راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کلاهبرداران همچنان در کمین دستگاه‌های پايانه‌ فروش

شيوه جديد كلاهبرداري افراد سودجو از دستگاه‌هاي پايانه‌ فروش (pos) اینگونه است که افرادي با معرفي خود به عنوان كارشناس يكي از شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات پرداخت طرف قرارداد بانك‌ها، اقدام به سوء استفاده مي‌كنند.

براين اساس اين افراد با طرح عناوين متفاوت از جمله ايجاد امكانات و قابليت‌هاي جديد (مانند انتقال كارت به كارت) بر روي پايانه‌هاي فروش اقدام به جمع‌آوري يا جابه‌جايي دستگاه‌هاي كارت‌خوان مي‌كنند و همچنين با شناسايي مشتريان خاص كه تراكنش‌هاي قابل ملاحظه‌اي بر روي پايانه‌هاي فروش دارند و با انجام تراكنش‌ها به بهانه‌هايي نظير انتقال وجه، آزمايش و … با جلب اعتماد مشتريان به اطلاعات كارت حساب بانكي و رمز مشتريان دست يافته و مراحل كلاهبرداري و سوء استفاده‌هاي خود را تكميل مي‌كنند.

اين افراد سودجو در مرحله اول ضمن مراجعه به فروشگاه، درخواست دريافت موجودي حساب خود از پايانه فروش فروشگاه را نموده و پس از دريافت رسيد به بهانه كافي نبودن موجودي از فروشگاه خارج و با استفاده از رايانه و چاپگر، رسيد جعلي مشابه رسيد فروشگاه را با مبلغ مشخصي كه قصد خريد داشته‌‌اند، تهيه مي‌كنند.

در مرحله بعد با مراجعه مجدد به همان فروشگاه، سفارش خريد كالا را داده و هنگامي كه فروشنده در حال آماده كردن جنس مي‌باشد، شخصاً به پايانه فروش مراجعه و با كشيدن كارت عابر بانك، مبلغ ناچيزي را به حساب فروشنده واريز و در فرصتي مناسب، رسيد جعلي را با رسيد مربوطه جابه‌جا كرده و به فروشنده تحويل مي‌دهند و با دريافت كالا از فروشگاه خارج مي‌شوند.

لذا ضروري است دارندگان پايانه‌هاي فروش جهت پيشگيري از مشكلات مذكور عمليات مربوط به خريد از طريق دستگاه‌ از قبيل كشيدن كارت، ثبت مبلغ، اخذ رسيد خريد و گرفتن موجودي كارت را به جز ورود رمز كارت شخصاً انجام داده و يا بر انجام عمليات نظارت دقيق داشته باشند.

منبع: بانک ملی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.