راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و بهبود فضای کسب‌وکار در سایه انسجام صنفی؟

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مسیر سختی را برای تحول بر مدار قانون پیش روی خود دارد. شنبه یک آذرماه ۱۳۹۹ انتخابات ششمین هیات مدیره نصر تهران برگزار شد و یکشنبه ۱۶ آذرماه هم تکلیف هیات رئیسه با حضور نمایندگان هیات رئیسه پنجم هم مشخص شد. قاعده این بود که از همان زمان رقابت‌ها تمام می‌شد و رفاقت و همکاری شروع می‌شد.

۱۲ آذرماه گزارش جامع انتخابات و ۱۵ آذرماه هم گزارش هیات نظارت بر انتخابات منتشر شد؛ اگر قرار بود همه چیز طبق روال پیش می‌رفت این روزها باید هیات مدیره ششم گزارشی منتشر می‌کرد از این که در این مدت چه کرده است و چه گلی به سر صنف زده! ولی متاسفانه امروز حدود ۳ ماه است که نصر تهران متلاطم شده و نه تنها توان حل مسائل کسب‌وکارهای عضو که توان حل مسائل خودش را هم ندارد! افرادی که به هیات مدیره راه یافته‌اند روی کاغذ تیم ستارگان را تشکیل می‌دهند و احتمالا یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای تحقق شعار «بهبود فضای کسب‌وکار در سایه انسجام صنفی» هستند؛ منتها بیش از ۳ ماه است که این هیات مدیره سرگردان شده است.

وقتی عصر روز شنبه اول آذر ماه نتایج انتخابات نصر تهران اعلام شد همه گفتند که باشکوه‌ترین انتخابات نظام صنفی برگزار و تمام رکوردها جابجا شده است. حضور گسترده کسب‌وکارها، افراد حقیقی و مشاوران و فروشگاه‌ها قاعدتاً باید منجر به تشکیل هیات مدیره‌ای می‌شد که قوی‌ترین هیات مدیره تمام دوران نصر تهران لقب می‌گرفت. متاسفانه همان‌طور که جناب اثنی‌عشری در اولین نشست هیات مدیره ششم هم گفتند در این دوره یکی از رکوردهایی که شکسته شد بی‌اخلاقی بود.

در دوره‌های پیشین انتخابات بحث‌های داغی در پیش از انتخابات شروع و بعد از انتخابات هم تمام می‌شد. در این دوره احتمالا به دلیل دو قطبی شدیدی که شکل گرفت، بی‌درایتی برخی و البته دخالت‌های فراقانونی عده‌ای، هیات مدیره ششم با یک کلاف در هم پیچیده مواجه شده است.

با توجه به این که در مجمع ۲۹ آبان نزدیک به ۵۰ درصد صنف در آن شرکت کردند و سلامت انتخابات هم تایید شده است، قاعده این بود که امروز مصوبات این مجمع در روزنامه رسمی منتشر شده باشد. به دلایل نامشخص برخلاف تمام دوره‌های قبلی، هنوز مصوبه این مجمع روزنامه رسمی نشده است! با توجه به پایان فعالیت هیات مدیره پنجم، اکنون تنها هیات مدیره موجود نصر تهران، هیات مدیره ششم است و همین هیات مدیره مرجع رسیدگی به همه مسائل مرتبط با صنف است.

طبق قانون برگزاری مجمع یکی از وظایف هیات مدیره مستقر است؛ حتی اگر قرار باشد کل این هیات مدیره تغییر کند همین هیات مدیره می‌تواند درخواست برگزاری مجمع بدهد. بنابراین برخی مباحث کم‌مایه از منظر حقوقی که این روزها مطرح می‌شود ناشی از عدم شناخت افراد از چارچوب‌های قانونی است یا این که ممکن است مصلحت‌اندیشی‌هایی در میان باشد که ما نمی‌دانیم.

هر اقدامی توسط هر فردی، در هر قامتی و با هر گذشته و پیشینه‌ای که به معنای تعیین تکلیف برای هیات مدیره موجود باشد، قطعا اقدامی خلاف قانون است و وظیفه همین هیات مدیره است که با هر اقدام فراقانونی برخورد کند. یکی از نکاتی هم که ممکن است برخی دقت نکنند این است که هیات مدیره پنجم برای نظارت بر انتخابات نمایندگانی در هیات نظارت را معرفی کرده است. به عبارتی برای هیات مدیره هفتم هیات مدیره ششم افرادی را انتخاب می‌کند و این دور به صورت پیوسته ادامه دارد. اگر برخی برای اولین بار با این پدیده مواجه می‌شوند احتمالا به دلیل عدم شناخت‌شان از کسب‌وکار و قوانین حاکم بر آنها است.

حتی ممکن است برخی از اعضای هیات مدیره در میان نامزدهای انتخابات هیات مدیره دور بعد هم باشند و مطرح کردن مواردی مانند تضاد منافع صرفا به دلیل عدم آشنایی برخی با قوانین تجارت است. متاسفانه عده‌ای تصور می‌کنند می‌توانند فراتر از قانون عمل و وقت صنف را با فعالیت‌های فرسایشی تلف کنند و جلوی هرگونه اقدام تحول‌خواهانه را بگیرند.

