودن این انجمن‌ها بوده است. بحث‌هایی هم که در اتاق بازرگانی تهران و ایران و کمیسیون فاوا و سازمان نظام صنفی،‌از طرف افرادی که هیئت مدیره ششم سازمان نظام صنفی شده‌اند این‌طور جمع‌بندی شده است که ما شاید نتوانیم گذشته را حل کنیم و از همین رو نگاه ما به آینده است.»

قربانی با تأکید بر اینکه صنف فناوری تنها صنفی است که در شرایط سخت کرونایی رشد مالی داشته است گفت: «مستضعف خواندن صنف و اینکه آن را دچار مشکلات مالی بخوانیم قابل پذیرش نیست. در بحث فروشگاه‌ها یک اختلاف‌نظر جدی وجود دارد مبنی‌بر اینکه کدام نوع از فروشگاه‌ها را قانونی بدانیم مسئله‌ای است که از قبل وجود داشته و حل‌وفصل کردن چنین مسائلی دقیقاً در زمان انتخابات نیست. چنین مسائلی پیش از انتخابات باید شفاف‌سازی می‌شد یا به بعد از انتخابات موکول شود.»


اعضای صنف باید افزایش پیدا کنند


او با اشاره به اینکه ۴۰ فروشگاه برای صنف زیبنده نیست و انتظار می‌رود با فعالیت گسترده فروشگاه‌های آنلاین شاهد افزایش حضور آنها در صنف باشیم گفت: «باید شرایط مناسبی برای حضور همه فعالان وجود داشته باشد. قلع و قم کردن فعالان و جلوگیری از حضور آنها در صنف رفتار درستی نیست. همچنین در بحث مشاوران و اعضای حقیقی بر اساس قوانین کتاب آبی همه کسانی که در شرکت‌های فناوری کارکرده‌اند و مدرک مرتبط دارند حق حضور در صنف را دارند.»

این عضو هیئت‌مدیره نصر با تأکید بر اینکه هیچ اسنادی درباره مدارک ناقص لیست ۳۲ نفره که در جایی ۹۳ نفر هم عنوان شده افزود‌: «این بحث‌‌های حاشیه‌ای ظلم یا به نوعی ترمز حرکت صنف است. در شرایط فعلی صنف فناوری اطلاعات باید برای حوزه های جدیدی که خلق می‌شوند نقش‌آفرینی کنیم. یکی از این حوزه‌ها رمزارزها و در شکل بزرگتر بحث بلاکچین است. این افتخار بزرگ و اقدام شجاعانه هیئت مدیره پنجم بود که از یک استارت آپ نوپا برای برگزاری انتخابات کمک گرفت و خوشبختانه خود انتخابات خالی از هرگونه مشکلی برگزار شد. این تجربه نشان داد ما می‌توانیم حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات را وارد صنف کنیم و از همه آنها به درستی استفاده شود. این موضوع ناراحت کننده است که هیئت مدیره ششم همچنان درگیر پاسخ گفتن به پرسش‌ها باشد.

او با تأکید به اینکه رمزارزها و ماینینگ موضوعات روی زمین‌مانده‌ای است که باید امروز به این نکات توجه شود. درگیر حواشی شدن باعث ازدست‌رفتن زمان و به نتیجه نرسیدن در موضوعاتی خواهد شد که در حال حاضر بدون برنامه‌ریزی مدون و هرکدام به شیوه‌ای در حال پیش‌روی هستند. در حال حاضر باید کمک کرد این صنف مثل اتاق بازرگانی تبدیل به یک مطالبه‌گر با ارائه طرح مناسب اجرایی باشد. اعضای هیئت‌مدیره ششم ایده و افکار قابل‌توجهی دارند و با پایان‌دادن به چالش‌هایی که مربوط به کتاب آبی به ارث رسیده از ۱۵ سال قبل است به نتیجه نخواهیم رسید.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.