در همین مدت اندک هیات مدیره ششم در مسیر شفاف‌سازی گام برداشته است و این موضوع برخی را نگران کرده است. هیات مدیره ششم در مسیر تنش‌زدایی با نهادهای صنفی دیگر قدم برداشته که برای برخی گران آمده است. هیات مدیره ششم قطعا برای آنهایی که با نظام صنفی قهر کرده بودند به معنای خلق دریچه‌ای جدید بود. این پیام روشن به خیلی‌ها مخابره شد که دوران دورهم‌نشینی‌های محفلی به پایان رسیده است و قرار است این خانه بزرگ‌تر شود. قرار است این خانه پناهگاه افراد بیشتری باشد و چه در کسب‌وکارها، چه در اشخاص حقیقی و مشاوران و چه در فروشگاه‌ها شاهد این خواهیم بود که تعداد بیشتری اینجا را خانه خود بدانند. قطعا برخی بزرگ شدن این خانه را مانعی بر سر راه خود می‌دانند!

انتخابات تمام شده و هیات مدیره ششم کارهای ریز و درشت بسیاری دارد که یک روز تاخیر در آنها هزینه سنگینی بر کسب‌وکارها تحمیل خواهد کرد. آنها که به این هیات مدیره رای داده‌اند انتظار مشاهده دعواهای بی‌معنا را ندارند؛ آنها انتظار دارند این هیات مدیره بر سر مسائل واقعی بجنگد و زمینه بهبود فضای کسب‌وکار را فراهم کند؛ وگرنه دوروبر ما پر است از دعواهای بی‌اثر برای صندلی‌های بی‌ارزش.

همان‌گونه که هیات مدیره پنجم، برگزارکنندگان انتخابات و ناظران تایید کرده‌اند هیات مدیره ششم از دل یک انتخابات سالم بیرون آمده که به دور از هرگونه تخلف و تقلبی بوده است؛ تکرار حرف‌هایی که وهن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران است باید از مسیر‌های قانونی پیگیری ‌شود. تهمت زدن به سازمان، تهمت زدن به همه کسب‌وکارهایی است که به این نهاد ارزش می‌دهند و وظیفه تمام اعضای هیات مدیره است که از کیان این نهاد صنفی دفاع کنند؛ این که چرا برخی هم بر سر شاخه نشسته‌اند و بن می‌برند از عجایب روزگار است!

هیات مدیره ششم صاحبان موقت این خانه هستند و بزرگ‌ترین کاری که می‌توانند بکنند اصلاح روال‌های ناقص موجود است؛ روال‌هایی که در انتخابات اخیر برخی از شکاف‌های آن معلوم شد و قطعا زمان پر کردن این شکاف‌ها الان نیست. چیزی که سال‌ها حل نشده است را نمی‌توان در این دوران متلاطم حل کرد و این که برخی به شکاف‌های موجود در آئین‌نامه‌های موجود چنگ می‌زنند در نهایت منجر به فروپاشی این خانه می‌شود. البته شاید از نظر برخی که خود را صاحبان و مالکان همیشگی این خانه می‌دانند این راهی است که باید به هر شکل ادامه دهند و هدف وسیله را توجیه می‌کند!

انتخاباتی که برگزار شده با کم‌ترین اشکال از سمت رای‌دهنده‌ها و کاندیداها و منتخبان همراه بوده است. متاسفانه حاشیه‌هایی که در این مدت ساخته و پرداخته شده و اغراق در زمینه مدارک ناقص برخی از رای‌دهنده‌ها و اعمال سلیقه‌های شخصی بعد از برگزاری انتخابات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را با یک کلاف در هم پیچده مواجه کرده است.

به عنوان مثال در گزارش هیات نظارت بر انتخابات آمده بود که ثبت‌نام ۳۲ نفر از اعضای حقیقی به دلیل مدرک نامرتبط دچار اشکال بوده است که تاثیری هم در نتیجه انتخابات شاخه مشاوران نداشته؛ منتها هیچ گاه فهرست دقیق این ۳۲ نفر و دلایل رد آنها مطابق قانون منتشر نشد. یا مثلا در مجمعی که برای بررسی گزارش هیات نظارت درباره فروشگاه‌ها برگزار شد برخلاف آگهی دعوت به مجمع موضوعی فراتر از آگهی در دستور کار قرار گرفت؛ سوال مهم اینجاست که آیا صورتجلسه مجمعی که موضوعی را فراتر از آگهی دعوت به مجمع مصوب کرده قابلیت ثبت در سازمان ثبت شرکت‌ها را دارد؟ بماند که هنوز به دلایل نامعلوم مصوبه مجمع چند ماه قبل در ثبت شرکت‌ها به ثبت نرسیده است.

حضور ۵ درصد رای‌دهندگان در مجمع دوم برخلاف مجمع اول که ۵۰ درصد رای‌دهندگان حاضر شده بودند نشان از این دارد که کسب‌وکارها هم علاقه‌ای به پیگیری این دعواها ندارند. آن چه که مهم است این است که هیات مدیره ششم بر مدار قانون فعالیت‌های تحول‌خواهانه خود را جلو ببرد؛ همان‌طور که پیش از انتخابات دو گروه شعارش را می‌دادند. کسب‌وکارها با رای خود نمایندگانشان را انتخاب کردند و حالا وقت کار است. انتخابات تمام شده و کسانی که تلاش می‌کنند فرای قانون عمل کنند بدانند صرفا با لج‌بازی‌های کودکانه سابقه خود را لکه‌دار می‌کنند.
آیندگان درباره ما قضاوت می‌کنند و چقدر دردناک است که در تاریخ بماند برای یک صندلی برخی چه‌ها که نکردند!

3 دیدگاه
  1. عباس می‌گوید

    آیندگان درباره کسانی قضاوت می‌کنند صنف را قربانی اهدف خود کردند و چقدر دردناک است که در تاریخ بماند برای یک صندلی قربانی ها چه‌ها که نکردند!

    اسکرین شات گرفتم اگر پاک کنید تو تمامی گروهها میزارم که سانسور کردید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.